חדשות    

סוכם מתווה פיצוי למסעדנים ובעלי האולמות בעוטף עזה

pixabay

בפתח הדיון על סבסוד מעונות,על רקע האירועים בדרום, הציג יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני, בשורה לבעלי האולמות והמסעדנים, כאשר בעקבות פועלה של הוועדה, והצגת מתווה חקיקה שהציגה בדיון בשבוע שעבר, הגיעה הוועדה להסכמות עם רשות המיסים, על תיקון חקיקת המשנה הקיימת, ופיצוי המסעדנים ובעלי האולמות בעוטף עזה.

תיקון תקנות הקבע יפעל כך שיוכנסו אליהן המסעדות אולמות האירועים כמי שזכאים לפיצוי – באזור ה-0-7 עוטף עזה באופן קבוע ואוטומטי, בדומה לענפים כמו התיירות. הפיצוי יהיה גם לעניין מחזורים וגם בשל חומר גלם שהתקלקל. כמו כן בדומה להצעת החוק שהציגה ועדת הכספים – הפיצוי יינתן רטרואקטיבית ממאי 2019 כפי שניתן לתיירות ולחקלאות.

בדיון שקיימה הוועדה בשבוע שעבר הצהירו אנשי רשות המיסים, כי אמנם ישנם עסקים מענפים אלה שנפגעו, אך אין מובהקות לדבר, ולא ניתן להפעילה פרטנית במקרה של ענפים אלה. חברי הוועדה מתחו ביקורת קשה על עמדה זו. יועמ"ש הוועדה, עו"ד שגית אפיק, הצעת חוק, המסדירה פיצויים עבור ענפים אלה, מטעם הוועדה. בעקבות פועלה של הוועדה, הגיעו הצדדים כאמור לסיכום בדבר פיצוי בתקנות הקיימות.

יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני: "אנחנו מקווים שסבב הלחימה יסתיים ללא פגיעות בחיילים או אזרחים, כולנו רוצים שזה יפסק לתמיד, וכל מה שנלווה לעניין הזה. אני רוצה להודיע לגבי המסעדנים ובעלי האולמות בעוטף עזה, שעד היום היו מחוץ לכל העניין של הפיצוי שקיבלו החקלאים, עסקי התיירות וכדומה, הגעתי להסכמה עם רשות המיסים שהם יביאו ונאשר תקנות בשבוע הבא".

בהמשך, במסגרת הדיון לעניין "ייקור שכר הלימוד במעונות ובמשפחתונים",  מתחו חברי הוועדה מתחו ביקורת קשה על משרדי הרווחה והאוצר על הקיצוץ בכספי המעונות המפוקחים והעלייה במחירים להורים. נוכח כך, ציין נציג המשרד כי בכוונת המשרד לפרסם עדכון של תעריף החיוב במעונות היום, שתביא לכך שהפגיעה בשכבות החלשות, במסגרת ייקור התעריפים "תהייה הכי נמוכה". יו"ר הוועדה לא הסתפק בכך, ודרש את ביטול ההתייקרות בתוך שבוע, וציין כי יעכב את תקציבי משרד הרווחה עד למענה כזה.

בפתח הדיון בנושא זה, ציין ח"כ גפני: "מה שנעשה בעניין הוא שלוקחים את המשפחות שחלשות כלכלית, ומקצצים להן. זהו מתווה למשפחות שמתקשות מאוד בתשלום שכר הלימוד הזה. נאמר כל הזמן ע"י אגף תקציבים, תביאו מקור תקציבי חלופי, הצבענו על תקציב בינוי המעונות שלא יתבצע השנה. נבקש להבין מהרווחה והאוצר הסברים".

ח"כ יעקב אשר: "בתקופה הזו של כאוס ניהולי ותקציבי שקיים, התוצאות שלו בד"כ זה עוולות על גב הציבור. עליות מחירים על חשבון האוכלוסיות החלשות ביותר, דבר כזה לא יכול להיות שיהיה. היו פה דיונים והיו הבטחות. יש תקציב של בינוי, התקציב הזה לא מנוצל במלואו. כל הזמן מטיחים ורוצים שאנשים יצאו לעבוד, כעת אומרים להם שבו בבית, טפלו בילדים ואל תלכו לעבוד. אני בטוח שהעניין הזה יתוקן, במסגרת הוועדה, שאני לא קורא לה וועדת הכספים, אלא ועדת האדם האחראי בישראל".

ח"כ אורלי פרומן: "כל נושא הגיל הרך, 0 עד 3 מופקר בישראל. בתוך כך יש נקודת אור – רבע מהמוסדות שתחת פיקוח משרד העבודה והרווחה. ביום האחרון של החופש להודיע לזוגות הצעירים ששכר הלימוד עולה בשיעור כה גבוה, וככל שההכנסה לנפש נמוכה יותר, כך העלייה הייתה גבוה יותר. עבור משפחה שמרוויחה מינימום, חצי מההכנסה הולכת למעון. ההורים הצעירים כורעים תחת הנטל. לצד העלייה בשכר הלימוד, חלה ירידה בסבסוד הממשלתי, זאת אומרת שגם סל השירות ירד באיכותו. אני מבקשת לבטל את העדכון, בטח לאוכלוסיות האלה".

ח"כ מיכאל מלכיאלי: "אין ספק, מי שישב פה בשבועות האחרונים, יודע שהמדינה צריכה לקצץ. אבל הסבסוד של המעונות לא בא לעזור לאדם עני, אלא לעזור למדינה. לקצץ כאן זה להעמיק את הגירעונות, הקטנת הסבסוד תפגע בסיוע למדינה, נוכח כך שאנשים פחות יצאו לעבוד".

ח"כ אורי מקלב הקריא מייל עם פניה מאם ל-7 ילדים, המתארת את עמל יומה ואת הפגיעה הקשה של עליית המחירים בהכנסתה, שהינה ממילא נמוכה:  "יש לי פה ביד מאות מיילים, מי שיקרא לא יוכל להישאר אדיש. על האוכלוסייה הזו אנו מדברים, לא מדובר על עניין שבאוויר. הכדאיות של האוכלוסייה הזו לצאת לעבודה, היא מדודה. כל מסגרת המעונות היא כדי לאפשר לאימהות לצאת לעבוד, נעשה כאן דבר והיפוכו".

ח"כ אורלי לוי אבקסיס: "כל ילד בחוק חינוך חינם, משלם 2,000 עד 3,000 שקלים למסגרת בשנה. שאנחנו מוספים את העלויות, מדובר על מחירים מטורפים שמקשים על הזוגות הצעירים להחזיק קורת גג מעל הראש, ובטח בשיקול אם להביא ילדים בשלבים אלה. המדינה לא השכילה לדאוג לתשתית לחינוך בגיל הזה. זה יהיה תנאי מבחינתנו בכל ממשלה שתקום".

ח"כ מיקי לוי: "העלות עולה כתוצאה מעליית המדד, העצוב הוא שהשכר של ההורים לא צמוד למדד. העול הכספי שעל מי שמרוויחה שכר מינימום, גבוה ממי שמרוויחה עשרת אלפים שקל. צריך למצוא יחס אחר. צריך לפחות לשמור על הדירוג, שמי שמרוויח יותר ישלם יותר ולא להפך".

ח"כ עאידה תומא סלימאן: "אי אפשר לעבור על זה שמשיתים את העלייה דווקא על ההורים, המדינה הולכת לשלם השנה פחות ממה ששילמה בשנה שעברה. זה פוגע בנשים אצלנו באוכלוסייה הערבית, המשפחתונים כ"כ חשובים לנשים שרוצות לעבוד. מנהלות המשפחתונים העצמאיות, לא מצליחות לגבות אפילו את המחיר הנקוב מצד הממשלה, כי רוב המשפחות לא מצליחות לעמוד בסכומים האלה".

ח"כ גפני: "משרד הרווחה, מדוע פגעו בתקציב סבסוד המעונות?".

נדב כץ, ראש מטה מנכ"ל משרד הרווחה: "היה קיצוץ רוחבי פלט בכל תחומי המשרד, לא רק בתחום הזה".

ח"כ גפני: "לא נכון, אתם מדברים עם האוצר על קיצוץ, ובמקום הזה היה קיצוץ רחב הרבה יותר ממקומות אחרים".

כץ: נחנו מנסים לעשות את המיטב שהפגיעה בשכבות החלשות, 3 עד 5 תהייה הכי נמוכה. בתוך המסגרת הזו, נפרסם בימים הקרובים דרגות סבסוד מעודכנות, כך שתהייה פגיעה מינימלית בשכבות החלשות. זה יחול רטרואקטיבית. אם התוספת הכי גבוה בטבלה הייתה 142 שקל, העלות החדשה תהיה פחות מ-100 שקל, תהייה דלתא של 50 שקל".

איציק דניאל, רכז תעסוקה, משרד האוצר: "אנחנו רוצים לעודד נשים. יש הטבה להורים בזה שהמחיר מפוקח ע"י ועדת המחירים. בשל ההתייקרות של המדד, המחיר המפוקח עלה ב-50 עד 60 שקל לחודש. היו גם קיצוצים רוחביים, שקיצצו רוחבית בכל משרדי הממשלה, כולל בזרוע העבודה והרווחה. נקבע כי המשרדים יצטרכו לקבוע את התמהיל, ישבנו עם המשרד ולא ניתן היה לעשות תמהיל שונה בתוך המשרד".

ח"כ גפני: "אתם לא רוצים לעודד נשים, על מי אתם משקרים?! אתם רוצים כסף כדי שתוכלו לבוא ולהגיד אין גרעון גדול. תקציב סבסוד המעונות גדל משנה לשנה, יש בעיה בבינוי, לכן תקציב הגידול גדל. אני רותח מזעם על ההתנהלות של אגף התקציבים ומשרד הרווחה, אתם הולכים ופוגעים באוכלוסיות החלשות ביותר. האם יש או אין דרך להוריד את הקיצוץ ולסייע כפי שנעשה בעבר? המדיניות הזו קלוקלת. צריך לסבסד את האימהות שיוצאות לעבוד".

דניאל: "תקציב הבינוי הוא תקציב הרשאתי, המזומן לא יוצא השנה, כי לוקח זמן לבצע את הפרויקט".

ח"כ אבי ניסנקורן: "היו הבטחות לפני התקציב שישימו את המעונות בראש סדר העדיפויות וזה לא קרה, וזו התוצאה. משרד הרווחה שם את זה בתחתית סדר העדיפויות בתקציב. אנחנו ערב תקציב חדש, ויש לתת על זה את הדעת".

יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני סיכם את הדיון בדרישה למענה תוך שבוע: "יש העברה גדולה של משרד הרווחה בקיצוץ הרוחבי, אני לא אביא את זה לדיון. אני רוצה תשובה לשאלה המאוד פשוטה, למה אי אפשר לתת מענה לפגיעה הקשה הזו באוכלוסייה החלשה ביותר?! אנחנו דורשים שהקיצוץ ימומן בדרכים אחרות, ותמצאו דרך למנוע את עליית המחירים במעונות. אנחנו מבקשים תשובה תוך שבוע".

במסגרת הדיון הוצג דו"ח חדש של מכון המחקר והמידע של הכנסת, שנכתב ע"י הכלכלנית אילנית בר, לפיו בשנת תש"פ יפעלו ברחבי הארץ 2,362 מעונות, גידול של כ-5% ביחס לשנת תשע"ח בה פעלו 2,247 מעונות יום.

מניתוח ההפרש בתשלומי ההורים במסגרות המפוקחות בין שנת תשע"ט לשנת תש"ף, שהובא בדו"ח, עולה כי בשנת הלימודים הנוכחית חלה עלייה בהשתתפות ההורים בשכר הלימוד החודשי בכל המסגרות שבפיקוח באופן הבא: במעונות יום בניהול מלכ"ר חלה עלייה בסכום של 114-108 שקלים בחודש בתשלומי הורים עבור ילד ועלייה של  142-123 שקלים בחודש בתשלומי הורים עבור תינוק בדרגות 15-3 (פרט לדרגות 12-11 בהן אין סבסוד ממשלתי). ככל שההכנסה לנפש נמוכה יותר, העלייה בתשלומי ההורים הייתה גבוהה יותר. עם זאת חשוב לציין, כי שיעור השתתפות של הורים בעלי הכנסה קטנה יותר מתוך סך שכר הלימוד נמוך יותר".