חדשות    

משבר קשה בתעשיית הרכב – מפעלים נסגרים וזו רק ההתחלה

צילום: יונדאי

מפעלי הרכב בעולם במשבר קשה. היקף המכירות צנח כמובן בחודש האחרון ולא רואים את האור בקצה המנהרה. אמנם,  מדובר על השבתה שאמורה להיות למשך שבועות או חודשים ספורים, אבל האמת שאיש לא יודע, ומעבר לכך – גם שבועות ספורים מספיקים למוטט תעשייה, במיוחד כזו שנשענת על אשראי.

מחלקת המחקר ב-RBC קפיטל מעריכה כי תהיה ירידה של 16% בהיקף ייצור הרכב הגלובלי במהלך השנה – משמע יעלו על הכביש כ-14-15 מיליון רכבים פחות מבשנה קודמת. במקביל למשבר הריאלי, גם בשוקי המניות יש נפילה במניות חברות הרכב בשיעורים של עד 50%. אפילו טסלה שלפני המשבר הפכה להיות חברת הרכב השנייה בגודלה בעולם במונחי שווי שוק איבדה 40%.

 למעשה, דווקא דרום קוריאה שבתחילת משבר הקורונה היה חשש גדול שתושבת מפעילות, הפכה להיות בשבועות האחרונים מוקד תעשיית הרכב.  אמנם התעשייה נפגעה בעת התפרצות הנגיף, אבל, קונצרן יונדאי מוטורס זוכה לתמיכה ממשלתית רחבה ובהתאמה היקף הייצור חזר למספרים סבירים, אם כי רחוקים כמובן ממספרי השיא.

גם סין שהיתה מוקד התפרצות הנגיף, עוברת אותו בינתיים בשלום (יחסית) ופעילות תעשיית הרכב שלה מתאוששת.

ואצלנו – כפי שכתבנו בעבר –  הבעיה היא בגופי הליסינג. זו בעיה שעלולה להתגלגל ליבואני הרכב שמממנים חלק גדול מפעילות הליסינג.