תוכן ממומן    

מתחתנים? טיפים פיננסיים שיעזרו לכם להתחיל את החיים יחד ברגל ימין

בתוך ההתרגשות מהחתונה המתקרבת, כדאי לזכור שאחריה צפויים לכם חיים שלמים יחד. כדי שתוכלו לחיות באושר, ואולי אפילו בעושר, כדאי להקפיד על התנהלות כלכלית נכונה ומחושבת, להיות מתואמים ביניכם ולנהל תקשורת פיננסית בריאה. איך גורמים לזה לקרות?

דסי ניר

תקופת ההכנות לחתונה והחודשים שלאחריה היא אולי התקופה המרגשת בחייכם. לפחות עד שיוולדו הילדים. לצד בחירת צבע למפיות, שיר פתיחה וסיום ומתנות לאורחים, כדאי להקדיש גם קצת מחשבה להתנהלות הכלכלית המשותפת שלכם. גם אם כבר גרתם יחד וחלקתם בהוצאות המגורים המשותפים, המעבר להתנהלות משותפת כזוג נשוי היא צעד משמעותי. כזוג שבונה יחד קן ומשפחה תרצו אולי לחשוב איך אתם נערכים מראש אל ההוצאות הצפויות בשנים הקרובות ואיך אתם משתמשים בצורה חכמה באפיקי חיסכון והשקעה כמו קופת גמל להשקעה, קרן השתלמות ובאפיקים נוספים.

תקשורת, תקשורת, תקשורת

תקשורת בין בני זוג היא אולי הדבר החשוב ביותר בקשר הזוגי ביניכם ואחד המפתחות הקריטיים להצלחה שלו. אם תהיו מסוגלים להיות פתוחים וכנים זה עם זו וזו עם זה תוכלו וודאי למצוא פתרון לכל בעיה שתתעורר בדרך. זה נכון בכלל וזה נכון בפרט לכל מה שקשור לכסף. רבים מאיתנו גדלנו בתחושה שאסור לדבר על כסף או שמביך או לא נעים לדבר על זה. אך דווקא שיחה פתוחה על הדברים שחשובים לכל אחד מכם תוכל לשחרר אתכם להתנהל בחופשיות בתוך התקציב הזוגי והמשפחתי מתוך הבנה שכולם אחראים לשמור על גבולות התקציב ולכל אחד מותר להחליט גם על הוצאות אישיות. התחלת החיים המשותפים שלכם באופן רשמי היא זמן מצוין לחשוב יחד על הדברים שחשובים לכם והמטרות שתרצו להשיג לאורך השנים. התעלמות מהפיל שבחדר עלולה להוביל אתכם לחוסר תיאום וחוסר אמון ביכולת של השני לפעול לטובת התא המשפחתי שלכם.

לחסוך כמה שיותר וכמה שיותר מוקדם

בשיחות ההתנהלות הכלכלית המשותפת אולי תרצו להציב לעצמכם כמה מטרות משותפות. תוכלו להחליט על חופשה ממושכת בעתיד הקרוב, על רכישת רכב או דירה, אפילו על מעבר לשכונת מגורים אחרת או לדירה בעלות שונה. בנוסף, כעת שאתם מחויבים לתמוך אחת בשני, אולי תרצו לחשוב גם על פתיחת חיסכון ליום סגריר, לכל הוצאה לא צפויה שעלולה להפתיע אתכם או למקרה שבו ההכנסות שלכם ירדו בצורה פתאומית כמו בקורונה. יתכן שאתם חושבים כבר עכשיו על ילדים, וגם להם כדאי לחסוך כדי להתמודד עם ההוצאות הרבות הכרוכות בגידול ילדים וכדי לאפשר להם נקודת פתיחה טובה יותר לכשיגדלו.

כל מטרה שתבחרו, תדרוש מכם לחסוך מראש סכום כסף מתאים כדי לממש אותה. המעבר מהוצאות של יחיד להוצאות של זוג יאפשר לכם לצמצם חלק מההוצאות של כל אחד מכם בנפרד ויפנה לכם סכום כסף שתוכלו לשים בצד. ככל שתתחילו לחסוך מוקדם יותר כך תוכלו לצבור סכום כסף משמעותי מוקדם יותר. גם חיסכון של סכומים קטנים לאורך שנים רבות יכול להצטבר לסכום גדול בסופו של דבר.

אפיק חיסכון פופולרי למשפחות רבות הוא בקופת גמל להשקעה המאפשרת לכם גמישות מירבית בהפקדות חודשיות – גם סכום התחלתי קטן יחסית – או בהפקדה חד-פעמית, גמישות בניהול הכסף במגוון רחב של מסלולי השקעה שתוכלו להעביר את החיסכון ביניהם בכל עת שתרצו ולוודא שהכסף מושקע בשוק ההון בהתאם לרמת הסיכון המתאימה עבורכם, וכן גמישות במועד המשיכה הרצוי עבורכם.

לוודא שיש לנו הגנה מספקת עבורנו ועבור בן או בת הזוג

לצד החיסכון שיאפשר להיערך לעתיד ולהתגונן מפני הפתעות לא נעימות, כזוג אתם הופכים להיות גם משענת כלכלית עבור החצי השני שלכם. כדי שלא תהיו משענת קנה רצוץ, כדאי לוודא שיש ברשותכם כיסויים ביטוחיים שיוכלו לתת מענה לבן או בת הזוג בעת הצורך. אם יש לכם כבר חיסכון בקרן פנסיה, כדאי לעדכן את קרן הפנסיה על נישואיכם ולוודא שבן או בת הזוג מעודכנים כשארים שלכם בקרן. אם וויתרתם על הכיסוי הביטוחי לשארים, שיעניק לבני הזוג פיצוי במקרה של מוות שלכם חס וחלילה, כדאי לשוב ולחדש אותו בהקדם.

להחליט איפה ואיך אנחנו רוצים לגור בשנים הקרובות

יתכן שעוד לא התמקמתם באזור מגורים ועבודה שילווה אתכם לאורך זמן וזה בסדר גמור. עכשיו שאתם מקימים את המשפחה שלכם, יתכן שתרצו לחשוב יחד מהם האזורים הרלוונטיים עבורכם למגורים ועבודה, מהו סגנון המגורים המועדף עליכם – בעיר או באזור כפרי יותר – ואם יש שיקולים נוספים שחשובים לכם כמו קרבה לבני משפחה למשל. אתם לא חייבים להחליט כבר עכשיו ואולי גם תשנו את דעתכם בהמשך, אך לקווים המנחים הללו שתגדירו לעצמכם לגבי אופי המגורים שלכם בשנים הקרובות עשויה להיות משמעות כלכלית שתחייב אתכם להיערך מראש – למשל אולי תגלו שאתם צריכים לצבור הון עצמי לרכישת דירה או לבניה של בית, או להיערך לתשלום דמי שכירות יקרים יחסית כדי להתגורר באזור המרכז. זה מחזיר אותנו שוב לנושא התקשורת הפתוחה ביניכם על הכוונות וההעדפות שלכם, כמו גם על המצב הכספי שתרצו שיאפשר לכם לעשות את כל מה שאתם חולמים עליו.

ההכנות הרבות שאתם משקיעים בערב החתונה שלכם מעידות על החשיבות הרבה שאתם מייחסים לאירוע הזה. אך זוהי רק ההתחלה של החיים המשותפים שלכם. כדי שיהיו טובים ומוצלחים כדאי להיות מתואמים וערוכים גם במישור הכלכלי. ובינתיים, שיהיה במזל טוב. לחייכם.

*אין לראות באמור לעיל תחליף לייעוץ ו/או שיווק פנסיוני אישי ו/או ייעוץ מס המותאם לצרכי הלקוח.