"שוק הדיור מתחמם – הביקושים עולים תוך גידול בנטילת האשראי כאשר ההיצע מצטמצם"
חדשות    

"שוק הדיור מתחמם – הביקושים עולים תוך גידול בנטילת האשראי כאשר ההיצע מצטמצם"

מיטב דש בסקירה שבועית מאקרו ושווקים: "פיחות השקל מול סל המטבעות שהושג אחרי הורדת הריבית האחרונה ע"י בנק ישראל כמעט נשחק"

אלכס זבז'ינסקי ממיטב דש סבור כי מתרבים סימני עליית "חום" בשוק הדיור – הביקושים עולים תוך גידול בנטילת האשראי כאשר ההיצע מצטמצם.

במיטב דש מציינים כי ממבול הנתונים אודות מצבו של שוק הדיור שהתפרסמו בשבוע האחרון ניתן היה להבין שהבעיות בו רק הולכות ומחריפות. בצד ההיצע ניכרת ירידה בהתחלות הבנייה,  שכבר באה לידי ביטוי בירידה במספר דירות בבנייה פעילה, לראשונה מאז שנת 2009.

הירידה המסתמנת בהיצע מתרחשת דווקא בשעה שהביקושים מתגברים. כמות דירות חדשות שנמכרו בחודשים האחרונים עלתה קרוב לרמות הגבוהות ביותר של השנים האחרונות. סך העסקאות בשוק הדיור בשלושת החודשים האחרונים עמד ברמה גבוהה מאוד של כ-10 אלפים דירות בחודש, כפי שמדווח משרד האוצר. חלקם של משפרי הדיור, אשר בנטו לא מוסיפים ביקושים בשוק הדיור, דווקא ירד, מה שמעיד על עוצמת הביקושים. האטה בהיצעים על רקע גידול חד בביקושים הובילה לירידה במספר חודשי היצע של הדירות החדשות  העומדות למכירה.

מיטב דש מוסיפים, כי על פי הנתונים של משרד האוצר, משקל המשקיעים בשוק הדיור, שנדחפים אליו בהשפעת הריבית הזולה, נמצא בעלייה מתמדת ובחודש ינואר עלה ל-33%, הרמה הגבוהה ביותר מאז שנת 2010. הקצב השנתי של לקיחת המשכנתאות עלה לשיא של כל הזמנים.

הריבית על כל סוגי המשכנתאות, למעט הריבית הצמודה המשתנה, ירדה בשנה האחרונה. במיוחד ירדה הריבית למשכנתאות בריבית שקלית קבועה שהפכו לפופולריות. בנוסף, במקביל להורדת הריבית, נוטלי המשכנתאות מאריכים את תקופת ההלוואות כדי להקטין את התשלום החודשי ולעמוד במגבלות של שיעור ההחזר מההכנסה. על כן, במיטב מציינים כי "החום" בשוק הדיור גבוה מאוד. בינתיים, הוא לא מקבל מענה שיכול לבלום את עליות המחירים ע"י הגדלת היצע או ע"י העלאת הריבית וגורם לעלייה בסיכון הפיננסי במשק ולפגיעה בפוטנציאל הצמיחה בו.

בסקירת המאקרו השבועית של מיטב דש, מתייחסים בנוסף לנתוני המאקרו שפורסמו לאחרונה, ומציינים כי מרכיבי צמיחת המשק ברבעון הרביעי היו חזקים יותר מאשר בעדכון הראשון. בנוסף ניכרת ירידה ביצוא התעשייתי במונחים דולריים אשר תואמת את הירידה בסחר העולמי. הסנטימנט העסקי במשק נותר כמעט ללא שינוי. החברות צופות גידול בביקושים לשוק המקומי וליצוא.

במיטב דש מציינים כי הסנטימנט הצרכני במשק ממשיך להשתפר, וכי השינוי האפשרי בהקצאת האג"ח המיועדות עשוי להוביל לגידול בעודף היצע בשוק האג"ח הסחיר. כמו כן, פיחות השקל מול סל המטבעות שהושג אחרי הורדת הריבית האחרונה ע"י בנק ישראל כמעט נשחק.

מיטב דש מתייחסים לשוק העולמי, וכותבים כי מרבית האינדיקאטורים במשק האמריקאי נחלשו, למעט בשוק העבודה. אנו מעריכים שהאינדיקאטורים השוטפים שקשורים לצרכן ישתפרו בחודשים הקרובים. לעומת זאת, התחזקות הדולר וירידה במחירי הנפט ממשיכים לפגוע בסקטור היצרני.

במיטב מציינים כי לקראת פגישת ה-FED השבוע, האינדיקאטורים של האינפלציה בארה"ב המשיכו להיחלש. האינפלציה צפויה לעלות לקראת אמצע השנה ולתמוך בהעלאת הריבית ברבעון השלישי. בשוק האנרגיה: עלייה חדה במלאי הנפט בארה"ב מובילה לסבב חדש של ירידה במחירים. בניגוד לדעה הרווחת, המשקיעים הזרים לא קנו אג"ח הממשלתי בארה"ב ברבעון הרביעי. הבנקים ומשקיעי הבית החליפו את הרכישות של ה-FED.

במיטב מעניקים 2 המלצות מרכזיות: פרופיל סיכון/תשואה בשוק האג"ח המקומי מאוד לא אטרקטיבי – אנו ממליצים על מח"מ התיק של כ-3 שנים; בנוסף, היתרון של ההשקעה בשוק המניות האמריקאי על פני האג"ח הקונצרניות הצטמצם.