מכירים את זה שאתם באמצע יום עבודה ופתאום מקבלים טלפון מנציג של חברה שמבקש למכור לכם משהו? ובכן, מעכשיו יש באפשרותכם להימנע ממצבים כאלה.
הרשות להגנת הצרכן הקימה מאגר שנקרא "אל תתקשר אליי", שבו יירשמו מספרי טלפון של צרכנים שאינם מעוניינים בשיחות שיווק לטלפון שלהם. פירוש הדבר הוא שייאסר על עסקים להתקשר לצורך שיחות שיווק אל צרכנים שנרשמו למאגר.
ההרשמה למאגר נפתחה ב-12.12.2022, והחוק האמור ייכנס לתוקף ב-1 בינואר 2023.
עוסק שירצה להתקשר אל הצרכן יצטרך לבדוק קודם לכן האם הצרכן נרשם למאגר, ורק אם המספר של הצרכן לא מופיע במאגר העוסק רשאי להתקשר אליו. עסק שיפר את הוראות החוק צפוי לעיצום כספי בגובה של 46,080 שקל.
הרשות להגנת הצרכן פרסמה פירוט של העקרונות עליהם מושתת המאגר ודרכים שיאפשרו להירשם אליו:
עקרונות המאגר:
- המאגר מיועד לצרכנים המעוניינים לרשום מספרי טלפון נייד ונייח ישראלים
- המאגר הינו שירות ללא עלות.
- הנתונים במאגר מאובטחים והמאגר אינו דורש או אוסף כל מידע נוסף מהצרכן מלבד מספר הטלפון שנרשם למאגר.
- יש להירשם למאגר פעם אחת בלבד, לאחר ההרשמה מספר הטלפון יישאר במאגר ללא הגבלת זמן.
- ניתן להסיר את מספר הטלפון מהמאגר בכל שלב.
- כל אדם יכול לרשום כל מספר טלפון למשל בן משפחה שירשום את הוריו (אך נדרש שהטלפון אותו רושמים למאגר יהיה נגיש למבצע הרישום).
אילו עוסקים מחוייבים לבדוק במאגר בטרם הם מבצעים שיחת שיווק:
המאגר מיועד לעוסקים המבצעים שיווק טלפוני לצרכנים ישראלים.
*חובת המאגר לא תחול על עוסקים בתחום הביטוח, מוסד פיננסי, ובנקים.
כיצד נרשמים למאגר:
- אינטרנט – למאגר הוקם אתר אינטרנט ייעודי בכתובת: https://dnc.fta.gov.il, ניתן להיכנס אל המאגר גם מאתר הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן.
- טלפון – ניתן להירשם באמצעות מענה ממוחשב בטלפון שמספרו 1-800-071-171.
- טלפון – הוקם מוקד ייעודי אנושי לרישום ותמיכה לצרכנים שמספרו 1-800-071-170 (שעות פעילות: יום א' 14:00-17:00, ימים ב'-ה' 9:00-13:00).
- וואצאפ – לינק ישיר נמצא באתר המאגר.
שרת הכלכלה והתעשייה, אלופה במיל׳ אורנה ברביבאי:״הקמת מאגר ״אל תתקשר אלי״ מעביר את הכוח לידי הצרכנים, כך שיוכלו לבחור האם לקבל שיחות שיווקיות או לא. מדובר בכלי אפקטיבי שנועד להגן בעיקר על האוכלוסייה המבוגרת החשופה לפגיעה יותר מאחרים. פעלנו בשיתוף פעולה של הרשות להגנת הצרכן, המשרד לשוויון חברתי בהובלת עמיתתי השרה מירב כהן ומשרד הכלכלה והתעשייה. אין לי ספק כי שיתוף הפעולה יצמצם משמעותית את הפגיעה בצרכנים. אני מזמינה כל אזרח החפץ בכך להרשם למאגר.״
השרה לשוויון חברתי, מירב כהן: "המטרה של מאגר "אל תתקשר אליי" היא בראש ובראשונה להגן על צרכנים מוחלשים שחברות טלמרקטינג רואות בהם טרף קל. הקמת המאגר באה בהתאם למגמה העולמית ועל רקע אלפי מקרים קשים שטיפלנו, בהם צרכנים מבוגרים, עולים חדשים, אנשים עם מוגבלויות שנוצלו בצורה מחפירה. אני מאמינה שלצרכנים צריכה להיות שמורה הזכות לבחור: האם הם מעוניינים לקבל שיחות שיווקיות או לא. מדובר בשירות חשוב לצרכנים מוחלשים אבל גם לכלל הציבור שלא פעם מוטרד ע"י שיחות שיווקיות שאינו מעוניין לקבלן. מדובר במודל שיושם כבר בעולם בהצלחה והגיע הזמן שגם הצרכנים הישראלים יזכו להגנה זו".
ענת בן עזרא דוקן, סמנכ"לית אסדרה ומנהל ברשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן: "הקמת מאגר אל תתקשר אלי הינה בבשורה גדולה לציבור הצרכנים בכלל שעייף משיחות השיווק ולאוכלוסייה הפגיעה בפרט שסבלה מנוכלים שעקצו אותם במאות ואלפי שקלים. מדובר בפרוייקט שהרשות עבדה עליו במשך זמן ממושך, החל משלב התכנון ועד לביצוע מלא של המאגר. השתמשנו במיטב אנשי המקצוע על מנת לאפשר לצרכנים בישראל הגנה משיחות שיווק בדגש על פשטות תהליך הרישום. חשוב לציין כי על עוסק שיפר את החוק יוטל עיצום כספי. ביחס לכל הפרה שתמצא. אני מזמינה את מי שרוצה להימנע משיחות שיווק להירשם למאגר".