מדריכי השקעות    

נשים מסולידי, גברים מסיכונים? דפוסי השקעה אצל גברים ואצל נשים

מעודכן ל-07/2020

המיתוס אומר שגברים הם נועזים ומעדיפים סיכונים, ואילו נשים זהירות יותר ומעדיפות ביטחון. בהיבט של השקעות זה אומר שגברים יעדיפו מניות ונשים – אג"ח וחסכונות. אבל האם זה נכון?

הבדלי השקעות בין גברים לנשים

לפי מחקר שפורסם במגזין השוויצרי "Neue Zürcher Zeitung", התמונה מורכבת יותר. לפי המחקר ולפי מחקרים תומכים אחרים, ההבדלים בדפוסי ההשקעה נובעים מההבדלים החברתיים והביולוגיים בין גברים לנשים. לנשים למשל יש העדפה למניות חברתיות יותר בנושאים כמו אקולוגיה, אתיקה, הלוואות זעירות או חברתיות, אלא שלא תמיד להחלטות הללו יש השפעה על השורה התחתונה.

מחקר אחר, שפורסם במרכז המחקר הפיננסי של אוניברסיטית קלן שבגרמניה, מצא שמנהלות תיקי השקעות נוטות פחות לשנות את תיק ההשקעות שלהן לעומת גברים. בנוסף, מציינים במחקר, גם אסטרטגיית ההשקעות של נשים יציבה יותר.

נשים וגברים – העדפת סיכון

המחקר של אוניברסיטת קלן, שסקר 8,000 גברים ונשים, לכאורה תומך במיתוס שנשים נוטות פחות לסיכונים מגברים, אלא שההבדל אינו מובהק. 38% מהנשים מעדיפות מסלול עם יותר סיכונים לעומת 45% מהגברים.

עם זאת, בניתוח המסקנות נראה שהסיבה היא פשוט שלרוב לגברים יש יותר כסף ולא כי הנשים פחות אוהבות סיכון. לפי המחקר, לרוב לנשים יש חצי מהסכום שיש לגברים להשקיע, ולכן הן זהירות יותר.

הבדלים בין גברים לנשים בתעשיית הפיננסים

באותו עניין, נשים פחות ניגשות למשרות בתחום הפיננסים, למשל כלכלניות או ברוקריות. ממחקר של הלמ"ס שפורסם לאחרונה נראה שנשים מעדיפות תחומים שבהם עוסקות יותר נשים ובעיקר תחומים טיפוליים, כמו ייעוץ חינוכי, ריפוי בעיסוק, קלינאות תקשורת וכד'. כמו בתחומים רבים גם בהשקעות נשים רבות סובלות מתסמונת המתחזה – ממעיטות מערך יכולתן, בעוד גברים מפריזים ביכולתם. כמעט 60% מהגברים מדרגים את ההשקעות שלהם כטובות מאוד לעומת 47% מהנשים. בפועל זה לא אמר שהן צודקות. כך במיליוני תיקי השקעות שנבחנו בשנות המשבר 2007-2008 הביצועים של נשים היו טובים יותר ב-4%-6% מאלה של הגברים.

מיזמי לימוד השקעות ושוק ההון לנשים

צריך לזכור שעד לפני כמה שנים לנשים כלל לא היה מה להשקיע. הן היו יוצאות פחות לעבודה ויותר תלויות בבעליהן. כשהן כבר יצאו לעבוד, פחות נשים היו במשרות מלאות. כיום יש יותר ויותר נשים במשרות ניהול או בפיננסים, כך שהמצב יכול להשתפר עוד בעתיד.

בארץ יש כמה יוזמות למטרות רווח וגם של עמותות שנועדו לעודד נשים להשקיע ובתוך כך לזכות בעצמאות כלכלית רבה יותר. המפגשים מאורגנים על ידי נשים ולמען נשים, למשל פרויקט תשקיעי בעצמך של IBI, חוסכות לעתיד של העמותה להעצמה כלכלית של נשים, קורס אוריינות פיננסית של אמנה – תנועה לדתיות לאומיות, פמיננסי – מכללה כלכלית לנשים, ועוד קורסים בשוק ההון המיועדים לנשים. מטרת הקורסים היא להשתחרר מהחשיבה שנשים מבינות פחות וכן לגרום להן להרגיש בטוחות יותר ביכולות שלהן.

לראשונה: הוצאות ביטוח לאומי עולות על ההכנסות – מה ההשלכות?

מהי צריכה ואילו סוגי צריכה יש

שילם ביוקר: פליטת הפה הסקסיסטית עלתה למשקיע מיליארד דולר