חדשות    

מס שבח בתמ"א – פטור לקשישים

רשות המסים צוכנה  לפטור ממס שבח קשיש שיבקש למכור את דירתו ליזם התחדשות עירונית. על רקע הדברים אמרה יו"ר ועדת הרפורמות, ח"כ עזריה: הישג גדול וצעד ראשון מני רבים

עוד נחשף בדיון הוועדה: 14 מתוך 31 דיירים מבוגרים נפטרו בפרויקט 'נווה שרת' שטרם הסתיים.

מדריך מס שבח – כל מה שצריך לדעת

הוועדה המשותפת לוועדת הרפורמות ולוועדת החוקה חוק ומשפט, בראשות ח"כ רחל עזריה (כולנו), המשיכה היום (ד') את דיוני ההכנה לקריאות שניה ושלישית של התיקון לחוק פינוי ובינוי (פיצויים) העוסק בפינוי בשל סירוב בלתי סביר ("דייר סרבן"). הדיונים כעת מתמקדים במציאת פתרונות ומגנונים אשר ימנעו את הצורך להגיע להתדיינות משפטית בשל "סירוב בלתי סביר" בכלל, והדיון היום היה המשך ההתעמקות בסוגיית האוכלוסייה המבוגרת בפרט.

יו"ר הוועדה פתחה את הדיון: "נמשיך היום למצוא את הפתרונות אשר יפיגו את החששות והספקות, בקרב אוכלוסיית הקשישים, בכל הקשור לפרויקטים של התחדשות עירונית, עוד בטרם יגיעו בכלל לשלב בו הם נאלצים לסרב לפרויקט".

ח"כ איציק שמולי (המחנה הציוני): "אוכלוסייה זו חוששת באופן אמיתי מעזיבה או עקירה מסביבתם המוכרת בגיל הזה, ומצד השני לא בטוח שהם ייהנו מאותה תשואה עתידית שאמורה להיות המניע לפרויקט. סירוב בשל גיל, או בשל בן זוג במצב סיעודי, ברור שאסור לאפשר להגדירם כסירוב בלתי סביר. צריך למצוא פתרון מיוחד לאוכלוסייה זו, אבל לא פתרון פטרוני כמו מינוי אפוטרופוס עליהם, אלא מישהו שיעזור להם לקבל את ההחלטה בעצמם. הם גם צריכים את כל המידע בפניהם בקבלת ההחלטה וחשוב שתהיה חובה לפרט להם גם על גידול עתידי בהוצאות, כמו דמי האחזקה בבניין החדש והארנונה, שתעלה עם גודל הדירה יעלה".

ח"כ טלי פלוסקוב (כולנו): אנחנו משיקים ביום שני ועדה מיוחדת לבניית תכנית אב לאומית בתחום הזקנה, ולי יש את הזכות והאחריות הכבדה להוביל אותה. מגיעים אלי מקרים רבים של קשישים שנדרשים לחתום על הסכמים שאינם מבינים להתחדשות עירונית. צריך להחתים כל אדם על מסמך בשפה שהוא מבין אותה, ולא מספיקה החובה בחוק ההתחדשות העירונית, שאם קיימים 20% דוברי שפה זרה, אז יונפק חוזה בשפה זו. בטח באוכלוסייה זו צריך חוזה מותאם ומובן לכל אחד".

יו"ר הוועדה הזמינה לדיון מספר אזרחים ותיקים בכדי לשמוע מהם ישירות על הקשיים בהתחדשות עירונית עבורם. אחת מהם הייתה כנרת טל, מנווה שרת בת"א, שאמרה: "מאיפה יש לאנשים מבוגרים כסף לשלם את התחזוקה של המגדלים האלה? התנגדתי לפרויקט אבל בגלל שאני דיירת עמידר לא התחשבו בי. גרתי קודם בקומה שניה, והיום אני בקומה חמישית. אני שומרת שבת, ואפילו עוד לא יודעים להגיד לי מתי תהייה מעלית שבת בבניין".

עמי סופר, מנהל פרויקטים ב"עזרה וביצרון", ביקש להעיר: "בכובעי השני אני בוועד שכונת נווה שרת וקיבלתי לאחרונה את דירתי החדשה באותו פרויקט. פונו אצלנו 120 משפחות וייבנו 350 יחידות דיור. ערב היציאה לשכירות, לפני כארבע שנים, היו בערך 31 מבוגרים, ולצערי 14 מהם נפטרו בתקופה זו"

עו"ד מתן רבינוביץ', מרכז הגר באוניברסיטת ת"א: "המדינה ניסתה לעשות סדר בשוק, דרך חוק המארגנים, שנותן הגנה מוצדקת לכל תושבי המתחם, אבל איך אנשים עם דמנציה, למשל, שיש להם יום טוב ויום רע, יתמודדו עם מערכת חוזית? צריך להכשיר אנשים שיהיו 'תומכי החלטה' ויסייעו, ורצוי שישכרו לכך ע"י המדינה, ולא צד עם אינטרס". ח"כ שמולי הגיב: "הלוואי ונוכל להיות במצב שבו המדינה תיתן את הסיוע הזה ותגדיר את המלווה ותממן אותו. לדעתי זה לא יקרה, אבל נכון יהיה שהרשות להתחדשות עירונית תבנה מאגר של עו"ס מוסמכים ומוכרים לכך".

נועה אפיק, מנהלת קשרי קהילה בחברת "מוריה": "היה לנו השבוע דיון עם מספר יזמים, שאמרו לנו כי רוב הקשישים מעדיפים שיקנו מהם את דירתם וירכשו להם דירה במקום אחר, עצמאית משלהם, ולא יצטרכו להתמודד עם כל פרויקט. היזמים אמרו שמכירת הדירה דורשת מס שבח וקניית הדירה נדרש תשלום מע"מ, וללא העלויות האלה הם היו שמחים לפתרון כזה. עוד אמרו לנו היזמים כי הם מעדיפים לשלם לקשיש בתשלומים, ולא בבת אחת, אך הקשישים חוששים כי תשלום חודשי פוגע בקצבת הבטחת ההכנסה שלהם".

יו"ר הוועדה ביקשה את התייחסות רשות המסים, שכן עד עכשיו היה ידוע לה שנוא החלפת הדירות מוסדר, ורק נושא התשלום במזומן בעת מעבר למגורים על הילדים הוא סוגיה פתוחה.  מיכל סופר, מרשות המסים, השיבה: "החוק כיום מאפשר פטור ממס שבח רק במעבר לדיור מוגן, ואילו קבלת תשלום מזומן על כל שווי הדירה הוא מימוש זכויות שחייב במס, וזו גם עמדתנו לעתיד. החלפת דירה בדירה, באותו פרויקט, איננה פטור, כי אם דחיית מס, שכן בעתיד נממש את המס על הדירה החדשה המתקבלת בפרויקט. בנושא של רכישת דירה במקום אחר, לדעתי אנחנו נכונים לתת החלטת מיסוי, שפוטרת ממס השבח, אבל לא ממס הרכישה של הדירה החדשה".

יו"ר הוועדה, ח"כ עזריה, סיכמה: " תוחלת החיים מתארכת ושיעור הילודה עולה, וזה מבורך, וכדי לזרז את התהליך חשוב להסיר את החסמים העומדים בפני תהליכי התחדשות עירונית. ביטול מס שבח בקרב אזרחים קשישים הוא הישג גדול וחלק מהרבה צעדים שאנו הולכים לנקוט בדרך לזירוז תהליכי התחדשות עירונית והקלה על אוכלוסיית האזרחים הוותיקים".

"כל הגורמים מבינים את הצורך בכך, רואינו בדיון  שהם נרתמים ועוברים לשלב הפתרונות. משרד המשפטים הסכימו לבחון את נושא חובת ההסכם בשפות שונות, ורשות המסים תדון איתנו על נושא המעבר לילדים ועל נושא רכישת דירה במקום אחר, כפי שכבר הגענו להסכמות על המעבר לדיור מוגן נעמיק גם מול גורמי הרווחה הן בפגיעה אפשרית בהבטחת הכנסה במקרה של מכירת דירה, והן בפיילוט לגבי אותם תומכי החלטה".

"המשך הפתרונות לכלל האוכלוסיות הנזקקות, אשר להן החששות הכבדים ביותר מההתחדשות העירונית, יאפשרו לנו למנוע מצבים של סירוב, להוסיף מאות אלפי יחידות דיור ולעבות את מרכזי הערים הגדולות לטובת כלל תושבי ישראל", אמרה יו"ר הוועדה.