רכב ותחבורה    

נוסחת המיסוי הירוק 2021: אילו מכוניות יתייקרו בינואר?

מעודכן ל-11/2020

על פי הנוסחה החדשה, שתיכנס לתוקף החל מה-1 בינואר. צפויה עלייה של עד אלפי שקלים דווקא במחיריהן של הרכבים הקטנים והזולים

רשות המסים הפיצה לענף הרכב את נוסחת המיסוי הירוק החדשה, שעתידה להיכנס לתוקף ב-1 בינואר 2021. הנוסחה, שמשקללת את רמת המזהמים השונים של דגמי הרכב הנמכרים בארץ, משמשת כבסיס לחישוב "ציון ירוק" שעל פיו נקבע גובה הטבת המס על כלי רכב שונים. הנוסחה מתעדכנת אחת לשנתיים, כאשר העדכון הקרוב מתוכנן לינואר 2021.

העדכון החדש מתברר כמתון יחסית לעדכון הקודם והוא אינו צפוי לייקר משמעותית את המחירים בשוק הרכב. אולם ההתייקרות עתידה להתבטא דווקא במחירי המכוניות הקטנות והזולות ביותר בשוק, שבהן משקלה של הטבת המס משמעותי ביחס למחיר הכולל.

על פי הערכות ראשוניות, ההתייקרות בינואר צפויה להיות בטווח של כ-1,000 עד 1500 שקל במכוניות מיני דוגמת קיה פיקנטו ובטווח של 1,500-2,500 שקל בג'יפונים קומפקטיים. כלי הרכב המזהמים ביותר, שממילא לא נהנים מהטבת המס הירוק, לא יושפעו כלל.

בענף הרכב ציפו שזכאותם של כמה מכלי הרכב ההיברידיים הפופולאריים להטבת המס הירוקה תבוטל, אך בפועל נראה שהמיסוי של ההיברידיות והחשמליות, שנקבע ב-2019 בצו נפרד, לא יושפע ישירות מעדכון הנוסחה. עם זאת, העדכון עשוי להקשות על דגמי מפתח היברידים שנמכרים בארץ להשתבץ ב"קבוצה ירוקה 2", שחיונית לצורך קבלת מלוא הטבת המס על דגמים היברידיים. יש לציין כי ללא קשר לעדכון הנוכחי, בינואר 2021 צפוי מס הקנייה על מכוניות היברידיות לעלות מ-45% ל-50% והמס על רכבי פלאג-אין צפוי לעלות מ-25% ל-30%.

כאמור, הנוסחה מיטיבה עם רוכשי המכוניות שצפויות להגיע לארץ בחודשים הקרובים, בהם טויוטה יאריס החדשה וגרסת הג'יפון שלה יאריס קרוס. אבל החדשות הפחות משמחות הן שדגמים רבים יעלו לפי הנוסחה החדשה בדירוג בקבוצה או שתיים, מה שייקר את המס עליהם בכ-1,000 עד 3,000 שקל, אפילו כמה מדגמי המכוניות הקטנות והעממיות.

בחודשים הקרובים צפויים יבואני הרכב להצטייד במלאי גדול של מכוניות היברידיות, במקרים שבהם היצרן שלהן מאפשר זאת, ולשחרר אותן ממס לפני סוף דצמבר, לפני ייקור המס המתוכנן.

כל ישראל ערבים: איזו חברת ביטוח רכב הכי מתחשבת בלקוחות בתקופת משבר הקורונה?

בנק ישראל: הפתרון לעומס בכבישים – שיפור הנסיעה ברכב פרטי וייקור התחבורה הציבורית