חדשות    

"נשקפת סכנה לרבבות לוקחי המשכנתאות שלא יוכלו לעמוד בפירעון ההתחייבות"

בדיקת המחלקה הכלכלית של משרד שמאות המקרקעין ארז כהן מעלה כי נשקפת סכנה לרבבות לוקחי המשכנתאות שלא יוכלו לעמוד בפירעון ההתחייבות

״מעולם לא עלו מחירי הדיור ברציפות במשך עשור שנים ויותר" – כך עולה מבדיקת המחלקה הכלכלית של משרד שמאות המקרקעין ארז כהן. כהן מדווח כי "מדובר בתופעה נדירה ביותר גם בקנה מידה עולמי. הממשלה וכחלון איבדו לחלוטין את אמון הציבור. סכנה לרבבות לוקחי המשכנתאות שלא יוכלו לעמוד בפירעון ההתחייבות. תל אביב חזרה לקצב העלייה של שנות השיא 2009-2011".

משרד השמאות ארז כהן מפרסם את הדברים בתגובה לנתוני הלמ"ס לפיהם עלו מחירי הדיור בשנה האחרונה בכ-4.5 אחוזים, מתוך זה 3 אחוזים מאז נכנס כחלון לתפקידו כשר אוצר, אחוז בחודש יולי לבדו. המחלקה הכלכלית של משרד שמאות המקרקעין ארז כהן בדקה במהלך החודש האחרון את מאפייני עליית מחירי הדיור מאז תחילת 2005, כלומר כעשר וחצי שנים. מדובר, אומר ארז כהן, לשעבר יו״ר לשכת שמאי המקרקעין, בתופעה ללא תקדים בהיסטוריה הנדלנ״ית של ישראל וגם נדירה ביותר בקנה מידה עולמי.

"אם נשווה את הכפלת מחירי הדיור באותה תקופה לעלייה ברמת החיים וכמות הכסף שמצויה בידי הציבור, הרי שריאלית צריך היום משק בית ממוצע בישראל. לממן את הדיור בכ-80-85 יותר לעומת תחילת 2005 ולקחת משכנתא ממוצעת של-700-800 אלף שקלים לעומת כ-400 אלף שקלים בלבד בתחילת 2005, מה שמביא פוטנציאלית רבבות משקי בית שיהיו בסכנת העדר יכולת לפרוע את המשכנתא, ובמיוחד בתרחיש אפשרי של עליית הריבית. יתרה מזה: במהלך כל אותה תקופה ארוכה, ועל אף משברים ומלחמות שהיו, על אף המחאה החברתית של קיץ 2011 ועל אף אינספור צעדים של הממשלה, המשיכו מחירי הדיור לעלות בכל פעם לאחר שהייתה ״עצירת מחירים טקטית״ בעקבות מחאת קיץ 2011,  הכוונה לעשות מעמ 0, לפני שנה וחצי ועוד", כותב כהן.

"יתרה מכך, טוענת המחלקה הכלכלית של משרד השמאות ארז כהן, בשלושת החודשים האחרונים, מאז החליט שר כאוצר כחלון על שורה של צעדים, לא רק שלא הייתה כלל עצירת מחירים, אלא הם התאפיינו דווקא בעליית מחירים מוגברת במיוחד שמזכירה מאוד את שנות השיא בעלייה, 2009-2011, ובקצב שנתי לכאורה של 12 אחוזים(!) , זאת במידה והקצב של הרבעון  האחרון, מאי-יולי, יימשך. בעיר תל אביב, לדוגמא, עלו מחירי הדיור ברבעון האחרון בשיעור ממוצע של כ-3.2 אחוזים, כלומר כ-100 אלף שקלים(!) נוספים לדירה ממוצעת ובממוצע, לכאורה, קצב עלייה שנתי מסחרר של 12-13 אחוזים, כלומר 300 אלף שקלים לדירה ממוצעת בשנה, במידה וקצב העלייה הנוכחי יימשך. האבסורד הוא, מדגיש כהן, שגם צעדים קיצוניים ושנויים במחלוקת דוגמת הכפלת מס הרכישה, שהביאו ביוני להסתערות על שוק הדיור, לפני כניסתו לתוקף, לא מנעו גם ביולי את המשך עליית המחירים ביתר שאת. משרד השמאות ארז כהן ממליץ לכחלון ולממשלת ישראל אחת, לחדול לאלתר מפתרונות מאולתרים, דוגמת מיסוי ומחיר למשתכן, כי הם גורמים לשוק להתנהג בדיוק הפוך. שתיים, לעבוד אסטרטגי, מ״טיפול בביקושים״ ל״טיפול בהגדלת ההיצע״, זאת באמצעות הגדלת כוח האדם בענף הבנייה, מעבר לשיטות בנייה מהירה ומודרנית יותר, קיצור הליכי אישור קרקע זמינה לבנייה, ויצירת תכנית ממלכתית כוללת להתחדשות עירונית שתייצר, כבר בשלב הראשון, תחושה של אופק שכיום לא קיימת כלל בשוק״, מוסיף כהן.

גלעד יפרח, הבעלים של חברת "גלעד מאי" הבונה בפריפריה: ״כחלון במו ידיו העלה וירטואלית את רמות המחירים בפריפריה, זאת במקום לבטל את עלויות הפיתוח המייקרות את הדיור גם בערים דוגמת חצור הגלילית ובית שאן  ובמקום למקד את הסיוע לזוגות צעירים ומשפרי דיור בפריפריה, הפך את המחיר למשתכן לאבן שואבת לערים במרכז דוגמת ראש העין ומודיעין וביטל את היתרון היחסי שהיה לרוכשי דירות בפריפריה. יש כאן גם חוסר הסתכלות מערכתית משוועת, כשבמקום לייצר תשתית תחבורה טובה יותר בין המרכז לפריפריה, משקיעים מיליארדים ברכבות קלות במרכז והופכים את כביש חוצה ישראל למנוע להגירה שלילית של אוכלוסיות חזקות שנוטשות את הפריפריה לטובת המרכז. לדוגמא, רכבת העמק שאמורה לקשר את בית שאן ישירות לעפולה וחיפה, רעיון מצוין לכשעצמו, האם מישהו דאג לשאטלים בין השכונה החדשה שהולכת לקום בבית שאן לבין התחנה החדשה שממוקמת בעיבורי  העיר? ואם, למשל, היו מבטלים את עלויות הפיתוח לקבלנים ומגדילים הסיוע למי שירכוש דירה לדוגמא, בגליל, ניתן היה בנקל להוזיל מחירי הדיור שם בכ-20 אחוזים.״