מדריכי דירה ומשכנתא    

מס רכישה דירה ראשונה (ודירה שנייה) – ככה זה עובד!

Depositphotos

מס רכישה דירה ראשונה, מס רכישה על דירה שנייה,מהן מדרגות מס רכישה (מעודכן); מהו מס רכישה על מתנה, מס רכישה על דירה בירושה?; "הקומבינה" במס רכישה, ובכלל - כל מה שצריך לדעת על מס רכישה!

 מעודכן ל-03/2024

כל מה שצריך לדעת על מס רכישה בעת רכישת דירה – מס רכישה ברכישת דירה ראשונה, מס רכישה בדירה שנייה, מדרגות מס מעודכנות, מחשבון מס רכישה; מה המס על דירה במתנה, על רכישת קרקע, האם אפשר להעביר דירות לילדים? תשלום מס רכישה – כמה ומתי? ועוד



מס רכישה משולם בעת רכישת דירה – משלמים מס רכישה על רכישת דירה ראשונה, מס רכישה על דירה שנייה, מס רכישה על דירה שלישית וכו'. מס רכישה הוא מס "מוזר". בדרך כלל כאשר מוכרים נכס, כמו דירה, רכוש, ניירות ערך – מניות, איגרות חוב וכו', המוכרים צריכים לשלם מס על הרווח (ההפרש בין התמורה לבין העלות). יש בזה היגיון כי מסים משולמים רק על הרווחים, לא על השקעה, לא על הפסדים. כמו כן, משלמים מס גם על הכנסות מעבודה-רווח מעבודה (שכר עבודה) כי השכר הוא סוג של רווח – קיבלנו תמורה ואנחנו מפרישים/משלמים את חלקנו למס הכנסה. הכסף הזה ששילמנו מצטרף לקופת המדינה ומשמש אותה להוצאות ולתמיכות שונות – חינוך, צבא, תשתיות ועוד. גם עסקים משלמים מס על הרווחים שלהם – זה יכול להיות עסקים קטנים, כמו עוסק זעיר או עצמאי, וזה יכול להיות עסק גדול – חברות בגדלים שונים. אבל המשותף לכולם – כולם משלמים מס על רווחים (הכנסות בניכוי הוצאות). במס רכישה היוצרות הפוכות – משלמים מס כשקונים…

מס רכישה נמוך לרוכשי דירה ראשונה; מס גבוה למשקיעים בנדל"ן

על רקע זה, מס רכישה הוא "חיה" שונה, הוא מס שאינו חל על הרווחים. מס רכישה משולם לרשויות המס כאשר רוכשים נכס מקרקעין, ונתייחס בפרט לרכישת דירה, ולא כאשר מוכרים אותו ברווח (אז מדובר על מס שבח – מס על רווח ההון על השבחה של הדירה – ראו כאן הרחבה על מס שבח). המס משולם על ההשקעה עצמה – סכום הרכישה, בהתאם למדרגות מס רכישה (מיד הרחבה). כאן, תוכלו לבדוק מה צפוי להיות תשלום מס רכישה – מחשבון מס רכישה. אבל על מה ולמה בעצם יש מס רכישה? איך אפשר למסות בעת הרכישה עוד לפני שיש הכנסה ורווח?

ובכן, ככה פשוט נקבע. זה ככל הנראה נובע מאילוצי תקציב ובמטרה להשפיע על שוק הדירות ועל המחירים בו, במיוחד על שוק הדירות להשקעה. כבר בעבר הרחוק החליטה הממשלה לחייב את הרוכשים במס רכישה, ומאז מדי כמה שנים יש עדכונים במס הרכישה, ובמקביל מתעדכנות מדרגות מס הרכישה.

כבר בתחילת הדרך, המס הפריד והבדיל בין רכישת דירה ראשונה לבין רכישת דירה להשקעה. לרוכשי דירה ראשונה/יחידה יש פטור עד תקרה מסוימת (ומעבר לכך יש הקלות ופטורים נוספים לקבוצות שונות). חשוב לשים לב – לא מדובר בהכרח על דירה ראשונה – שכן אז הפטור ברור. מדובר בדירה יחידה, כלומר אם רכשתם דירה שמוגדרת על פי החוק כדירה יחידה, אז אתם משלמים מס רכישה לפי המסלול עם שיעורי המס הנמוכים. ואיך יש בכלל הבדל בין דירה יחידה לדירה ראשונה? עקרונית יכול להיות כמובן שרכשתם דירה ואין ברשותכם דירה אחרת, למרות שבעבר הייתה. ואז לא מדובר על דירה ראשונה. 
זאת ועוד – רשויות המס מבינות שיש מצבים שבהם לפני שהרוכש/הנישום מוכר את הדירה הקודמת הוא קונה דירה אחרת, ואז במשך תקופה מסוימת הוא מחזיק בשתי דירות. אבל הרשויות מניחות שמדובר בטווח קצר, טווח ביניים עד מועד המכירה, ולכן הן פוטרות את הרוכש ממס רכישה על הדירה אם הוא מוכר את הדירה בטווח של שנה וחצי. בעבר זה היה טווח של שנתיים, הוא ירד ל-18 חודשים ובמשרד האוצר דיברו על כך שהוא יירד ל-12 חודשים, אך בינתיים זה נשאר לטווח של שנה וחצי. 

מס רכישה משולם בהתאם למדרגות – ככל שעסקת הרכישה בעלות גבוהה יותר, כך שיעור המס גבוה יותר. שיטת מדרגות מס הרכישה מאפשרת תשלום מס רכישה כפקטור של היקף העסקה, כך שבעסקאות לרכישת דירות במחיר נמוך, מס הרכישה נמוך בהתאמה (ובמקרים רבים אין מס רכישה כלל), ואילו ברכישת דירות יוקרה יש "קנס" ומגיעים למדרגת מס רכישה גבוהה יותר. השיטה הזו לצד ההפרדה בין מדרגות המס לרוכשי דירה ראשונה לעומת רוכשי דירה שנייה, מאפשרת מיסוי דיפרנציאלי שאמור להיות הוגן וצודק.
מס רכישה כאמור מפריד בין רוכשי דירה יחידה לכאלו שיש להם כמה דירות. אם אדם רכש דירה שנייה, דירה שלישית ויותר מכך, איזה היגיון יש להשוות אותו לאדם שרכש דירה ראשונה/יחידה? החוק מנסה להקל על זוגות צעירים ומשפרי דיור לעומת משקיעים בנדל"ן. לכן, רוכש דירה שנייה יהיה חייב במס בשיעור גבוה יותר (טבלה בהמשך). חשוב להבין את הרציונל הזה – כולם משלמים מס רכישה, אבל אם אתם רוכשים דירה ראשונה/יחידה או אם אתם משפרי דיור ותמכרו את הדירה הקודמת בטווח של שנה וחצי, אז המס יהיה מופחת ביחס לרוכשי דירה שנייה, שלישית, רביעית וכו'.
 
רוכש דירה נוספת מחויב במס רכישה גבוה מרוכש דירה יחידה; בעיני הממשלה הוא נחשב "משקיע נדל"ן", וכשיש מצוקת דיור, הממשלה לא רוצה משקיעים כאלו, היא רוצה שהדירות יימכרו לאלה שאין להם דירה – אז פשוט מעלים את המס על המשקיעים
אז מה עושים הישראלים? רוכשים דירה דרך הילדים שלהם, ואז מתרחש האבסורד הבא – צעירים שמשתכרים 5,000-7,000 שקל בחודש קונים דירות של 2.5-3 מיליון שקל. מאיפה יש להם כסף לדירה? זה בדיוק האבסורד, זה לא הכסף שלהם – זה הכסף של ההורים. וכאן מסתתרת קומבינה – אם מדובר ברכישה על הנייר, כלומר הילדים לא באמת קונים דירה לעצמם אלא מדובר בדירה של ההורים וכל הרעיון היה לחסוך במס רכישה – שכאמור גבוה יותר לכאלו שזו אינה דירתם הראשונה, אזי מדובר בקומבינה ישראלית לכל דבר ועניין. אם מדובר במתנה לילדים – כלומר ההורים אומרים, קחו את הכסף, תרכשו דירה והיא שלכם, אז לא ניתן להגדיר את המהלך כקומבינה. זה מהלך לגיטימי – מתנה של הורים לילדיהם.

על כל פנים, מס רכישה מתייחס לנכסים שונים, אך עיקר העניין נסוב סביב דירת מגורים, וכאן יש הגדרה חשובה והתייחסות לדירה ראשונה ודירה שנייה. הרציונל של התקנות הוא שאלו שרוכשים דירה אחת או משפרים דיור ימוסו בשיעור נמוך יותר מאלו שיש להם כמה דירות והפעילות משמעותית ומניבה. במקרים אלו מדובר על דירה לצורכי השקעה, והמס על המשקיעים האלה גבוה מהמס על בעלי הדירות.

מהי דירת מגורים לצורך מס רכישה

מס רכישה משולם בעת רכישת נכסים וקרקעות, כאשר יש הקלות ומדרגות מס שונות אם מדובר בדירת מגורים. אבל מה זאת בעצם דירת מגורים? ההסבר לכך נמצא בסעיף 9(ג) לחוק מיסוי מקרקעין (שבח, מכירה ורכישה). בסעיף זה מוגדרת "דירת מגורים" לצורכי מס רכישה כדירה המשמשת או המיועדת לשמש למגורים; ככלל דירת מגורים היא דירה שבנייתה נסתיימה, דירה שמתאימה כבר לשמש למגורים (ואינה בתהליך בנייה, גם לא בתהליכים סופיים). אבל מה קורה אם רוכשים דירה מקבלן והיא עדיין לא הושלמה? ובכן, במקרים של רכישת דירה מקבלן, יש לבחון את התחייבות הקבלן. אם רוכשים דירה מקבלן ואין התחייבות מצידו לסיים את בניית הדירה, אזי הדירה לא נחשבת כדירת מגורים, ושיעור מס הרכישה עליה יהיה כמו על קרקע – מס בשיעור של ‎6% משווי הרכישה, אם כי יש סייגים – הרחבה בהמשך. אם הקבלן התחייב להשלים את בניית הדירה, אזי הדירה נחשבת לדירת מגורים לצורך תשלום מס רכישה, ואז יש הקלות בשיעורי המיסוי לפי מדרגות – פירוט בהמשך.

רוכש של דירת מגורים שתשמש כולה או רובה לצורכי עסק ולא לצורכי מגורים אינו זכאי לשיעורי מס רכישה מדורגים החלים על דירת מגורים. במקרה כזה שיעור מס הרכישה בעת רכישת הדירה יהיה מלא – 5%-10%. 

הגדרת דירת מגורים לצורך מס רכישה שונה מהגדרת דירת מגורים לצורך מס שבח, שהוא מס על רווח ההון ממכירת הדירה. לצורך חישוב מס שבח קיים מבחן אובייקטיבי, בעוד שלהגדרת דירת מגורים לצורך חישוב מס רכישה אומץ בפסיקה מבחן סובייקטיבי. במילים פשוטות – אם רוכש הדירה מתכוון להפוך אותה לעסק, נניח לשימוש משרדי או לקליניקה, אזי מס הרכישה שיחול עליו יהיה מס רכישה על עסקים, שהוא 5% ומעלה. אם הרוכש ישתמש בדירה כדירת מגורים, ולא משנה אם היא הייתה כזו בעבר או שהייתה משרד או קליניקה והוא מתכוון להפוך אותה לדירת מגורים, אזי הוא ישלם מס רכישה מופחת על פי המדרגות של מס הרכישה החל על רכישת דירת מגורים. על הרוכש דירה להצהיר כי בכוונתו להשתמש בדירה לצורכי מגורים.

אם הדירה מושכרת ורוכש הדירה מתכוון להמשיך להשכיר את הנכס, עליו לוודא שהשוכר עושה בה שימוש למגורים ולא שימוש לעסק, ואם אכן כך, אזי הוא ישלם מס רכישה לפי מדרגות המס על רכישת דירת מגורים, ולא מס רכישה על דירה שמשמשת לעסקים. לסיכום – מס רכישה מתמקד בכוונתו של רוכש הדירה ולא במצב הדירה בפועל, להבדיל ממס שבח שכאמור מסתכל על הדירה בעיניים אובייקטיביות ולא מנקודת המבט הסובייקטיבית של רוכש הדירה.

רוכש הדירה אינו צריך להוכיח בפני רשויות המס שהדירה בעת הרכישה מתאימה למגורים, ויכול להיות שבעת הרכישה היא משמשת כעסק. הרוכש צריך להראות שבכוונתו להשתמש בה כדירת מגורים בתוך פרק זמן סביר, כאשר פרק זמן סביר תלוי בנסיבות המקרה הספציפי.

ומהו מס הרכישה על דירת נופש? לכאורה, דירת נופש היא מעין דירת מגורים, היא הרי משמשת למגורים. אבל בפועל, במקרים רבים היא מושכרת לתקופות קצרות, ולכן היא מהווה פעילות עסקית, בדומה לבית מלון. בתי המשפט התייחסו בפסיקה לעניין, אך לא באופן אחיד וממצה. רשות המסים פרסמה הוראת ביצוע, שעל פיה כדי שדירת נופש תעמוד בהגדרה של דירת מגורים לצורך מס רכישה מופחת עליה להיות בבעלות מלאה ובשימוש מלא של קונה הדירה, וללא הגבלת זמן על השימוש של הקונה, וכן שדמי הניהול השוטפים אינם גבוהים עד כדי כך שזה מאלץ את קונה הדירה להשכירה דרך מערך תפעולי (מתפעל מלון הדירות).

מס רכישה דירה ראשונה

מהו מס רכישה בדירה ראשונה/דירה יחידה? מס הרכישה משולם לרשויות המס, ומשרדי מיסוי מקרקעין האזוריים הם המטפלים בנושאי מס רכישה ומס שבח על דירות מגורים. רשויות המס ממליצות בעת רכישת הדירה שהקבלן יציג אישור מאת רשויות המס, כדי שבבוא העת לא יעכבו את רישום הדירה בשל חובותיו של הקבלן.

שיעורי מס הרכישה בגין רכישת דירת מגורים על ידי יחיד שזו דירתו היחידה (מס רכישה דירה ראשונה), מדורגים לפי מדרגות מס רכישה הבאות: במדרגה ראשונה שיעור המס הוא ‎0%; המדרגה השנייה כבר מחויבת במס של 3.5%, המדרגה השלישית מחויבת במס של 5%, הרביעית ב-8%, והאחרונה ב-10%. חשוב לציין שהתקנות האלו מתעדכנות לעתים תכופות, בתדירות של החלפת ממשלות, ושהמדרגות בכלל משתנות אחת לשנה בהתאם למדד – ראו למשל את השינויים שהוצעו בתחילת 2024, ביניהם הרחבת חלק השווי שעליו יש פטור ממס. מעבר לכך, יש תכנוני מס שקשורים למעמד הרוכשים מול רשויות המס, ולמרות שהרוב הגדול משלם מסים שוטפים לפי הטבלה המפורטת בהמשך, יש חריגים לא מעטים, וכדאי לכם לבדוק את זכויותיכם.

כמו כן, חשוב להדגיש כי כאן אנחנו מתייחסים ל"רוכש הדירה", אבל כשמדברים על רוכש לא מדברים בהכרח על יחיד, אלא על התא המשפחתי שלו – רשות המסים מתייחסת לכל התא המשפחתי, כולל בני זוג וילדים מתחת לגיל 18. המשמעות היא כי אם לבת הזוג, לרבות ידועה בציבור, יש דירה – הרוכש לא ייחשב כבעל דירה יחידה. גם זו סוגיה חשובה במיוחד.

מדרגות מס רכישה דירה ראשונה 

להלן מדרגות מס רכישה לרוכשי דירה יחידה (בתוקף מ-16.1.2023 ועד 15.1.2024, אך עשוי להתעדכן שוב בגלל שינויים בחוק ב-2024 – ראו כאן):

■ על חלק השווי עד 1.98 שקל – לא ישולם מס

■ על חלק השווי העולה על 1.98 שקל ועד 2.35 שקל – 3.5%

■ על חלק השווי העולה על 2.35 שקל ועד 6.05 שקל – 5%

■ על חלק השווי העולה על 6.05 שקל ועד 20.18 שקל – 8%

■ על חלק השווי העולה על 20.18 שקל – 10%

הסכום במדרגות מתעדכן מדי שנה, על פי שיעור עליית מדד שירותי דיור בבעלות הדיירים.

מס רכישה דירה שנייה 

כאשר לרוכש יש דירה בבעלותו והוא רוכש דירה נוספת, אין הקלות, קרי משלמים מס מהשקל הראשון. שיעור המס לרוכשי דירה שנייה ל-8%. השינוי נכנס לתוקף ב-28 בנובמבר 2021 ויישאר בתוקף כהוראת שעה, ולא כחוק, למשך שלוש שנים עם אופציה להארכה. 

אלה המדרגות על דירה שנייה (בתוקף מ-16.1.2023 ועד 15.1.2024) : 

על חלק השווי שעד 6.05 שקל – 8%

על חלק השווי העולה על 6.05 שקל – 10%

ביחס לרוכש דירה נוספת, חשוב להדגיש כי אם ימכור הרוכש את דירתו הראשונה בתוך ‎24 חודשים, הוא ייהנה מהתייחסות כאילו החזיק בדירה יחידה.

רוכש דירה נוספת שמוכר דירה קיימת בתוך 24 חודשים, יחויב בשיעורי מס רכישה נמוכים – כאילו זו דירתו היחידה; ככה משפרי דיור יוכלו לקנות לפני שהם מוכרים בלי לחשוש שייחשבו "משקיעי נדל"ן"

במרץ 2022, שר האוצר אביגדור ליברמן הודיע כי כחלק מהמאבק להורדת מחירי הדיור, בכוונתו להעלות את מס הרכישה למשקיעים שרוכשים דירה רביעית ומעלה לרמה של 12.5%, בלי קשר למחיר הדירה.

ליברמן הסביר כי המהלך מכוון בעיקר לרוכשי דירה רביעית ומעלה מאחר שרוכשי דירה שנייה ושלישית לרוב רוכשים אותן לבני משפחתם, בעוד מדירה רביעית ומעלה מדובר כבר בהשקעה, והמטרה היא להפחית את היקף המשקיעים, ולא את הרוכשים למטרת מגורים.

מס רכישה על קרקע

מס רכישה על קרקע הוא 5% מהשקל הראשון, אבל זה לא בדיוק ככה. שימו לב – אם רכשתם לדוגמה קרקע/מגרש בסכום של 1 מיליון שקל – שיעור המס הוא 6% והתשלום שלכם – 60 אלף שקל (6% על 1 מיליון שקל). על פי תקנות מס רכישה (תקנה 2(1)), כל רכישת קרקע או זכות במקרקעין אשר אינה נופלת בהגדרת דירה, תחויב במס הזה. עם זאת, יש חריג לשיעור המס הזה – אם רוכשים מגרש שנכון למועד עסקת הרכישה, קיימת עליו תוכנית בנייה תקפה המתירה לפחות בנייה של דירת מגורים אחת או שמדובר בקרקע/מגרש שהתקבל בגינם היתר בנייה לפחות לדירת מגורים אחת בתוך שנתיים ממועד רכישת הקרקע, אזי מס הרכישה יהיה 5% – או שכבר בתשלום קיימת עמידה בתנאים או שתתוקן שומת מס הרכישה לשיעור של 5% בלבד ויינתן לרוכש החזר כספי בשיעור 1%. ההחזר הוא לא אוטומטי. אם מגיע לכם החזר, אתם צריכים להגיש למחלקת השומה במיסוי מקרקעין בקשה לתיקון השומה המקורית (הגשת תיקון לפי לפי סעיף 85 לחוק). הנה טופס 7085 (טופס בקשה להסדר שומה) 

תקנות מס רכישה מתייחסות כמעט לכל האפשרויות הנוספות, הנה אפשרויות נבחרות:

החלפה של דירת מגורים – ברכישת הזכות החילופית תינתן הקלה במס הרכישה כך שעד גובה שווי הדירה הנמכרת ישולם מס רכישה בגובה של ‎50% בלבד ממס הרכישה החל.

פינוי ובינוי – דירת מגורים שהדייר מקבל מהיזם במתחם פינוי בינוי או מחוצה לו, בתמורה לדירתו הישנה במתחם – פטורה ממס רכישה.

זכאים לתשלום מס רכישה מופחת על דירת מגורים (0.5%)

רשות המסים מגדירה הקלות לזכאים לתשלום מס רכישה מופחת, או במקרים מסוימים – פטור ממס רכישה. הקבוצה הראשונה שמקבלת הטבות היא הנכים – נכה בעל דרגת נכות רפואית לצמיתות בשיעור של ‎100%, או נכות של ‎90% בשל צבירת נכויות באיברים שונים; נכה כהגדרתו בחוק הביטוח הלאומי, שנקבעה לו דרגת אי כושר להשתכר בשיעור של ‎75% לפחות, לצמיתות; נכה בעל דרגת נכות לצמיתות של ‎50% לפחות, שהוא קטוע יד או רגל או משותק; נכה עקב תאונת דרכים, שנקבעה לו בעטיה דרגת נכות לצמיתות של ‎50% לפחות; נכה על-פי חוק הנכים או חוק נכי המלחמה בנאצים, שנקבעה לו דרגת נכות לצמיתות של ‎19% לפחות; נכה על-פי חוק נכי רדיפות הנאצים, בעל ‎50% נכות לפחות לצמיתות. נפגע פעולות איבה על-פי חוק התגמולים לנפגעי פעולות איבה, שנקבעה לו דרגת נכות לצמיתות של ‎19% לפחות;

בני זוג שרוכשים דירה למגוריהם, ורק אחד מהם נכה, זכאים שניהם למס מופחת.

הקבוצה השנייה שזכאית להקלות היא בני משפחות שכולות ונפגעי פעולות איבה – בני משפחה (הורה, אלמנה ויתום עד גיל ‎40) של חייל שנספה במערכה הזכאים לתגמולים. שאריו של נפגע, הזכאים לקצבה, על-פי החוק.

המשתייכים לשתי הקבוצות האלה זכאים להקלה בתשלום מס רכישה על רכישת דירה למגוריהם בשיעור ‎0.5% משווי הדירה הנרכשת. את הזכאות הזו ניתן לנצל פעמיים בלבד.

כדי לקבל הקלה בתשלום מס רכישה, על המבקש להגיש למשרד מיסוי מקרקעין האזורי שבתחומו נרכשה הדירה, בקשה על גבי טופס ‎2973 שניתן לקבלו באותם משרדים.

קבוצה נוספת שמקבלת הקלה בתשלום מס רכישה היא תושבים חוזרים ועולים חדשים – בעל אשרה או תעודת עולה (לפי חוק השבות) ובעל אשרה או רישיון לישיבת ארעי מסוג א' ‎1 (לפי תקנות הכניסה לישראל). עולה זכאי למס רכישה מופחת בשיעור של ‎0.5% עד לתקרה המתעדכנת כל שנה – 1,842,155 שקל (נכון ל-16.01.2022). מעל סכום התקרה ישולם מס בשיעור ‎5%. עולה זכאי להקלה כאמור ממס רכישה בשני מקרים: פעם ברכישת דירה למגוריו או ברכישת קרקע פנויה להקמת דירת מגורים שתשמש למגוריו; פעם נוספת ברכישת בית עסק או קרקע פנויה להקמת בית עסק שהעולה עצמו ו/או קרובו יעבדו בו.

הקלה זו ניתנת לעולה בתנאי שהדירה נרכשה תוך שבע שנים מיום עלייתו לישראל לראשונה, או שנה לפני עלייתו. זכויות אלה אינן ניתנות להארכה. תקופת שירות חובה בצה"ל אינה מובאת בחשבון במניין שבע השנים.

בני זוג שרוכשים דירה ורק אחד מהם עולה, זכאים שניהם להקלה במס. כמו כן בני זוג שרק אחד מהם עולה ושרכשו את הדירה קודם לנישואיהם, יקבלו את ההקלה אם נישאו תוך שנה מיום הרכישה.

כדי לקבל את ההקלה, יש להמציא למשרד מיסוי מקרקעין האזורי תמצית רישום ממשרד הפנים ולצרף אליה בקשה על גבי טופס ‎2973.

בכל המקרים הנ"ל התנאי למס המופחת הוא כי הדירה תשמש למגוריו של הרוכש.

חשוב לציין שיש מעין תכנוני מס, שכן לפעמים עדיף לעולה החדש לשלם מס רכישה מלא על הדירה הראשונה ולשמור את ההטבה הגדולה לרכישת דירה גדולה יותר בטווח של עד שבע שנים מיום העלייה.

העברת נכס בין בני זוג בהליך גירושים גם היא מוחרגת מהתקנות הרגילות – פעולה כזו לא נחשבת עסקה במקרקעין, ולכן אין עליה מס רכישה. עם זאת, חשוב מאוד להקפיד שבהסכם הגירושים יהיה סעיף שמאפשר אותה. אם בני זוג הרוכשים דירה כשלאחד יש דירה נוספת ולשני אין, אזי כל אחד מהם ישלם לפי מדרגות מס הרכישה המתאימות לו לפי שווי הדירה כולה, חלקי שניים. 

מס רכישה בהעברת נכסים בין בני זוג – האם יש חבות מס? התשובה היא כן. בני זוג המעוניינים להעביר ביניהם בעלות על נכסים אינם פטורים ממס רכישה – כלומר אם נניח שיש לאחד מהם דירה שרשומה על שמו, ולשני יש דירה שרשומה על שמו, והם רוצים לרשום את הרכוש באופן שוויוני – מחצית מהדירה על שם כל אחד מהם, זה יעלה להם במס רכישה – כאילו כל אחד מהם קנה מחצית מהדירה של השני. כאמור, אצל בני זוג בהליך גירושים זה לא כך, והם פטורים ממס רכישה בעת העברת דירות וחלקי דירות בין הצדדים.

לאחרונה הגיעה סוגיית העברת הנכסים בין בני זוג להכרעת בית המשפט – ונקבע כי יש לשלם מס רכישה. 

הפרשה התחילה ב-2007. אז, הועברו כמה חלקות קרקע מבעל לאשתו. ההעברה הזו בוצעה במסגרת הסכם פשרה, אשר ניתן לו תוקף של פסק דין, בין בני הזוג. בני הזוג דרשו לקבל פטור ממס רכישה, אך סורבו. מנהל מיסוי מקרקעין קבע שיש לשלם מס רכישה כאילו זו מכירה רגילה בין קרובים. מכירה בין קרובים חייבת במס מופחת – שליש ממס הרכישה המלא. בני הזוג פנו לערכאה משפטית. בית המשפט לא קיבל את עמדת בני הזוג, מכיוון שסבר שהתנאי הבסיסי לפטור כזה – פירוק התא המשפחתי באמצעות פסק דין – לא התקיים במקרה הזה. השופטים התרשמו שהעברת הזכויות נעשתה על מנת לשמור על יחסים תקינים בין בני הזוג ופסקו כי בני זוג המעוניינים לחלק ביניהם נכסים, שלא כתוצאה מגירושים, חייבים במס רכישה.

אגב, גם במקרה מוות של אחד מבני הזוג מקבל הצד השני את הנכסים ללא תשלום של מס רכישה. 

דירת מגורים שניתנת במתנה חייבת במס? ככלל נקבע כי יחיד המקבל דירת מגורים מקרובו במתנה ללא תמורה ישלם מס רכישה בשיעור של שליש ממס רכישה רגיל. העברת דירת מגורים בין בני זוג נשואים, המתגוררים יחד באותה דירה, במתנה ללא תמורה פטורה ממס רכישה לחלוטין. אם בני הזוג אינם מתגוררים באותה דירה, הם ישלמו מס רכישה בשיעור שליש ממס הרכישה הרגיל כמו כל קרוב אחר. "קרוב" לעניין זה מוגדר כבן זוג, הורה, צאצא (נכד, נין), בן זוג של הצאצא, אח ואחות. כאשר מועבר לקרוב במתנה חלק מדירה, ייעשה חישוב מס הרכישה הרגיל לגבי הדירה כולה, ומקבל המתנה ישלם שליש מהמס על החלק היחסי שיקבל מן הקרוב.

ואיך ייקבע במקרה הזה שווי הדירה? שווי דירת המגורים נקבע לפי שווייה בשוק החופשי, דהיינו ממוכר מרצון לקונה מרצון. לפיכך, המעורבים רשאים לקבוע בעצמם את שווייה של הדירה לפי מיטב ידיעתם ולפי המידע המצוי בידם ולחשב את שיעורי מס הרכישה בהתאם, כלומר לערוך שומה עצמית ולהצהיר בהתאם. מנהל מיסוי מקרקעין יאשר את השומה העצמית אם יעריך ששווי הדירה סביר.

האם רכישת דירה בתמ"א 38 חייבת במס? השאלה התעוררה בשנים האחרונות, על רקע העלייה בהיקפי הבנייה של פרויקטים בתמ"א 38. התשובה היא כן – אתם רוכשים דירה כזו בדיוק כמו כל דירה אחרת, והשאלה כמה מס רכישה משלמים לא תלויה כלל בהיותה של הדירה חלק מפרויקט תמ"א 38. 

גם הדיירים הוותיקים שמקבלים בעצם דירה משובחת יותר, לא קנו דירה כך שאין כאן אלמנט של מס רכישה.

עד עכשיו התייחסנו רק לדירות מגורים, אבל יש מס רכישה גם על נכסים אחרים. המס על רכישת נכסים כגון חנות, מגרש, בניין וכו' עלה ל-6% משווי הנכס/מחיר העסקה. עם זאת, החוק מאפשר לקבל החזר של 1/6 מהמס אם הוא לא נתבע כניכוי במס הכנסה, והרכישה היא של זכות במקרקעין שאפשר לבנות עליה לפחות דירה אחת למגורים והתקבל היתר בנייה תוך שנתיים מיום הרכישה.

תשלום מס רכישה ואילו טפסים צריך

טוב, אז אתם יודעים כמה לשלם, על פי מדרגות מס רכישה ועל פי המחשבון, אבל איך משלמים? ובכן, תשלום מס רכישה הוא פרוצדורה שבעבר הייתה מסובכת יותר ועמוסה בטפסים ובחתימות, אלא שכיום בעידן הדיגיטלי זה פשוט יותר, וגם התשלום שלא באופן דיגיטלי פשוט יותר. נתחיל בכך שיש לכם חובת הצהרה – רוכש דירת מגורים חייב להצהיר, בתוך ‎30 יום, על רכישת הדירה למשרד מיסוי מקרקעין האזורי, שהדירה בתחומו, על גבי טופס ‎ 7002(כאן, תוכלו להוריד את טופס 7002 – הצהרה על מכירה ורכישת זכות במקרקעין/על פעולה באיגוד מקרקעין). זה השלב הראשון בהליך. אחריו אתם תקבלו שומת מס רכישה, שיש לשלמה בתוך ‎14 יום מיום קבלתה. אם רוכש הדירה יחשב את מס הרכישה בעצמו, הוא יהיה רשאי להגיש הצהרה למשרד האזורי על גבי טופס ‎7002 בצירוף תשלום המס שחישב, וכל זה, על פי התקנות, בתוך ‎50 יום מיום הרכישה. כל איחור בתשלום מס רכישה מחייב תשלומי הצמדה, ריבית בשיעור ‎4% וקנס. 

טפסים נוספים שרוכשי הדירות עשויים למלא במקביל לתשלום מס רכישה –

טופס 7000 – הצהרה על מכירה ורכישת דירת מגורים מזכה שאינה כוללת זכויות בנייה קיימות או צפויות ומבוקש בגינה פטור

טופס 7000 א – הצהרת רוכש זכות במקרקעין/באיגוד מקרקעין – הצהרה משלימה להצהרה ראשית

טופס 7000 ב– הצהרה על מכירה ורכישת זכות במקרקעין שהרווח ניתן לשומת מס הכנסה ומבוקש פטור לפי סעיף 50 לחוק מיסוי מקרקעין

ניתן לשלם את מס הרכישה בכל הבנקים באמצעות שובר תשלום, שאפשר לקבלו במשרד מיסוי מקרקעין בעת הגשת ההצהרה. אבל חלק הולך וגדל של הציבור משלם את המס באינטרנט. רשות מס הכנסה מאפשרת תשלום מס רכישה דרך אתר הרשות, ואפשר לשלם בו גם מסי נדל"ן נוספים. המעוניין לבצע את התשלום דרך האתר צריך לבחור בין שתי אפשרויות תשלום: העברה בנקאית שבה הגולש מועבר לאתר הבנק ומבצע משם את התשלום. כדי לשלם בהעברה בנקאית יש לקבל אישור/מהבנק שלכם.

האפשרות השנייה, והמקובלת יותר, היא תשלום מס הרכישה באמצעות כרטיס אשראי. התשלום בכרטיס אשראי מוגבל לסכום של 25,000 שקל. אישור התשלום יתקבל בדואר וכן בדוא"ל, אם המשלם פירט את כתובת המייל ואת נכונותו לקבל אישור במייל. הטכניקה היא פשוטה – אם מדובר בתשלום ללא שובר תשלום, יש להזין למערכת את הפרטים המבוקשים. 

אז ככה מבצעים תשלום מס רכישה, אבל מהו יום הרכישה לצורך קביעת המועד האחרון לתשלום?

מהו יום הרכישה?

יום הרכישה הוא יום ההתקשרות בין הצדדים, כלומר יום החתימה על זיכרון דברים או יום התשלום הראשון, אם אלה קדמו לחתימה על חוזה הרכישה. מומלץ לוודא כי המייצג בעסקה הגיש את ההצהרה כדין ודאג שהמס ישולם, וכן שהדירה הועברה על שמו של הבעלים החדש ונרשמה במשרדי רשם המקרקעין כדין (בטאבו/מינהל מקרקעי ישראל/חברה משכנת). כאשר קונים דירה יד שנייה יש לשים לב שלא רובץ שעבוד של מסים על הדירה או כל שעבוד אחר, וכי מובטח כי הדירה תועבר ללא כל עיכובים מצד רשויות המס הן בגלל שעבודים והן בגלל חובותיו של המוכר לרשויות.

אגב, תושב חוץ הרוכש דירה יחידה בישראל אמור ליהנות ממדרגות מס רכישה מופחתות בדיוק כמו תושב ישראל.

עדכון מדרגות מס רכישה

מדרגות מס רכישה מתעדכנות פעם אחת בשנה – ב-15 בינואר בהתאם למדד שירותי דיור בבעלות דיירים. כאן תוכלו להרחיב בעניין ולבחון מתי עיתוי רכישת הדירה יכול להיות נוח ומתי כדאי לחכות כדי "להרוויח" את העלייה במדרגת המס, ובהתאמה את ירידת המס.

סיכום מס רכישה ב-8 נקודות

– מס רכישה משולם בעת רכישת נכס (כאן התייחסנו בעיקר לרכישת דירה).

– מס רכישה דירה ראשונה נמוך יחסית (לדוגמה – רכישת דירה בסך 2 מיליון שקל תגרור חבות מס של 17 אלף שקל).

– מס רכישה דירה שנייה (דירה נוספת) גבוה יחסית ועומד, מ-28 בנובמבר 2021, על 8% מהשקל הראשון

– ההקלות במס ניתנות על דירה ראשונה ועל דירה יחידה בכלל, וכן למשפרי דיור שמתכוונים למכור את דירתם הקודמת.

– משפרי דיור שרכשו דירה ומכרו את דירתם הראשונה בטווח של שנה וחצי מיום הרכישה, יהיו זכאים לתשלום מס רכישה כאילו מדובר בדירתם היחידה.

– מס רכישה על קרקע – 6% מהשקל הראשון, אך בתנאים מסוימים 5%.

– דירה שניתנת במתנה ובירושה פטורה (ברוב המקרים) ממס רכישה.

– תשלום מס רכישה – אפשר לשלם את מס הרכישה בשובר בבנקים או דרך האינטרנט באתר מס הכנסה.

מדריכים נוספים:

האם מחירי הדירות גבוהים?

מה המחיר האמיתי של הדירה?

משכנתא לזכאים – כדאי?

כמה משכנתא להחזיר כל חודש?

מה עדיף – ריבית קבועה לא צמודה (קל"צ) או קבועה צמודה ?

לעדכונים ושינויים במס רכישה – היכנסו כאן!