חדשות    

מס ארנונה על דירות Airbnb: על מי הוא יחול וכמה זה יעלה?

בשנים האחרונות רווחת התופעה של שימוש בדירות מגורים להשכרה לטווח קצר לתיירים הבאים לנפוש בעיר. דירות Airbnb מושכות את תשומת ליבם של התושבים והרשויות ואף מעלות את חמתם: השכנים מתלוננים על זרים שמסתובבים בלילה בבניין, מרעישים ומלכלכים את בניין המגורים השקט. 

רשויות המס מנסות לעקוב אחר אלפי השקלים העוברים במזומן מכיס התייר לכיס המשכיר מבלי שישלמו מיסים בגינם. העירייה מתמודדת עם נטישה של חדרי המלון המסורתיים לטובת דירות המגורים בבנייני מגורים שאינם ערוכים מבחינת תשתיות לקלוט את אלפי התיירים. 

לאחרונה החליטה עיריית תל אביב לנסות ולהכות בכיס המשכירים (וזאת אולי בהעדר הצלחה במניעת התופעה של השכרת דירות מגורים לצרכי נופש). הצעד שנקטה העירייה הוא בבחינת – אם אינך יכול לנצח אותם, הצטרף לכיסם- והיא פנתה בבקשה לשרי הפנים והאוצר לחייב בארנונה גבוהה במיוחד את הדירות הללו.

מה ייחשב כדירת AIRBNB לצורך סיווג ארנונה?

עיריית תל אביב מעריכה כי בשטחה קיימים כ-7,000 נכסים העונים לסיווג "דירת נופש" ולכן ניתן להחיל עליהם ארנונה גבוהה במיוחד, שצפויה על פי הערכות העיר להעשיר את קופתה בכ-24 מיליון ש"ח. 

וכיצד נעשה הצעד? לצו הארנונה של תל אביב, שהוא המקור החוקי לחיוב בארנונה- תתווסף הגדרה חדשה לחלוטין: "דירת נופש – דירה המשמשת לשירותי לינה ואירוח ארעיים ומתחלפים בתשלום, תחויב בתעריף של 124 ₪ למ"ר בכל האזורים. "

דירות נופש מוגדרות בהסבר לצו הארנונה כדירות המושכרות באמצעות אתרי אינטרנט המתמחים בהשכרה מסוג זה כגון AIRBNB ודומיו. מכיוון שמדובר במקור הכנסה מכובד, לא מופרך להניח כי העירייה מתכוונת להשקיע משאבים לאתר את בעליהן של דירות אלו ולהוכיח כי הם משכירים אותן כפעילות עסקית ולא במסגרת של חילופי דירות ארעיים. 

בכמה צפוי לגדול חיוב הארנונה על דירות נופש?

דירה למגורים בעיר תל אביב מחוייבת בארנונה משתנה לפי האזור בעיר אליו היא שייכת. אם אתם מתגוררים באזור 1 כנראה שאתם במרכז תל אביב ואם דירתכם קטנה מ- 140 מ"ר תשלמו בין 52-90 ₪ למ"ר לשנה, תלוי בגיל הבנין בו אתם מתגוררים. 

לעומת זאת, אם אתם מתגוררים באזור 3 , כנראה שאתם בדרום העיר ושם תשלמו פחות, בין 39-56 ₪ למ"ר אחד לשנה, ולא משנה מה גודל דירתכם.  בכל מקרה, גם הדירה היקרה ביותר בתל אביב, לא תתומחר בתעריף העולה על 111 ₪ למ"ר אחד לשנה. 

כדי להמחיש את העלייה החדה הצפויה בהוצאות הארנונה של דירה כזו, ראו את התחשיב הבא:

דירה בת 100 מ"ר בבניין ישן ברחוב אלנבי, המבוקשת מאוד על ידי תיירים בשל מיקומה ליד הים, שוק הכרמל, נחלת בנימין ואזור שינקין, שילמה עד היום כ- 40 ₪ למ"ר, משמע כ- 4000 ₪ בשנה. החשבון הדו חודשי המגיע לתיבת הדואר עמד על כ- 666 ₪. 

כעת תחויב דירה זו ביותר מפי 3. על אותם 100 מ"ר ישלם המשכיר מעל 12,000 בשנה וחשבון הארנונה הדו חודשי יעמוד על כ- 2066 ₪.

מדובר על הפרש עצום, בייחוד כאשר דירות אלו משמשות לתיירות בחודשי הקיץ החמים, אולם ברוב ימות השנה הן עומדות ריקות או משמשות למגורי קבע של דייר אחד. חיוב הארנונה אינו מבחין בין קיץ לחורף והוא קבוע לפי הסיווג אותו הנכס יקבל על ידי העיריה . (סיווג=ההגדרה של הנכס בספרי הארנונה בעיריה, הגדרה המבוססת על סוג השימוש בו). 

קיבלתי סיווג "דירת נופש" על דירת Airbnb שכמעט ולא השכרתי. יש מה לעשות בנדון?

סיווגי ארנונה מוגדרים בדרך כלל בתחילתה של שנה עבור השנה הבאה, ולכן קשה לחזות האם סיווג דירת נופש יצדיק את עצמו או לא. קיים סיכוי שעיריית תל אביב תחליט לחייב רטרואקטיבית בעלי דירות המשכירים לטווחים קצרים, ובמקרה כזה מומלץ להתייעץ עם עורך דין ארנונה כיצד נכון לפעול. 

במקרה בו במהלך השנה העירייה שינתה את סיווג הארנונה של הדירה, ניתנת אפשרות להגיש השגה תוך 90 ימים. תהליך כזה עלול להגרר להליכי המשך ועל כך למרות שניתן להגיש השגה באופן עצמאי.