מדריכי השקעות    

מריו גבלי – משקיע הערך שלא הפסיק לבזר

מעודכן ל-06/2019

מריו גבלי (1942) הוא  משקיע איטלקי-אמרקיני ומנכ"ל חברת גמקו, חברת השקעות שייסד בשנות השבעים של המאה העשרים. הונו מוערך  במיליארד דולר ושווייה של גמקו מוערך ב-14 מיליאר דולר.  החברה שלו הפכה אותו לאחד מ-500 העשירים בארצות הברית.  החברה נותנת שירותי ייעוץ השקעות לקרנות גידור, קרנות נאמנות וגופי השקעה אחרים

גבלי סיפר שאת המניה הראשונה שלו קנה בגיל 13 והוא קרא דיווחים על שוק ההון מגיל צעיר. את התואר שלו במנהל עסקים קיבל מאוניברסיטת קולמביה. שם אחד המורים שלו היה רוג'ר מוריי, מורה ידוע להשקעות ערך וכותב שותף במהדורה החמישית של "ניתוח ניירות ערך", ספרם של בנג'מין גרהאם ודיוויד דוד.

תחילה עבד בat Loeb, Rhoades & Co. כמנתח השקעות ערך בכמה ענפים, תחילה בתחום ציוד לחוות ואחר כל בתחום התקשורת. כמו הרבה משקיעים אחרים גבלי מאמין בהשקעות ערך, על פי משנתו של בנג'מין גרהאם  – מציאת מניות מוערכות בחסר של חברות איכותיות והשקעות בהן בטווח הארוך.

אבל גבלי לא הסתפק בשיטתו של גרהאם ופיתח אותה לשיטה משלו Private Market Value. שיטה זו היא למעשה בדיקה כמה יהיה אדם מאותה תעשייה ומחברה עם מאפיינים דומים יהיה מוכן לשלם על החברה המוערכת. השיטה שלו נלמדת באוניברסיטת קולומביה ובאוניברסיטאות נוספות.

על פי שיטה זו, בודקים את השוק של החברה ובכמה נמכרו מניות של חברות דומות וכך יודעים אם היא מתומחרת בזול. אחר כך הוא בודק אם יש מהלכים להעלות את שוויה כמו רכישה, מיזוג, שחרור חברות בנות ועוד.

כך בשנות השבעים המליץ על חברות שחברות אחרות השתלטו עליהן או הפכו לפרטיות.  שיטה זו עבדה לא רע ובשנות השמונים כבר ניהל נכסים בשווי 380 מיליון דולר. אז התשואות שלו היו בשיאים של 35% בשנה.

בניגוד לבאפט, משקיע ערך בעצמו,  גבלי מעדיף ביזור של אחזקות, להבדיל מבאפט שרוכש נתח גדול מהחברה.  שיטה זו שונה מרוב השקעות הערך שבהן משקיעים בחברה אטרקטיבית אחרי בדיקה מעמיקה. ביזור רחב כל כך מתאים יותר למשקיעים קטנים שאין להם זמן או הידע לנתח כל חברה וחברה.

לגבלי אחזקות נכון להיום ב-825 חברות ובגדולות בהן האחזקה היא של קצת יותר מאחוז.  השקעות בכל כך הרבה חברות מעלות תהיות בקרב משקיעים אם הוא אכן משקיע ערך שבדק כל חברה וחברה. אבל לא משנה מה התהיות, בשנים האחרונות הוא מציג תשואה עקבית של בין 4% ל-5%, בעוד משקיעי ערך אחרים, אפילו באפט עצמו, השיגו תוצאות עקביות פחות.

לצד יתרונותיו כמשקיע הוא גם לא מתקמצן על משכורת  של כ-58 מיליארד דולר בשנה. הוא הרוויח יותר מכל מנהל בכיר אחר בוול סטיריט.  לאחר מכן אף שבר את שיא זה והרוויח יותר מ-70 מיליארד דולר, אך שכרו ירד מאז, לקצת פחות מ-50 מיליארד דולר.

המניות האהובות על גבלי הן כאמור מניות נרכשות בהרבה מאוד כסף כמו חברות נדל"ן, יש לו העדפה גם למייסדי חברות ללא ילדים, והוא גם מחפש חברות שבהן חברות חדשות מתקשות להתחרות ועם תזרים מזומנים גבוה.

כיום השקעותיו הבולטות ביותר הן The Madison Square Garden Co – חברת ספורט ובידור, רשת מלונות וכן אמריקן אקספרס ובנק בניו יורק.

גבלי גם אמר פעם "אני לא  צריך שהשוק יצמח כדי להוציא אותו מהבוץ".

המשקיע קנת פישר – משקיע טוב יודע מה שאחרים לא יודעים

המשקיע צ'רלס ברנדס – ירידה תלולה של 60% במניה לא בהכרח סימן אזהרה