חדשות    

מעכשיו גם בסין: מטבע דיגיטלי רשמי

מעודכן ל-04/2021

היואן הדיגיטלי שיונפק בגיבוי הבנק המרכזי עשוי להחליף בעתיד את המטבע הפיזי; המהלך של סין מיועד לשמש גם כאמצעי מעקב על הכלכלה

סין משיקה מטבע יואן חדש שישמש כגרסה הדיגיטלית של המטבע הרשמי. מדובר במטבע דיגיטלי רשמי שעושה שימוש בפלטפורמת הבנק המרכזי הסיני. על פי התכנון, כל יואן דיגיטלי יחליף בסופו של דבר יואן פיזי, בשטרות או במטבעות.

למהלך זה יש כמה מטרות אסטרטגיות-כלכליות. הראשונה שבהן היא מעקב אחר תשלומים, כאמצעי מעקב על הכלכלה. המטבע שהנו ניתן לתכנות כמו אפליקציות, יכול למשל לשמש לעידוד הצריכה בעזרת תאריך תפוגה למשל.  מלבד זאת, היואן הדיגיטלי יוכל גם למנוע בקלות את הכלכלה השחורה או לפחות לצמצם אותה מאוד. הבנק המרכזי הסיני יוכל לעקוב אחר כל העברה או תשלום שמתבצע בעזרתו ולדעת באופן מקוון היכן בוצע התשלום, על ידי מי, מתי ולאיזו מטרה.

המטרה השנייה של המטבע הדיגיטלי היא להתמודד עם הסנקציות האמריקאיות, המתבססות על חסימה של העברות כספים בינלאומיות.

היואן הדיגיטלי עובד כמו כל מערכת תשלומים מקוונת, כגון ביט, אפל פיי או פייפאל, והוא מבוסס על אפליקציה או כרטיס נטען. באפליקציה הרקע הוא תמונה של החבר מאו, כמו בשטרות הרשמיים. הכרטיס לא דורש חיבור לרשת, וניתן להשתמש בו כמו בכרטיס אשראי רגיל.

עד כה, הורידו את האפליקציה כמאה אלף נסיינים, והמשטר אף העניק להם סכום כסף מתנה, כדי שיבצעו תשלומים לבדיקת המערכת.

על פי הדיווחים, המטרה הסופית היא החלפת כל המטבעות והשטרות הפיזיים ביואן הדיגיטלי. מה שאולי יהפוך את סין לחלוצה הראשונה בתחום.

כיום כשרות מדינות ברחבי העולם כבר מפתחות גרסה דיגיטלית של המטבע הרשמי שלהן. אפילו ארה"ב, שבעבר הביעה התנגדות למטבעות מקוונים, הציבה בראש סדר העדיפויות שלה להציג גרסה דיגיטלית של הדולר.

למה הבנקים בסין מולאמים