חדשות    

סיכום שנה: "מעופטק" סייעה בגיוס כ-55 מיליון למיזמים בפריפריה

עמיר פרץ, צילום:גדעון שרון, לע"מ
מעודכן ל-05/2021

תוכנית המאיצים למיזמים עסקיים בפריפריה הגיאוגרפית והחברתית, סייעה למיזמים בגיוס כ-55 מיליון שקל שיצרו מעל 200 משרות חדשות

תוכנית המאיצים Maoftech (אקסלרטורים) של הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים (הסוכנות) במשרד הכלכלה, שנועדה לקדם יזמות טכנולוגית ביעדי עדיפות לאומיים, מסכמת שנת פעילות במהלכה סייעה למיזמים לגייס כ-55 מיליון שקל ולגייס 201 עובדות ועובדים במהלך השנים 2019 ו-2020. כמו כן, מספר גדול של חברות נמצאות במו"מ להשקעה, וזאת למרות אפקט הקורונה.

מחקר שערכה לאחרונה הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים, העלה עוד כי לפני סיום התוכנית, ל-30 מיזמים היו הסכמי השקעה, 69 מיזמים היו במו"מ על הסכמי השקעה, ול-108 מיזמים היו פיילוטים עם לקוח או שותף פוטנציאלי. מתוך 466 מיזמים שהתחילו את התוכנית (בשלב ב') בשנים 2019 ו- 2020, סיימו אותה 336 מיזמים, שהם מעל 72% מהמיזמים, כולל פרישת מיזמים בתקופת משבר הקורונה.

הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים במשרד הכלכלה זיהתה בשנים האחרונות כשל שוק במחסור בפעילות יזמית – טכנולוגית בפריפריה הגאוגרפית והחברתית של מדינת ישראל. קונספט המאיצים (אקסלרטורים) הוא קונספט מקובל בעולם, ובישראל בלבד יש למעלה מ-250 מאיצים שונים שהוקמו על ידי חברות ההייטק, משקיעים, עמותות, גופים פרטיים ועוד, אולם רובם ככולם ממוקמים במרכז הארץ. בשל כך, הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים, באמצעות מערך השטח שלה – מעוף, החלה משנת 2019 להפעיל את תוכנית MaofTech וזאת במטרה לקדם יזמות טכנולוגית ביעדי עדיפות לאומיים (גאוגרפיים וחברתיים).

בשנים 2019 ו-2020 השתתפו בתוכנית 466 מיזמי הי-טק אותם קידמו 744 יזמים. מטרת התוכנית היא להאיץ את התפתחות תרבות הסטארטאפים באזורי עדיפות לאומית, גאוגרפית או חברתית. במסגרת התוכנית, המהווה שיתוף פעולה בין הסוכנות לבין רשויות מקומיות, מממנת הסוכנות ומפעילה מתחמי עבודה משותפים (Hubs) שהרשות המקומית מקימה. המתחמים מהווים סביבת עבודה ייחודית המעודדת הפריה הדדית ושיתופי פעולה דרך היכרות, שיתוף ותמיכה בין חברי ה-Hub  ובין הקהילה.

במתחמי האב אלה פועל מאיץ (אקסלרטור), שהינו פלטפורמה מובנית למתן מעטפת סיוע כוללת ליזמים, לצורך פיתוח היוזמה לכדי חברת הזנק פעילה (סטארט אפ). המאיץ נותן ליזמים: מתחם עבודה, הכשרה יזמית, הרצאות מקצועיות, ליווי מנטורים ויועצים, מפגשים עם משקיעים ושותפים אסטרטגיים (Networking) וחשיפה לתכניות של רשות החדשנות.

במסגרת תוכנית Maoftech הוקמו 22 מאיצים ביעדי עדיפות לאומית, מתוכם שני מאיצים ייעודיים לחברה החרדית, מאיץ ארצי למשרתי מילואים פעילים ומאיץ ייעודי לאוכלוסייה הערבית.

יזמים מאוכלוסיות החרדים והערבים, ומשרתי מילואים פעילים, זכו להנחה בדמי ההשתתפות וקיום פעילות ייעודית במגזרים השונים.  למרות התמריצים, עדיין ישנם פערים משמעותיים בהשתתפות בקרב אוכלוסיות אלה ובקרב נשים. על אף שפערים אלו קטנים לעומת הפערים במאיצים אחרים הפועלים במרכז הארץ, יש עוד דרך ארוכה לעשות בצמצום הפערים:

81% מהיזמים בתוכנית הם גברים, לעומת 19% נשים.

מבין היזמים 11.8% הם מהמגזר החרדי ו- 7.5% בלבד – מהמגזר הערבי.

עוד עולה מנתוני התוכנית כי כ-13% מהמיזמים שסיימו את התוכנית גייסו כסף, ועוד כ-20% נמצאים במשא ומתן לגיוס. זאת רק לאחר 7.8 חודשים בממוצע מהזמן בו היזמים של מחזור 2019 סיימו את התוכנית. מחזור 2020 טרם הסתיים אולם כבר נרשמו הצלחות.

שר הכלכלה והתעשייה, עמיר פרץ, מסר: "מדובר במסלול חשוב, שהצליח בשיתוף פעולה עם הרשויות המקומיות, להביא תוך זמן קצר את ההייטק לפריפריה. ייצור מנגנונים אשר ייצרו משרות איכותיות, בשכר גבוה באופן שוטף, יאפשר צמצום פערים ושיוון הזדמנויות. הון אנושי איכותי נמצא בכל המדינה וחובת ההנגשה של ההייטק לפריפריה חלה על המדינה. לפיכך, הנחתי את משרדי להמשיך את הפעלת התוכנית".

מנהל הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים, רן קויתי, אמר: "יש עוד דרך ארוכה בשילוב הפריפריה בעולמות ההיי-טק והצלחת התוכנית תהיה משמעותית עוד יותר, ככל שתהיה לה רציפות גם בשנים הקרובות.  הסוכנות השקיעה בתוכנית כ- 30 מיליון שקל. תוצאות המחקר שנערך על ידינו מוכיחות את יעילות התוכנית, בעיקר בהינתן ומדובר בתוכנית צעירה המופעלת באזורים בהם תרבות הסטארטאפים וההייטק חסרה. היזמים הוכיחו התקדמות ברמת הפעילות והגבירו את היכולות היזמית שלהם. ככלל, תוכנית MaofTech הצליחה לעמוד היטב במטרה של הכשרת יזמים ובמטרות העסקיות-חברתיות של סיוע לאוכלוסיות חלשות להשתלב בפעילות היי-טק. עדין ישנם פערים מגזריים ומגדריים בהשתתפות וככל שנצליח לגייס תקציב נוסף לצורך המשך הפעלת התוכנית גם בשנים הבאות, צמצום פערים אלו, יהיה אחד מאתגרי התוכנית".

משרד הכלכלה תומך במאיץ ליזמי טכנולוגיה בקריית שמונה