חדשות    

קרנות הנאמנות התאוששו בינואר

מאייר: אורקה

אלא שחלק מהמשקיעים ברחו בדצמבר ולא נהנו מההתאוששות

קרנות הנאמנות סיכמו את ינואר 2019 עם תשואות חיוביות כמעט בכל הקטגוריות,  ולכן היוו היפוך לירידות גורפות שנרשמו באותן קטגוריות חיסכון לטווח קצר במהלך דצמבר האחרון. בעוד שהתשואות בקרנות הנאמנות התאוששו בחודש הראשון השנה, לאחר הנפילה שאפיינה את הרבעון הרביעי אשתקד, ושהגיעה לשיאה ב"דצמבר האדום",  חוסכים בקרנות הללו לא נהנו מההתאוששות המהירה כי הם פדו את הקרנות שלהם עקב הירידות.

הקרנות המנייתיות בישראל סיכמו בינואר חודש טוב, בשל עליות חדות אף בכמה ממדדי המניות העיקריים.  התשואה החציונית באפיק המניות בישראל הייתה בינואר 2019  6%, לעומת ירידות של 7.3% בדצמבר. גם במניות חו"ל נרשמה התאוששות, בהתאם לתהפוכות שקרו במדד S&P 500, כשהתשואה החציונית בקטגוריה זו עמדה בינואר על 6.8% לעומת מינוס 7.7% בדצמבר. הקרנות הגמישות  עברו מתשואה חציונית שלילית של 7.2% בדצמבר לתשואה חיובית של 4.7% בינואר.

השיפור אפיין גם את הסולידיות: כך למשל, התשואה החציונית שנרשמה בקטגוריות ה-90/10, ה-80/20 וה-70/30 הסתכמה בינואר ב-1.3%, 1.55% ו-1.9% בהתאמה, לעומת תשואות שליליות של 1.9%, 2% ו-2.9%, בהתאמה. אפילו קטגוריות אג"ח מדינה, אג"ח כללי ללא מניות וחברות והמרה עברו מתשואות חציוניות שליליות של עד 2% בדצמבר לתשואות חציוניות חיוביות של עד כמעט 1.3%.

נתוני הפדיונות מגלים בין היתר שחלק ברחו מהקרנות המנייתיות, גם בינואר, ולכן החמיצו את ההתאוששות. קרנות מנוהלות אג"ח כללי פותחות את השנה בראש טבלת הקרנות הפודות, כהמשך מגמה משנת 2018, ועם פדיון גבוה של כ-800 מיליון שקל.  ואילו קרנות מנוהלות מנייתיות, כולל הגמישות, מסיימות את חודש ינואר עם פדיון אשר נאמד בכ-206 מיליון שקל, על אף העליות בשווקים.".

נכון לסוף ינואר היו בשוק קרנות הנאמנות נכסים בשווי מצרפי של כ-313 מיליארד שקל, המהווים גידול של כ-2.1% ביחס לסוף 2017, כשמחשבים בשקלים מדובר בעלייה של כ-6.35 מיליארד שקל. הסיבה היא תשואות חיוביות, כשהפדיונות נמשכו.

מדובר על פדיונות מצרפיים של 832 מיליון שקל בקרנות הסל. כל החברות הפועלות בתחום רשמו פדיונות, ורק מגדל שוקי הון, שהמירה קרנות מחקות לקרנות סל, והראל פיננסים, נהנו מפדיונות בשיעור דו ספרתי ולא תלת ספרתי כמו המתחרים.

תעשיית קרנות הנאמנות – מיטב דש בראש; הפדיונות בילין לפידות נמשכים