קריירה    

מקצוע חדש: מהנדס שיווק – שילוב של קריאטיייב והנדסה

תמונה: PIXABAY
מעודכן ל-05/2019

מה זה מהנדס שיווק ואיך מגיעים לזה

ההבדל בין עולם הפרסום של פעם להיום הוא שפעם אנשים חשבו רק על הצרכן, היום צריך גם מספרים ולשלב בזה קריאייטיב — אנחנו בעידן שבו צריך לנתח כמויות גדולות של מידע או להבין השלכות עסקיות והתנהגותיות לכן חברות הפרסום אונליין פיתחו מומחיות חדשה ומקצוע חדש: מהנדסי שיווק — תפקיד שיש בלא מעט חברות בישראל.

מהנדס השיווק מחד יודע לנתח כמויות דאטה גדולות ומאידך גם לנסח תובנות שיווקיות. מטרתו לדייק את הקמפיינים השיווקיים כמה שיותר כדי לייצר החזר השקעה  לחברות ומותגים מקמפיין הפרסום שלהם.  המשמעו של זה שקריאייטיב לבדו לא מספיק. צריך להיות בעל אוריינטציה אנליטית, .

בענף אומריים שהחברות שמעסיקות מהנדסי שיווק מוכנות להשוות את רף השכר לזה של מתכנתים. על פי הערכות, המשכורות של מהנדסי שיווק הן 40–20 אלף שקל בחודש, בהתאם לוותק ולחברה.

כמובן שפייסבוק נמצאת בין החברות שמעסיקות מהנדסי שיווק, כי כמעט כל הכנסותיה מפרסום. בפייסבוק צריכים אנשים עם יכולות אנליטיות גבוהות. כדי להשתמש בהן בתחום השיווק ולהעצים אותו.מכיוון שכמויות הדאטה שמצטברות ברשת עצומות נדרש טיפול טכנולוגי, שלא יכול להיעשות בידי אדם בלבד. לכן התפתח עולם טכנולוגיות המידע בעשור האחרון, וכיום ישנם הרבה כלים לניתוח ביג דאטה כדי להתמודד עם האתגר שנוצר ולייצר תובנות לארגונים וחברות.

נוסף לביצועי המודעות שמופצות ברשת, יש גם הרבה מידע אישי שהמשתמשים משתפים  כולל איך הם מתנהגים לגבי רכישה ברשת — וזהו הבסיס שמשמש את המשווקים למיקוד הפרסום..

כיוון שהשפה הפכה טכנולוגית מאוד, תהליכי העבודה היום נעים סביב דאטה ותפקיד סמנכ"ל השיווק משתנה כל הזמן. ואפשר לעשות טסט מהיר מאוד לקריאייטיב: להעלות 20 סוגי קמפיינים בתוך יום ולהבין מה עובד. לצורך זה צריך גם שפה משותפת בין אנשי קריאייטיב וטכנולוגיה, אבל בהרבה ארגונים זה לא עובד. לכן צריך תפקיד שיחבר ביניהם.

ניקח למשל את תחום הפרסונליזציה. למרות שזה טרנד מעט מאוד חברות יודעות לעשות את זה בעצמן. קשה למדוד את האינטראקציה עם הלקוח ולהבין איפה השפעתעל החלטת הקנייה. יש הרבה דאטה, אבל גם יש פער בין כמות הדאטה האסטרונומית שנוצרת מדי יום לבין היכולת האנושית לעבד אותה. רק שימוש ביותר טכנולוגיה ויכולות לנתח את המידע יעזרו לצמצם את הפע.

אין לימודים, החברה מכשירה

כיוון שאין מסלול לימוד למקצוע,החברות מבצעות את ההכשרה בשלב הזה בעצמן. פייסבוק מעסיקה עשרה מהנדסי שיווק בפעילות העסקית של החברה בישראל. לרוב מדובר בבוגרי מסלולי לימוד הנדסה באוניברסיטאות או כאלה ששימשו בתפקידם הקודם מדעני מידע, וההכשרה עורכת כשנה ולאחר מכן הם משתלבים במחלקה שמסייעת לחברות שמפרסמות באמצעות פייסבוק. את המהנדסים צריך ללמד מונחים מתחום השיווק באינטרנט.

החברות המובילות 

כיום כ–450 סטארט־אפים בישראל מפתחים טכנולוגיות לניתוח מידע — מרביתם בתחום השיווק ברשת. בין השמות הבולטים נמצאת דאטורמה, בשיאה החזיקה 17 משרדים בעולם והעסיקה 400 עובדים, והשנה ביצעה אקזיט ענק ונמכרה לחברת התוכנה סיילספורס ב–800 מיליון דולר.

דאטורמה בנתה פלטפורמה שמרכזת ומנתחת עבור מפרסמים את תוצאות הקמפיינים שרצים במספר ערוצים במקביל — למשל פייסבוק, גוגל וסנאפצ'ט. התוכנה מבצעת אינטגרציה של המידע ומאפשרת ניתוח של המידע שנאסף והפקת תובנות עבור מנהלי השיווק של המפרסמים.

דאטורמה שומרת על המותג שלה וממשיכה לפעול ממשרדיה כיחידה עצמאית נפרדת וכמרכז פיתוח נוסף של סיילספורס בישראל. בין לקוחות החברה  סוכנויות פרסום, אתרי תוכן וחברות טכנולוגיה וצריכה שמשלמות מנוי חודשי על המערכת במחיר שנקבע על פי היקף הפעילות של החברות.

חברה אחרת היא אופטימוב,החברה פיתחה מערכת שמסייעת לחברות לנהל את מערך השיווק הממוקד שלהן ולנתח ביעילות התנהגות צרכנים לטובת התאמת פרסומות. החברה פיתחה מוצר שמנתח את כל נתוני לקוחות שנמצאים במאגרי המידע של החברות, בשיטה שתעזור להבין את המאפיינים שלהם.

לטענת החברה, המנוע שפיתחה יכול לבצע פילוח לתת־קטגוריות ולייצר חוויה פרטנית לקבוצה קטנה מאוד של לקוחות. בנוסף, התוכנה נוטה להיות אינטואיטיבית מאוד לאנשי שיווק. אופטימוב  גייסה הון אחרי שבע שנים של פעילות רווחית ויצרה הכנסות מתחילת דרכה. .

הסטארט־אפ AppsFlyer הוא דוגמה נוספת לחברת טכנולוגיה שנחשבת למובילה בתחום זה. החברה פיתחה תוכנה למדידת קמפיינים שיווקיים במובייל, התוכנה של החברה מאפשרת ניתוח של נתוני הפרסום במובייל בזמן אמת של כל שרשרת הקמפיין: חשיפות, קליקים, התקנות (של אפליקציות), פירוט התנהגות משתמש באפליקציה, רכישות וגם ROI.