חדשות    

משה אשר תומך במע"מ 0; הכלכלנים נגד!

מס על השכרת דירה

משה אשר, מנהל רשות המיסים,  התייחס היום לתוכנית של שר האוצר יאיר לפיד –  מע"מ 0% לזכאים על דירות חדשות . ההערכות בעקבות הדחייה של יישום התוכנית ועל רקע מבצע "צוק איתן" שהסיכוי לאימוצה הולך וקטן, בעיקר בגלל עלותה – כ-2 מיליארד שקל, כשבמקביל הולכים ומתגברים המתנגדים לתוכנית, בעיקר בקרב הכלכלנים שסבורים שיישום מע"מ 0 לא יעזור להורדת מחירי הדירות.

אשר העריך שהתוכנית מתקדמת כרגיל ושאין כוונה לפתוח ולשנות אותה. לדבריו התוכנית תקל בטווח הקצר מאוד על זוגות צעירים ויימצא  התקציב/ המימון לתוכנית זו.

אלא שבינתיים שוק הנדל"ן משותק, בעיקר בגלל התוכנית הזו – הזוגות הצעירים מחכים כדי לזכות בהטבה זו, ולמעשה בחודשים האחרונים מקטינים את הביקושים לדירות בצורה משמעותית, כשמנגד גם רוכשי דירות יד שנייה יושבים על הגדר כי להערכת חלק מהם, הפחתת המע"מ תביא לירידה במקביל גם בדירות יד שנייה.

הבעיה הגדולה תהיה בהמשך – יישום חוק מע"מ אפס, אולי יוריד מחירם אבל לטווח הקצר, לא מדובר על שינוי עקרוני ושינו תפיסה בשוק הדירות, לא מדובר על  שינוי בהיקף היצע הדירות שיש לו השלכות ארוכות טווח;   שינוי במיסים על דירה ורק לחלק מהאוכלוסייה משפיע , להערכת רוב הכלכלנים, לטווח קצר.  ובמידה והחוק לא יאומץ, אוי אז אלפי רוכשים פוטנציאלים שחיכו על הגדר ירוצו לקנות דירה ואז דווקא המחירים עלולים לעלות!