תוכן ממומן    

משכנתא הפוכה – איך לוקחים ומה כדאי לדעת?

אחרי שישה עשורים בהם עבדתם קשה על מנת להגיע ליציבות כלכלית, הגיע העשור השביעי לחייכם ויחד איתו הזמן ליהנות מפירות העבודה הקשה. הזמן שמתפנה עם היציאה לפנסיה, יחד עם הידע הרב שצברתם במהלך החיים, הביאו אתכם לנקודה האידיאלית בה אתם יכולים להתחיל ליהנות מהחיים באמת. במקביל, הילדים שלכם נמצאים במצב בו אתם הייתם לפני כמה עשורים, בונים את חייהם ולרוב זקוקים לעזרה כלכלית מכם ההורים.

במהלך החיים בניתם עסק או קריירה, באמצעותו הצלחתם לכלכל את משפחתכם ולרכוש בית בו תוכלו לגדל את ילדיכם. עכשיו, הנכס הזה יכול להפוך שוב למשמעותי עבורכם ולאפשר לכם לשפר את רווחתכם הכלכלית.

אחרי שהילדים גדלים ועוזבים את הבית, רבים מרגישים שעדיף למכור את הבית ולעבור לבית קטן יותר, אולי אפילו בשכירות. חלק עושים זאת כדי לא להישאר לבד בבית גדול מדי וחלק עושים זאת כדי לצמצם הוצאות. אבל האמת היא שבמיוחד בגיל הזה, הבית שלכם יכול להיות המפתח לשיפור רווחתכם הכלכלית, באמצעות משכנתא הפוכה.

למדריך השלם על משכנתא הפוכה – ככה זה עובד!

מהי משכנתא הפוכה?

משכנתא הפוכה היא הלוואה הניתנת לבעלי בתים, זוגות ויחידים, בגילאי 60 ומעלה, על סמך שעבוד הנכס כבטוחה להחזרת ההלוואה. בניגוד למשכנתא רגילה, בה ההלוואה מיועדת לרכישת דירה למגורים בלבד, במשכנתא הפוכה אין שום מגבלה לשימוש בכסף, ואתם יכולים להשתמש בו לכל מטרה שתרצו – לסגור חובות, לעזור לילדים, להשקיע בתחביב ישן, לפנק את הנכדים עם טיול לדיסנילנד או לפנק את עצמכם עם טיול מסביב לעולם.

במה שונה משכנתא הפוכה מהלוואה רגילה?

משכנתא הפוכה היא כמו הלוואה לכל מטרה, מלבד העובדה שהיא ניתנת על סמך נכס קיים. שעבוד הנכס תמורת קבלת ההלוואה מצמצם את הסיכון שלוקח על עצמו הגוף מעניק ההלוואה ומאפשר לו להעניק ללווה תנאים טובים יותר בריביות ובהסדרי ההחזרים.

כמה כסף נקבל?

הגופים הפיננסיים השונים מציעים תנאים שונים להלוואה, המשתנים בהתאם לשווי הנכס וגיל הלווה, כאשר סכום ההלוואה נע בדרך כלל מ-15% משווי נכס ועד ל-50% משווי הנכס. על מנת לדעת את שוויו של הנכס תצטרכו לערוך בדיקת שמאי מוסמך שיאמוד את שווי הנכס עבור הגוף המלווה.

כמה כסף נצטרך להחזיר?

כמו כל הלוואה, גם משכנתא הפוכה היא הלוואה נושאת ריבית. אך מכיוון שבמקרה הזה ללווה יש נכס בבעלותו, דבר שמצביע על יציבות כלכלית, הגופים הפיננסיים מציעים ריביות נמוכות מבדרך כלל.

בנוסף לכך, גם תנאי ההחזר גמישים יותר. משכנתא הפוכה לבני 60 ומעלה נועדה לשפר את רווחתכם הכלכלית ולכן אינה דורשת החזרים חודשיים קבועים, ואתם יכולים להחליט כמה מחזירים ומתי. ניתן להחזיר רק את הריבית ואת הקרן לשלם מאוחר יותר, ניתן לפרוע חלקים מהמשכנתא ההפוכה בכל עת וללא קנסות. ההלוואה עומדת לפירעון מיידי רק במקרה של מכירת הבית או במקרה של פטירת הלווים.

היכן לוקחים משכנתא הפוכה?

הלוואת משכנתא הפוכה נולדה אצל הבנקים, שהחלו להציע הלוואה זו ללקוחותיהם. בהמשך נכנסו גם חברות הביטוח לתחום והחלו להציע מסלולי משכנתא הפוכה משלהן. התנאים המשופרים והריביות הנמוכות שהציעו חברות הביטוח הובילו לכך שכיום רוב השוק מרוכז בידי חברות הביטוח, מהסיבה הפשוטה שהן אינן רווחיות עבור הבנקים.

אך גם בין חברות הביטוח ישנה תחרות. וכמו בכל עסקה כלכלית, הדרך להבטיח שאתם מקבלים את התנאים הטובים ביותר היא באמצעות השוואה.

סוכנות הביטוח הקולקטיב הארצי פיתחה מודל השוואת מחירים בתחום המשכנתא ההפוכה. באמצעות פניה לצוות הקולקטיב הארצי תוכלו לקבל מספר הצעות משתלמות במיוחד עבורכם מחברות הביטוח המובילות בארץ, בהתאם לגילכם וערך הנכס שברשותכם.