מתכוונים להשקיע במניות? – הנה מונחים שצריך להכיר
שוק ההון    

מתכוונים להשקיע במניות? – הנה מונחים שצריך להכיר

תמונה: www.pexels.com

מומחי השקעות ממליצים לשלב מניות בכל תיק השקעות על מנת להגדיל את התשואה הפוטנציאלית וליהנות מהשינויים בשוק ההון. עם זאת, יש צורך בהיכרות מוקדמת עם המונחים השונים ובאימוץ של מספר כללי מפתח.

השקעה במניות קורצת להרבה אנשים כי בעזרתן ניתן להשיג תשואה עודפת על מכשירים סולידיים. מחיר המניות נקבע בשוק – בבורסה. המחיר מבטא למעשה את שווי החברה. אם העסק מצליח, בעלי המניות מרוויחים מההשקעה ויכולים לקבל דיבידנדים. הגורמים שמשפיעים על השווי של העסק או שווי השוק של החברה – שמיוצג באמצעות מספר המניות הכולל כפול מחיר המניה – הם אלו שקשורים למצב הארגון וכוללים גורמים מרמת המיקרו ועד רמת המקרו.

בעיקר חשוב לזכור שהגורמים השונים משפיעים מדי יום על מחיר המניה. זה אומר שצריך להכיר את הגורמים האלו וצריך להבין את השפעתם על מניות מסוימות.  אם לדוגמה השקעתם ואתם עוקבים  אחר מניית טבע (הנה מחיר מניית טבע היום) אז חשוב שתדעו מה היא עושה? (בעיקר פיתוח של תרופות גנריות) למה מחיר המניה רגיש (גורמים רבים לרבות מצב התחרות בשוק התרופות, והשפעות של רגולציה על השוק)

יש לקחת בחשבון שהתנודות במניות גבוהות מאלו שקיימות במכשירים הסולידיים – אחרי הכל מדובר במוצר מסוכן יותר – תנודתיות שווה סיכון. בתמורה לסיכון, אותו משקיע (שלוקח על עצמו סיכון) מעלה את הסיכוי לרווח ואת פוטנציאל התשואה.

כך חברות מנפיקות מניות

מי שרוצה ליהנות מהיתרונות של השקעה במניות אבל לא ממש מכירים את המונחים השונים של שוק ההון צריך לקחת צעד אחורה ולהבין למה חברות מנפיקות בבורסה. בפועל, הנפקה היא הדרך לסייע לחברות לגייס הון. החברות מגייסות הון תמורת הנפקת מניות חדשות ובתמורה הן מגדילות את ההון החשבונאי ואת המזומן שעומד לרשותן.

חשוב לא פחות לדעת כיצד נקבע המחיר בהנפקה, כי הוא למעשה קובע כמה תצטרכו לשלם בשביל להפוך לשותפים בחברה שבה בחרתם להשקיע. המחיר נקבע בהתאם להערכת שווי של החברה ולפי נתונים פיננסיים, ובעיקר לפי ביקוש והיצע.  הגורם העיקרי שקובע את מחיר המניה הוא השאלה כמה היא תרוויח לאור הביקוש וההיצע של המוצרים או השירותים שלה.

מה קורה אחרי הנפקת מניות לציבור?

השקעה במניות מתייחסת למניות נסחרות ולכאלה שכבר הונפקו לציבור. מאותו רגע, ההשקעה מתבצעת על ידי מסחר במניות של החברה. המסחר משותף לשחקנים השונים בשוק ההון – אנשים פרטיים אחרים, גופים מוסדיים, קרנות השקעה פרטיות וחברות שונות.

וחשוב לדעת – הדבר הבטוח היחיד בשוק ההון הוא שאין שום דבר בטוח. לא תמיד פרסום תוצאות טובות של חברה שנסחרת בבורסה מביא לעליית מחיר המניה, מה גם שירידת מחיר המניה באירופה או בארצות הברית לא בהכרח תשפיע על השוק המקומי.

לבסוף, כדאי להכיר את המושג "מכפיל רווח". זו גישה שבה משתמשים בנוסחה מסוימת על מנת להעריך את כדאיות ההשקעה: שווי השוק של החברה חלקי הרווח של החברה. מבחינתכם כמשקיעים סולידיים, הטיפ הוא לעקוב אחר מחירי המניות על בסיס יום יומי ולנסות לתכנן את ההשקעה לטווח ארוך.

IPO – הנפקה ראשונה לציבור; האם כדאי להשקיע במניות כאלה?