חדשות    

משקיעי הנדל"ן גילו את חוות השרתים

צילום: ויקימדיה

חברות הטכנולוגיה צריכות את משקיעי הנדל"ן לחסוך כסף על חוות שרתים, למשקיעים זו השקעה משתלמת. אז איפה חוות השרתים? מי מתפעל אותן? ומה מודל ההשקעה של חוות השרתים?

דאטה וביג דאטה זה לא סתם באזוורד. המצב כיום הוא שיותר מכשירים מחוברים לאינטרנט, ולכן יוצרים יותר מידע ונתונים שצריך לאגור ולנתח. הדאטה הרב שנאסף, לצד מעבר לענן ובינה מלאכותית גורמים לבנייה של יותר ויותר חוות שרתים.

מהן חוות שרתים? חוות שרתים היא למעשה חיבור של שרתים רבים שביחד יוצרים יכולות מחשוב ואחסון רבות. מבחינת שטח המתקנים יכולים להגיע גם לגודל של עשרות אלפי מ"ר. גם המעבר לענן המדובר הוא  למעשה אחסון של המידע באחת מחוות השרתים  במקום לאחסן אותו במחשב האישי שלנו. בעוד הטכנולוגיה אפשרה לחברות לצמצם את חדרי השרתים שלהן, או לוותר עליו לגמרי,  עדיין יש צורך בנדל"ן רב כדי לבנות את חוות השרתים שמחליפות אותם.

הקשר לנדל"ן ברור, כדי להקים חוות שרתים יש צורך בקרקעות רבות. ההשקעה בחוות שרתים יכולה להגיע להון – בהתאם לגודלה ולרמה הטכנולוגית שלה. גוגל למשל משקיעה 13 מיליארד דולר בנדל"ן בארה"ב, עיקרם על בנייה של חוות שרתים.

סכומי ההשקעה הגבוהים גורמים לחלק מחברות הנדל"ן לחבור למשקיעי נדל"ן, שיישאו בחלק מהנטל.

איך פועלים משקיעי הנדל"ן עם חוות שרתים

המודלים שבהם משקיעי הנדל"ן פועלים הם רכישת הקרקע והשכרתה לחברה חיצונית שבונה עליה חוות שרתים. מודל אחר הוא שותפות ויזמה של  הקמת חוות השרתים. כך במקום להקים מרכז מסחרי ולהשכיר את החנויות בו, מקימים חוות שרתים ומשכירים את האחסון בו לחברות חיצוניות. אפילו חברת בזק החלה להקים מרכזי חוות שרתים בישראל בעלות של 100 מיליון שקל. בזק פשוט ניצלה הקרקעות שברשותה למטרה זאת.

השילוב בין נדל"ן לחוות שרתים בא לידי ביטוי גם במיזוגים בתחום – כך, החברה הקנדית Brookfield Infrastructure, מחברות ההשקעות הגדולות בעולם בתשתיות – חברה לקרן הנדל"ן Digital Realty Trust לרכישת החברה הברזילאית Ascentty, שמספקת ומפעילה חוות שרתים לכמה מפלטפורמות הענן המובילות בעולם – בסכום של2 מיליארד דולר. Brookfield קרובה להשלים עסקה נוספת, לרכישה של 31 חוות שרתים של חברת AT&T תמורת 1.1 מיליארד דולר.

לפי סקר שנערך לאחרונה, מתחמי ענק לחוות שרתים הם אחד מחמשת היעדים האטרקטיביים ביותר להשקעות נדל"ן, וזה יעד מועדף לפני השקעות בנדל"ן למשרדים בפאתי ערים, מבנים קמעונאיים או תעשייתיים מלונות ומעונות סטודנטים.

חוות שרתים מביאות הרבה שחקני נדל"ן גדולים שנכנסים לתחום כי יש לו מאפיינים דומים לעולם הנדל"ן המניב. גם כדי לקיים מתחמי חוות שרתים, ישנו צורך בכוח אדם זמין שמתגורר בקרבת מקום. בדרך כלל חוות השרתים ממוקמות הרחק ממרכזי הערים, כך שהדבר משפיע באופן עקיף על שוק הנדל"ן למגורים.

ארה"ב היא היעד המועדף להקמת חוות שרתים. כיום חוות השרתים בארה"ב צורכות 775 מגה ואט – גידול של 200% לעומת 2017. עם זאת, הנתון לא משקף את מספר המרכזים, אלא רק את גודלם הכולל.

באירופה, העיר עם צריכת החשמל הגבוהה ביותר עבור חוות שרתים היא לונדון – 69 מגה ואט – ואחריה פרנקפורט עם 46 מגה ואט. מספר המרכזים צפוי להמשיך לצמוח במהירות לאור הקמת רשתות סלולר 5G, שיובילו לשיפור מהירות הגלישה ולעלייה בהיקף הנתונים.

מדד הנדלן יפוצל: מניב ובנייה

אלגו-טריידינג – מה זה? ואיך עושים מזה כסף!