חדשות    

נטל הארנונה: הרשויות מבקשות להכפיל תעריפים לתעשייה

מעודכן ל-12/2019

עשרות רשויות מקומיות דורשות ממשרד הפנים לייקר את שיעור הארנונה לתעשייה התאחדות התעשיינים כבר נקטה בצעדי מנע משפטיים

משרד הפנים דיווח רק לפני ימים אחדים כי הרשויות המקומיות צפויות להגדיל בשנת 2020 את הכנסותיהן מארנונה בכ-750 מיליון שקל וסך גביית הארנונה למגורים ולעסקים צפוי להסתכם בכמעט 30 מיליארד שקל, וזאת כתוצאה מנוסחת העדכון של משרדי הפנים והאוצר, שלפיה המס המוניציפלי יעלה החל משנת 2020 ב-2.58% – שיעור גבוה ביחס לשנים האחרונות.

אלא שבעשרות רשויות ברחבי הארץ ההתייקרות הצפויה הזו היא רק ההתחלה: מתברר כי עשרות רשויות מקומיות בארץ לא מסתפקות בהעלאה זו ודורשות את אישור המשרד להעלאה נוספת – שתסתכם בהתייקרות של כ-25% בתוך עשור.

על פי נתוני התאחדות התעשיינים, 65 רשויות ברחבי הארץ מבקשות להעלות את הארנונה בשטחן, הן למגורים והן לתעשייה. עיריית תל אביב לדוגמה, ביקשה להעלות את הארנונה למגורים בתחומיה בשיעור של 10%, העלאה שתעשיר את קופתה בכ-20 מיליון שקל; טירת הכרמל מבקשת העלאה בשיעור דומה, ובמועצות גוש עציון וחוף השרון מבקשים להעלות את הארנונה ב-5%.

"לשנות את שיטת המיסוי"

בעוד הבקשות להעלאת שיעורי הארנונה למגורים הן צנועות יחסית, הבקשות להעלאות הארנונה לתעשייה מנופחות יותר. כך למשל, מועצת חוף השרון מבקשת להעלות את הארנונה לתעשייה בשיעור של כמעט 160%, ועיריית קרית ביאליק מבקשת להעלות את הארנונה בשיעור של 99%. זאת בעוד שיעורי הארנונה לתעשייה בישראל, כבר במצב הדברים הרגיל ועוד לפני שאושרו העלאות אלה, גבוהים מאוד מהמקובל בעולם המערבי.

בעקבות פניית הרשויות פתחה ההתאחדות בצעדי מניעה משפטיים מול משרד הפנים, באמצעות עו"ד עדי מוסקביץ ממשרד מוסקוביץ-אזרואל עורכי דין. "מבדיקת הפניות עולה כי רשויות מקומיות רבות אינן מבצעות הליך תקין בבקשותיהן, לא מדייקות במספרים ולא חושפות את השפעות השינוי במלואן", נטען בהודעת ההתאחדות בנושא. עוד ציינו שם כי "עיריות הוד השרון ובית שאן הן היחידות שמצאו לנכון שלא להעלות את שיעורי הארנונה כלל, ואף ביקשו לוותר על ההעלאה האוטומטית בשיעור של 2.58% החל על כלל הרשויות".

מנתונים השוואתיים שאספו בהתאחדות, מפעל באירופה משלם בממוצע 18.2 דולר למ"ר, אולם בלוד המחיר הוא 43 דולר למ"ר ובחיפה 43.1 דולר למ"ר, נכון ל-2017. לפי ההתאחדות, "עלויות אלה מעלות את יוקר הייצור של החברות הישראליות ומקשות עליהן להתמודד מול מתחרותיהן בעולם, שנהנות מעלויות נמוכות יותר ולכן מוכרות את מוצריהן במחירים אטרקטיביים יותר".

מנכ"ל התאחדות התעשיינים, רובי גינל, הוסיף: "הניתוח של ההתאחדות חשף לראשונה את העיוותים שגורמים לכולנו לשלם מסים מיותרים לרשויות. המסים האלה מייקרים את עלות הייצור בישראל, ומתגלגלים לציבור פעמיים – גם ביוקר המוצרים וגם בחשבון הארנונה. נוסף על כך, התעשייה הישראלית משלמת את הארנונה הגבוהה בעולם ומאבדת את כושר התחרות. אני קורא לממשלה לא לאשר ולו העלאה חריגה אחת ולשנות מהבסיס את שיטת המיסוי המוניציפלי בישראל".

למרות הביקורות הארנונה תגדל ב-2020 ב-2.6%

באר שבע: אושרה תוכנית להקמת מלון חדש במרכז העיר