חדשות    רכב ותחבורה    

משרד התחבורה יקים חניונים רובוטיים לאופניים בתחנות הרכבת; שמישהו יסביר להם שזה לא פיתרון

משרד התחבורה, באמצעות רכבת ישראל, פרסם היום מכרז להקמת חניונים רובוטיים לאופניים, בתחנות רכבת ישראל. זאת, במסגרת פיילוט שמטרתו לעודד נוסעים להגיע לתחנות הרכבת באמצעות אופניים, מבלי להעלות אותם לרכבת.

משרד התחבורה אולי חושב שהחניונים האלו הם בשורה טובה לרוכבי האופניים, אבל כדאי להסביר לקובעי המדיניות במשרד התחבורה שכל עוד רמת השירות בתחבורה הציבורית בתוך הערים תשאר ירודה כפי שהיא היום והיא תמשיך להיות איטית וצפופה, ימשיכו רוכבי האופניים להזדקק לאופניהם לא רק כדי להגיע לרכבת, אלא גם להמשיך מתחנת הרכבת אל היעד שלהם.

לטענת משרד התחבורה, העלאת האופניים לקרונות הרכבת פוגעת לעיתים בשירות לנוסעים ברכבת ומונעת מציבור בעלי המוגבלויות להשתמש ברכבת. שכן, רוכבי האופניים לרוב מעמידים את אופניהם בקרון המונגש, והדבר גורם לעיכובים ואיחורים של הרכבות, וקושי לעמוד בלוחות הזמנים שנקבעו.

משרד התחבורה החליט על הקמת החניונים הרובוטיים לאופניים, בדומה לחניונים הקיימים במדינות מתקדמות באירופה כמו גרמניה, צ'כיה, ספרד והולנד. החניון הרובוטי מאפשר ניצול אופטימאלי של שטח החניון, הוא בטוח מגניבות ונזקים, אמין, ומאפשר שימוש מהיר וללא כח אדם.

אולי כדאי שמשרד התחבורה ילמד מהמדינות האלו להקצות לרוכבי האופניים קרונות ייעודיים נוחים שלא באים על חשבון ציבור בעלי המוגבלויות. יכול להיות שזה מצטלם פחות טוב מחניונים רובוטיים אבל זה לבטח פתרון זול יותר ויעיל יותר.

ממשרד התחבורה נמסר כי הזכיינים שיזכו במכרזים, יהיו אחראים על הקמה ותפעול של החניונים הרובוטיים. בשלב הראשון יוקמו ארבעה חניונים רובוטיים, עיליים ותת קרקעיים, ברחבי הארץ. שני חניונים תת-קרקעיים יוקמו בתחנת תל אביב-סבידור ותחנת הרצליה, ושני חניונים עיליים יוקמו בתחנת נתניה ובתחנת באר שבע-צפון.

החניון הרובוטי העילי מאפשר לאחסן עד 150 זוגות אופניים והחניון התת-קרקעי כולל מקומות אחסון ליותר מ-200 זוגות אופניים. הפקדת האופניים בחניונים הרובוטיים תתבצע תוך 15-20 שניות בלבד. השימוש בחניון יתאפשר באמצעות אפליקציה ייעודית, אתר אינטרנט ושירות לקוחות טלפוני.

זיהוי בעל האופניים יתבצע באמצעות "רב קו" אישי או כרטיס האשראי. בחניונים מותקנים מצלמות המתעדות את הליך ההפקדה והשחרור של האופניים, וכן חיישנים המזהים את מידות האופניים ומתריעים על כל הפרעה אפשרית.