תוכן ממומן    

משכנתא הפוכה

אין מי שלא רוצה להיות בעל דירה. הכול טוב ויפה, אבל המציאות מכה על פני רובנו, בייחוד על פני הזוגות הצעירים. מי יכול לגייס את כל הסכום לרכישת נכס? זה נראה כמשימה בלתי אפשרית, אלא אם נולדתם עם כפית של זהב. מרבית הישראלים חייבים לקחת משכנתא, ולהעמיד את ההון האישי שקיבלו מיום החתונה או שחסכו במהלך השנים האחרונות. אבל יש להבין, העולם לא שייך רק לצעירים. הוא פונה גם למי שעבר את גילאי השישים בכל מה שקשור למשכנתאות. איך? בדמות של משכנתא הפוכה. הכסף שתקבלו מהמשכנתא ההפוכה ממש לא חייב ללכת בכיוון של רכישת דירה. אתם יכולים לנצל אותו ככל שאוותה נפשכם. בין אם לטיול ארוך מסביב העולם, ובין אם סיוע לילדים שניצבים בפני חתונה ובפני קניית דירה, וכמובן – למטרה שלשמה היא קיימת – לקנייה של נכס. מי שכבר בן שישים פלוס, בוודאי יצא לגמלאות. מה שמונע בעדם להשיג סכומי כסף כה גדולים, ולכן הפתרון המסתמן של המשכנתא ההפוכה מתאים להם כמו כפפה ליד. הם פשוט משעבדים את הנכס שלהם לגורם המלווה ומקבלים את הכסף.

מה זה משכנתא הפוכה?

ושאלת המיליון דולר – מה זה בכלל משכנתא הפוכה? קודם כל, כדאי שתדעו שמדובר במעשה פשוט למדי. באותו האופן שבו נוטלים משכנתא, משעבדים את הבית, ותמורת זה מקבלים את המשכנתא, כך גם במשכנתא הפוכה. אבל זה קצת שונה. לעומת המשכנתא הקונבנציונלית, במשכנתא הפוכה עסקינן אודות הלוואה לכל מטרה, כאמור בפתיח של מאמר זה. את המשכנתא ההפוכה לא מגבילים בזמנים, ולא צריך להיפרד כל חודש מסכום מרקיע שחקים. כמו כן, בניגוד למשכנתא הרגילה, במשכנתא ההפוכה לא חייבים לעשות ביטוח חיים. בדרך כלל אף אפשר "להיפרד מהמשכנתא ההפוכה" ולא משנה מתי, בלי כל קנס. נשמע לכם "טוב מדי מכדי להיות אמתי"? ובכן, זה ממש כך. כל הרעיון מתבטא בכך שאתם למעשה חיים על החשבון של הבית שקניתם. אתם נוטלים משכנתא על חשבונו, ופה אתם יכולים לממש את כל מה שאוותה נפשכם, כאמור לעיל – טיול ארוך, לעזור לילדים שלכם, או לשפץ את הבית שלכם. ואם לא הייתם נוטלים את המשכנתא ההפוכה הייתם אולי צריכים "להיפרד" מן הנכס שלכם, לטובת הסכום כסף הרציני שאתם חייבים כאן ועכשיו, ובטח שזה יותר נכון מאשר להתחייב להלוואות אחרות של בנקים או של גורמים חוץ בנקאיים, לפחות מהבחינות של פריסת ההחזרים או הריביות המטורפות שירצו מכם. למרות שבחרתם במשכנתא הפוכה, הבית שלכם ייחשב לעדיין שלכם, ותוכלו להמשיך לגור בו לתמיד. ומה יוצא לבנקים מזה? ובכן, הם מרוויחים באופן שוטף על כספי ההלוואה, דהיינו מהריבית. גם במידה ולא תשלמו, הריבית בסימני צבירה ונרשמת בספרים של הבנק בתור רווחים, וברגע שהבנק יחליט, או חלילה במקרה של מוות, הנכס יימכר, תוך ניכוי החוב לבנק.

האם יש רק מסלול אחד של משכנתא הפוכה?

לשאלה – האם יש רק מסלול אחד של משכנתא הפוכה? נשיב – ממש לא! קיימים כמה מסלולים של המשכנתא ההפוכה. הקבלה של המסלולים הללו תלויה בכם, כלווים את הכסף, ובהחלטה שאתם תחליטו בנתיב של החזר המשכנתא ההפוכה. באם יש לכם כבר משכנתא על הבית, ואתם מעוניינים לחדול מלשלם כל חודש סכום מטורף, נראה כי המשכנתא ההפוכה תהווה פתרון מושלם בשבילכם. זאת ועוד, במידה והמטרה של נטילת המשכנתא ההפוכה מתמקדת במעבר לבית אבות יוקרתי, תיתכן קבלת המשכנתא ההפוכה עד שתעזבו את העולם הזה, או באם תבחרו לעזוב את בית האבות. בנוסף לכך, במידה ואתם חפצים להמשיך לגור בבית שלכם, אך מסיבות כאלו ואחרות אתם צריכים כסף, והרבה, בשביל כל מטרה, לרבות מחייה, יש באפשרותכם לקבל את המשכנתא ההפוכה, שאותה ישיבו בזמן פטירה או בתום עזיבת הנכס.