שוק ההון    

סלקום – 183 אלף מנויים לסלקום TV

סלקום פרסמה תוצאות כספיות לרבעון האחרון של 2017 ולשנת 2017 כולה. התוצאות ברבעון כפצפוי היו חלשות, אך סלקום ממשיכה לצמוח בשוק הטלוויזיה.

ניר שטרן, מנכ"ל קבוצת סלקום: "מאז השקתה, מובילה סלקום tv את שוק הטלוויזיה החדשה בישראל ומדווחת, נכון להיום על 183,000 בתי אב שבחרו בחוויית הטלוויזיה הטובה בישראל. במקביל  אנו  בעיצומה של תנופה בשוק תשתיות האינטרנט עם הנגשת שירות הסיבים האופטיים  "סופר פייבר" ללקוחותינו, וביסוס מעמדנו כשחקן דומיננטי גם בשוק זה".

עיקרי התוצאות לשנת 2017 (בהשוואה לשנת 2016):

  • סה"כ ההכנסות הסתכמו ב-3,871 מיליון ש"ח בהשוואה ל-4,027 מיליון ש"ח בשנה הקודמת, קיטון של 3.9%
  • ההכנסות משירותים הסתכמו ב-2,919 מיליון ש"ח בהשוואה ל-3,033 מיליון ש"ח בשנה הקודמת, קיטון של 3.8%
  • הרווח התפעולי הסתכם ב-297 מיליון ש"ח בהשוואה ל-310 מיליון ש"ח בשנה הקודמת, קיטון של 4.2%
  • הרווח הנקי הסתכם ב-113 מיליון ש"ח בהשוואה ל-150 מיליון ש"ח בשנה הקודמת, קיטון של 24.7%
  • שיעור הרווח הנקי מסך ההכנסות 2.9%, ירידה מ-3.7% בשנה הקודמת
  • ה-EBITDA1 הסתכם ב-853 מיליון ש"ח בהשוואה ל-858 מיליון ש"ח בשנה הקודמת, קיטון של 0.6%
  • שיעור ה-EBITDA מסך ההכנסות 22.0%, עליה מ-21.3% בשנה הקודמת
  • מזומנים נטו שנבעו מפעילות שוטפת הסתכמו ב-774 מיליון ש"ח בהשוואה ל-781 מיליון ש"ח בשנה הקודמת, קיטון של 0.9%
  • תזרים המזומנים הפנוי1 הסתכם ב-325 מיליון ש"ח בהשוואה ל-416 מיליון ש"ח בשנה הקודמת, קיטון של 21.9%
  • מצבת מנויי הסלולר של החברה עומדת על כ-2.817 מיליון מנויים (נכון לסוף דצמבר 2017)

עיקרי התוצאות לרבעון הרביעי של 2017 (בהשוואה לרבעון הרביעי של 2016):

  • סה"כ ההכנסות הסתכמו ב-975 מיליון ש"ח בהשוואה ל-984 מיליון ש"ח ברבעון המקביל אשתקד, קיטון של 0.9%
  • ההכנסות משירותים הסתכמו ב-712 מיליון ש"ח בהשוואה ל-719 מיליון ש"ח ברבעון המקביל אשתקד, קיטון של 1.0%
  • הרווח התפעולי הסתכם ב-45 מיליון ש"ח בהשוואה ל-32 מיליון ש"ח ברבעון המקביל אשתקד, גידול של 40.6%
  • הרווח הנקי הסתכם ב-10 מיליון ש"ח בהשוואה ל-14 מיליון ש"ח ברבעון המקביל אשתקד, קיטון של 28.6%
  • שיעור הרווח הנקי מסך ההכנסות 1.0%, ירידה מ-1.4% ברבעון המקביל אשתקד
  • ה-EBITDA1 הסתכם ב-189 מיליון ש"ח בהשוואה ל-173 מיליון ש"ח ברבעון המקביל אשתקד, גידול של 9.2%
  • שיעור ה-EBITDA מסך ההכנסות 19.4%, עליה מ-17.6% ברבעון המקביל אשתקד
  • מזומנים נטו שנבעו מפעילות שוטפת הסתכמו ב-214 מיליון ש"ח בהשוואה ל-178 מיליון ש"ח ברבעון המקביל אשתקד, גידול של 20.2%
  • תזרים המזומנים הפנוי1 הסתכם ב-77 מיליון ש"ח בהשוואה ל-83 מיליון ש"ח ברבעון המקביל אשתקד, קיטון של 7.2%

בהתייחס לתוצאות שנת 2017 ולרבעון הרביעי של 2017 ציין ניר שטרן, מנכ"ל קבוצת סלקום:

"התחרות הגבוהה בשוק הסלולר בשנת 2017 המשיכה לתת אותותיה על תוצאות המגזר הנייד. לצד התחרות, האצנו את פעילותינו כקבוצת תקשורת, המציעה ללקוחות סל פתרונות רחב ומלא, מותאם  לעידן התקשורת העכשווי. חרף התחרות הנמשכת סיימנו את שנת 2017 עם גידול של כ-29,400 לקוחות פוסט פייד במגזר הנייד.

בשנת 2017 הוכחנו שוב כי סלקום tv היא החלופה המוצלחת והכדאית ביותר בשוק שידורי הטלוויזיה בישראל.

הוספנו לעולם התוכן העשיר, את התכנים הכי מדוברים והכי מבוקשים, מבית ספק התוכן היוקרתי HBO, עשרה ערוצים חדשים ובכללם ערוצי ילדים מבוקשים, ערוץ וספריית דוקו איכותיים, סדרות וסרטים שוברי קופות והכל ללא שינוי המחיר.

היום ברור לכולם, שאנו מציעים היצע תוכן רחב לצד מחיר משתלם עם חוויה טכנולוגית מתקדמת ביותר, אפשרות צפייה בכל התוכן, בכל המכשירים ובכל הפלטפורמות: טלוויזיות חכמות ללא ממיר,IOS, ו-Android כמו גם שירות מובנה של הקלטות לכל הערוצים שבוע לאחור.

הצרכן הישראלי יודע מה הוא רוצה ובעיקר מה הוא צריך ושילוב מנצח זה, בין תוכן עשיר ואיכותי, יחד עם טכנולוגיה וחווית שימוש מתקדמת ביותר, והכל באריזת מחיר משתלמת ואטרקטיבית הוא שהוביל אותנו למגמת צמיחה מהירה לאורך כל השנה עם 183,000 בתי אב המנויים על השירות, נכון להיום.

הרבעון הרביעי השנה, מהווה רבעון שיא להצטרפות הלקוחות לשירות ה"קוואטרו" שלנו, שירות המשלב את שירות הטלוויזיה סלקום tv יחד עם שירותי האינטרנט, הטלפוניה הביתית והסלולר. תוך פרק זמן קצר הפכה חבילת ה"קוואטרו" למוצר מבוקש בקרב לקוחותינו המעניק ללקוח הצעת ערך כדאית ומשתלמת המחזקת את נאמנותו לשירותי הקבוצה.

אנו פועלים במרץ בשוק תשתיות האינטרנט, כדי להאיץ את פריסת הסיבים האופטיים עד בית הלקוח במטרה לספק ללקוחותינו שירות אינטרנט מהיר ואיכותי. השקנו את שירות ה"סופר פייבר" המאפשר לספק ללקוח מהירות גלישה של עד 1 ג'יגה וזאת כרכיב בתוך חבילות הקוואטרו שלנו. אנו נערכים להמשך פריסת תשתיות נייחות תוך שימוש במספר חלופות בו זמנית- פריסה עצמאית של סיבים בשכונות מגורים, ניהול מו"מ לשיתוף פעולה בפריסה עם חברת פרטנר ובחינת השקעה במיזם הסיבים IBC. זאת, במטרה להתבסס כשחקן דומיננטי בשוק התשתיות הנייחות ולצמצם הוצאות.

לצד מנועי צמיחה אלו, אנו ממשיכים בתנופה גם בתחום ה-IoT והערים החכמות, תחום בו זכינו לאחרונה במספר מכרזים משמעותיים.

גם בשנת 2017 המשכנו בצעדי התייעלות במסגרתם נקטנו בפעולות רבות ומגוונות לצמצום ההוצאות ושיפור המצוינות התפעולית בעולמות הנייד והנייח, תוך שיפור תהליכים לניהול עולמות אלו, לצד שיפור בעולמות השירות והמכירה.

ברצוני להודות לעובדים והמנהלים על העשיה ללא לאות להצלחת החברה ולבעלי המניות של החברה על אמונם בחברה."

שלומי פרילינג, מנהל הכספים הראשי של החברה, אמר:

"שנת 2017 התאפיינה בצמיחה מואצת במגזר הנייח והמשך התחרות בתחום הסלולר שבאה לידי ביטוי בשחיקה בהכנסות משירותים לעומת שנה קודמת.

הכנסות המגזר הנייד ירדו ב-10.0% לעומת שנה קודמת והושפעו בעיקר מסיווג התמורה מהסכם השיתוף עם גולן שנכנס לתוקף באפריל 2017 בין הכנסות המגזר הנייד, הכנסות המגזר הנייח והקטנת הוצאות, לעומת סיווג להכנסות המגזר הנייד בשנת 2016 ומהתחרות המוגברת בשוק הסלולר. עם זאת,  בנטרול השפעות הסיווג כאמור לעיל, בהשוואה לשנים קודמות חווינו ירידה ברמת השחיקה בהכנסות.

במגזר הנייח רשמנו צמיחה של 8.9% בהכנסות משירותים בהשוואה לשנה שעברה שנבעה בעיקר מהמשך גיוס לקוחות לסלקום tv ולשירותי האינטרנט בעיקר באמצעות הצעות הטריפל והקוואטרו שלנו, וכתוצאה מסווג חלק מהכנסות הסכם השיתוף למגזר הנייח, כאמור לעיל. סיימנו את שנת 2017 עם גידול של 53% במצבת מנויי ה-TV, והגענו לרווחיות בפעילות הטלוויזיה עם תרומה חיובית ל-EBITDA.

תזרים המזומנים הפנוי בשנת 2017 הסתכם ב-325 מיליון ש"ח, ירידה של 21.9% בהשוואה לשנת 2016. הקיטון בתזרים המזומנים הפנוי נבע בעיקר מגידול בהיקף ההשקעות במגזר הנייח כתוצאה מגידול בפעילות בתחום הטלוויזיה והצמיחה בכמות הלקוחות וגידול בהשקעה בתשתית קווית.

דירקטוריון החברה החליט לא לחלק דיבידנד בגין הרבעון הרביעי של שנת 2017, לאור המשך התחרות הגבוהה בשוק והשפעתה השלילית על התוצאות התפעוליות של החברה ועל מנת להמשיך ולחזק את מאזן החברה. הדירקטוריון יחזור ויבחן את החלטתו בהתאם להתפתחות תנאי השוק ובהתחשב בצרכי החברה."

 

נתניה, 26 במרס 2018 – סלקום ישראל בע"מ ("סלקום" או "החברה") (סימול:NYSE: CEL  סלקםTASE: ) הודיעה היום על תוצאותיה לרבעון הרביעי ולשנה שהסתיימה ב-31 בדצמבר 2017.

 

סלקום דווחה, כי הכנסותיה לרבעון הרביעי ולשנת 2017 כולה הסתכמו לסך של 975 מיליון ש"ח (281 מיליון דולר) ו-3,871 מיליון ש"ח (1,117 מיליון דולר), בהתאמה; ה-EBITDA לרבעון הרביעי של 2017 הסתכם לסך של 189 מיליון ש"ח (55 מיליון דולר), המהווה 19.4% מסך ההכנסות, ולשנת 2017 כולה הסתכם לסך של 853 מיליון ש"ח (246 מיליון דולר) המהווה 22.0% מסך ההכנסות; הרווח הנקי לרבעון הרביעי ולשנת 2017 כולה הסתכמו ב-10 מיליון ש"ח (3 מיליון דולר) ו-113 מיליון ש"ח (33 מיליון דולר), בהתאמה. הרווח הבסיסי למניה לרבעון הרביעי ולשנת 2017 כולה הסתכמו ל-0.08 ש"ח (0.02 דולר) ו-1.11 ש"ח (0.32 דולר), בהתאמה.

להלן עיקרי התוצאות הכספיות המאוחדות:

  מיליוני ש"ח כ-% מההכנסות %  השינוי מיליוני דולר

(תרגום נוחות)

  2017 2016 2017 2016 2017 2016
הכנסות משירותים 2,919 3,033 75.4% 75.3% (3.8)% 842 875
הכנסות מציוד 952 994 24.6% 24.7% (4.2)% 275 286
סה"כ הכנסות 3,871 4,027 100.0% 100.0% (3.9)% 1,117 1,161
עלות ההכנסות משירותים (2,035) (2,028) (52.5)% %(50.4) 0.3% (587) (585)
עלות ההכנסות מציוד (645) (674) (16.7)% %(16.7) (4.3)% (186) (194)
סה"כ עלות ההכנסות (2,680) (2,702) (69.2)% (67.1)% (0.8)% (773) (779)
רווח גולמי 1,191 1,325 30.8% 32.9% (10.1)% 344 382
הוצאות מכירה ושיווק (479) (574) (12.4)% (14.3)% (16.6)% (138) (166)
הוצאות הנהלה וכלליות (426) (420) (11.0)% (10.4)% 1.4% (123) (121)
הכנסות (הוצאות) אחרות, נטו 11 (21) 0.2% (0.5)% (152.4)% 3 (6)
רווח תפעולי 297 310 7.6% 7.7% (4.2)% 86 89
הוצאות מימון, נטו (144) (150) (3.7)% (3.7)% (4.0)% (42) (43)
רווח לפני מיסים על ההכנסה 153 160 3.9% 4.0% (4.4)% 44 46
מיסים על ההכנסה (40) (10) (1.0)% (0.3)% 300.0% (11) (3)
רווח נקי 113 150 2.9% 3.7% (24.7)% 33 43
תזרים מזומנים פנוי 325 416 8.4% 10.3% (21.9)% 94 120
EBITDA 853 858 22.0% 21.3% (0.6)% 246 247

  Q4/2017 Q4/2016 % שינוי
  מיליוני ש"ח
סה"כ הכנסות 975 984 (0.9)%
רווח תפעולי 45 32 (40.6)%
רווח נקי 10 14 (28.6)%
תזרים מזומנים פנוי 77 83 (7.2)%
EBITDA 189 173 9.2%
EBITDA כאחוז מסך ההכנסות 19.4% 17.6% 10.2%

 

להלן נתונים כספיים מרכזיים לפי מגזרי פעילות:

  נייד (*) נייח (**) התאמות בין מגזריות (***) תוצאות מאוחדות
מיליוני ש"ח 2017 2016 % שינוי 2017 2016 % שינוי 2017 2016 2017 2016 % שינוי
סה"כ הכנסות 2,699 2,998 (10.0)% 1,348 1,229 9.7% (176) (200) 3,871 4,027 (3.9)%
הכנסות משירותים 1,929 2,162 (10.8)% 1,166 1,071 8.9% (176) (200) 2,919 3,033 (3.8)%
הכנסות מציוד קצה 770 836 (7.9)% 182 158 15.2% 952 994 (4.2)%
EBITDA 595 625 (4.8)% 258 233 10.7% 853 858 (0.6)%
EBITDA כאחוז מסך ההכנסות 22.0% 20.8% 5.8% 19.1% 19.0% 0.5%     22.0% 21.3% 3.3%

  נייד (*) נייח (**) התאמות בין מגזריות (***) תוצאות מאוחדות
מיליוני ש"ח Q4'17 Q4'16 % שינוי Q4'17 Q4'16 % שינוי Q4'17 Q4'16 Q4'17 Q4'16 % שינוי
סה"כ הכנסות 655 707 (7.4)% 362 327 10.7% (42) (50) 975 984 (0.9)%
הכנסות משירותים 451 502 (10.2)% 303 267 13.5% (42) (50) 712 719 (1.0)%
הכנסות מציוד קצה 204 205 (0.5)% 59 60 (1.7)% 263 265 (0.8)%
EBITDA 118 117 0.9% 71 56 26.8% 189 173 9.2%
EBITDA כאחוז מסך ההכנסות 18.0% 16.5% 9.1% 19.6% 17.1% 14.6%     19.4% 17.6% 10.2%

(*)           המגזר כולל את שירותי התקשורת הסלולרית, ציוד קצה סלולרי ושירותים נלווים.

(**)      המגזר כולל את שירותי הטלפוניה הקווית, שירותי אינטרנט, שירותי הטלוויזיה, שירותי תמסורת, ציוד קצה נייח ושירותים נלווים.

(***)       כולל ביטול הכנסות בין מגזריות בין מגזר "נייח" למגזר "נייד".

סקירה פיננסית – שנת 2017 בהשוואה לשנת 2016:

ההכנסות בשנת 2017 ירדו ב-3.9% והסתכמו ב-3,871 מיליון ש"ח (1,117 מיליון דולר), בהשוואה ל-4,027 מיליון ש"ח אשתקד. הירידה בהכנסות מיוחסת לירידה של 3.8% בהכנסות משירותים ולירידה של 4.2% בהכנסות מציוד.

הכנסות משירותים בשנת 2017 הסתכמו ב-2,919 מיליון ש"ח (842 מיליון דולר), ירידה של 3.8% בהשוואה ל-3,033 מיליון ש"ח אשתקד.

ההכנסות משירותים במגזר הנייד בשנת 2017 הסתכמו ב-1,929 מיליון ש"ח (556 מיליון דולר), ירידה של 10.8% בהשוואה ל-2,162 מיליון ש"ח אשתקד. ירידה זו נבעה בעיקר מהשחיקה המתמשכת במחירי שירותים אלה לאור התחרות בשוק הסלולר וכן מהפער בין הכנסות בגין נדידה פנים ארצית בשנת 2016 ובין הכנסות בגין זכויות שימוש ברשתות סלולר בהתאם להסכם שיתוף רשתות עם גולן שנכנס לתוקף בתחילת הרבעון השני של 2017 ("הסכם שיתוף הרשתות עם גולן").

הכנסות משירותים במגזר הנייח בשנת 2017 הסתכמו בסך של 1,166 מיליון ש"ח (336 מיליון דולר), עליה של 8.9% בהשוואה ל- 1,071 מיליון ש"ח אשתקד. עליה זו נבעה בעיקרה מגידול בהכנסות משירותי טלוויזיה ואינטרנט וכן, משירותי תקשורת נייחים המסופקים בהתאם להסכם שיתוף הרשתות עם גולן, שקוזזו בחלקן כתוצאה מהפסקת איחוד חברת אינטרנט רימון ישראל 2009 בע"מ ("אינטרנט רימון") בעקבות מכירת אחזקות הקבוצה באינטרנט רימון ברבעון השני של 2017 ("מכירת אינטרנט רימון").

הכנסות מציוד בשנת 2017 הסתכמו בסך של 952 מיליון ש"ח (275 מיליון דולר), ירידה של 4.2% בהשוואה ל-994 מיליון ש"ח אשתקד. הירידה נבעה בעיקר מירידה בהיקף המכירות של ציוד הקצה במגזר הנייד במהלך שנת 2017 בהשוואה לשנת 2016. ירידה זו קוזזה בחלקה על ידי עליה במכירות ציוד קצה במגזר הנייח.

עלות המכירות והשירותים הסתכמה בשנת 2017 ב-2,680 מיליון ש"ח (773 מיליון דולר), בהשוואה ל-2,702 מיליון ש"ח אשתקד, ירידה של 0.8%. ירידה זו נבעה בעיקר מהשתתפות גולן בעלויות תפעול על פי הסכם שיתוף הרשתות עם גולן וכן, מירידה בעלות ציוד הקצה שנמכר, בעיקר כתוצאה מירידה בכמות ציוד הקצה במגזר הנייד שנמכר במהלך שנת 2017 בהשוואה לשנת 2016. ירידה זו קוזזה בחלקה על ידי גידול בעלויות התוכן בשירותי הטלוויזיה ובעלויות הקשורות לשירותי האינטרנט במגזר הנייח.

הרווח הגולמי בשנת 2017 ירד ב-10.1% והסתכם ב-1,191 מיליון ש"ח (344 מיליון דולר) בהשוואה ל- 1,325 מיליון ש"ח אשתקד. שיעור הרווח הגולמי בשנת 2017 הסתכם ב-30.8%, ירידה מ-32.9% אשתקד.

הוצאות המכירה, השיווק, ההנהלה והכלליות ירדו בשנת 2017 ב-9.0% והסתכמו ב-905 מיליון ש"ח (261 מיליון דולר), בהשוואה ל-994 מיליון ש"ח אשתקד. ירידה זו נבעה בעיקר מירידה בהוצאות שכר ועמלות בשל היוון חלק מהעלויות להשגת חוזים עם לקוחות כתוצאה מאימוץ מוקדם של תקן דיווח כספי בינלאומי חדש ((IFRS15 החל מהרבעון הראשון של 2017 ("אימוץ IFRS15"). ההשפעה של אימוץ התקן על ההוצאות לשנת 2017 הינה בסך של כ-93 מיליון ש"ח (27 מיליון דולר).

ההכנסות האחרות הסתכמו בשנת 2017 ב-11 מיליון ש"ח (3 מיליון דולר) בהשוואה להוצאות אחרות בסך 21 מיליון ש"ח בשנת 2016. ההכנסות האחרות בשנת 2017 כוללות בעיקר רווח בגין מכירת אינטרנט רימון בסך של כ-10 מיליון ש"ח (3 מיליון דולר). ההוצאות האחרות בשנת 2016 כוללות בעיקר הוצאה בגין תוכנית פרישה מרצון של עובדים בסך של כ-13 מיליון ש"ח (4 מיליון דולר).

הרווח התפעולי לשנת 2017 ירד ב-4.2% והסתכם ב-297 מיליון ש"ח (86 מיליון דולר), מ-310 מיליון ש"ח בשנת 2016.

ה-EBITDA לשנת 2017 ירד ב-0.6% והסתכם ב-853 מיליון ש"ח (246 מיליון דולר) בהשוואה ל-858 מיליון ש"ח אשתקד. שיעור ה-EBITDA מסך ההכנסות לשנת 2017 הסתכם ב-22.0%, עליה מ-21.3% אשתקד.

ה-EBITDA של המגזר הנייד לשנת 2017 הסתכם ב-595 מיליון ש"ח (172 מיליון דולר) בהשוואה ל-625 מיליון ש"ח אשתקד, קיטון של 4.8%, שנבע בעיקר מהפער בין הכנסות בגין נדידה פנים ארצית בשנת 2016 ובין הכנסות בגין זכויות שימוש ברשתות סלולר בהתאם להסכם שיתוף הרשתות עם גולן בשנת 2017 וכן, מהשחיקה המתמשכת בהכנסות משירותי סלולר. קיטון זה קוזז בחלקו על ידי ירידה בהוצאות מכירה ושיווק בשל היוון חלק מהעלויות להשגת חוזים עם לקוחות, כתוצאה מאימוץ IFRS15.

ה-EBITDA של המגזר הנייח לשנת 2017 הסתכם ב-258 מיליון ש"ח (74 מיליון דולר) בהשוואה ל-233 מיליון ש"ח אשתקד, גידול של 10.7%, הנובע בעיקר מעליה בהכנסות משירותי תקשורת נייחים המסופקים בהתאם להסכם שיתוף הרשתות עם גולן, מגידול בהכנסות משירותי טלוויזיה ומירידה בהוצאות התפעוליות, שנבעה בעיקר מהיוון חלק מהעלויות להשגת חוזים עם לקוחות כתוצאה מאימוץ IFRS15. גידול זה קוזז בחלקו כתוצאה משחיקה ברווחיות פעילות האינטרנט.

הוצאות מימון, נטו לשנת 2017 ירדו ב-4.0% והסתכמו ב-144 מיליון ש"ח (42 מיליון דולר), בהשוואה ל-150 מיליון ש"ח אשתקד. הקיטון נבע בעיקר מעליה ברווחים בגין תיק ההשקעות של החברה בשנת 2017 בהשוואה לשנת 2016. קיטון זה קוזז בחלקו על ידי ירידה בהכנסות ריבית בגין עסקאות מכר ציוד קצה בתשלומים, כתוצאה מירידה בהיקף המכירות של ציוד הקצה במגזר הנייד במהלך שנת 2017 בהשוואה לשנת 2016.

מיסים על ההכנסה לשנת 2017 הסתכמו בהוצאות מיסים בסך של 40 מיליון ש"ח (11 מיליון דולר) בהשוואה להוצאות מיסים בסך של 10 מיליון ש"ח בשנת 2016. הגידול נבע בעיקר מרישום של הכנסות מיסים בשנת 2016 כתוצאה מהסכם שומות מס בגין השנים 2012-2013 ומירידה בשיעור מס החברות לשנים 2017 ואילך, שנכנסה לתוקף בשנת 2016, בעקבותיה רשמה החברה הכנסת מיסים נדחית בשנת 2016.

הרווח הנקי לשנת 2017 הסתכם ב-113 מיליון ש"ח (33 מיליון דולר) בהשוואה ל-150 מיליון ש"ח אשתקד, ירידה של 24.7%.

הרווח הבסיסי למניה לשנת 2017 הסתכם ב-1.11 ש"ח למניה (0.32 דולר) בהשוואה ל-1.47 ש"ח למניה אשתקד.

סקירה פיננסית – רבעון רביעי 2017 בהשוואה לרבעון רביעי 2016:

 

ההכנסות ברבעון הרביעי של שנת 2017 ירדו ב-0.9% והסתכמו ב-975 מיליון ש"ח (281 מיליון דולר), בהשוואה ל-984 מיליון ש"ח ברבעון המקביל אשתקד. הירידה בהכנסות מיוחסת לירידה של 1.0% בהכנסות משירותים ולירידה של 0.8% בהכנסות מציוד.

הכנסות משירותים הסתכמו ב-712 מיליון ש"ח (205 מיליון דולר) ברבעון הרביעי של 2017, ירידה של 1.0% בהשוואה ל-719 מיליון ש"ח ברבעון המקביל אשתקד.

ההכנסות משירותים במגזר הנייד ברבעון הרביעי של 2017 הסתכמו ב-451 מיליון ש"ח (130 מיליון דולר), ירידה של 10.2% בהשוואה ל-502 מיליון ש"ח ברבעון המקביל אשתקד. ירידה זו נבעה בעיקר מהשחיקה המתמשכת במחירי שירותים אלה לאור התחרות בשוק הסלולר וכן, מהפער בין הכנסות בגין נדידה פנים ארצית ברבעון הרביעי של 2016 ובין הכנסות בגין זכויות שימוש ברשתות סלולר בהתאם להסכם שיתוף רשתות עם גולן ברבעון הרביעי של 2017.

הכנסות משירותים במגזר הנייח ברבעון הרביעי של 2017 הסתכמו בסך של 303 מיליון ש"ח (87 מיליון דולר), עליה של 13.5% בהשוואה ל- 267 מיליון ש"ח ברבעון המקביל אשתקד. עליה זו נבעה בעיקרה משירותי תקשורת נייחים המסופקים בהתאם להסכם שיתוף הרשתות עם גולן וכן, מגידול בהכנסות משירותי טלוויזיה ואינטרנט. עליה זו קוזזה בחלקה כתוצאה מהפסקת איחוד אינטרנט רימון בעקבות מכירת אינטרנט רימון.

הכנסות מציוד ברבעון הרביעי של שנת 2017 הסתכמו בסך של 263 מיליון ש"ח (76 מיליון דולר), ירידה של 0.8% בהשוואה ל-265 מיליון ש"ח ברבעון המקביל אשתקד.

עלות המכירות והשירותים הסתכמה ברבעון הרביעי של שנת 2017 ב-680 מיליון ש"ח (196 מיליון דולר), בהשוואה ל-697 מיליון ש"ח ברבעון הרביעי של שנת 2016, ירידה של 2.4%. ירידה זו נבעה בעיקר מהשתתפות גולן בעלויות תפעול על פי הסכם שיתוף הרשתות עם גולן וכן, כתוצאה מהגדלת הפרשה לתביעות שנרשמה ברבעון הרביעי של 2016. ירידה זו קוזזה בחלקה על ידי גידול בעלויות התוכן בשירותי הטלוויזיה ובעלויות הקשורות לשירותי האינטרנט במגזר הנייח.

הרווח הגולמי ברבעון הרביעי של 2017 עלה ב-2.8% והסתכם ב-295 מיליון ש"ח (85 מיליון דולר) בהשוואה ל-287 מיליון ש"ח ברבעון הרביעי של 2016. שיעור הרווח הגולמי ברבעון הרביעי של 2017 הסתכם ב-30.3%, עליה מ-29.2% ברבעון הרביעי של שנת 2016.

הוצאות המכירה, השיווק, ההנהלה והכלליות ירדו ברבעון הרביעי של שנת 2017 ב-0.8% והסתכמו ב-249 מיליון ש"ח (72 מיליון דולר), בהשוואה ל-251 מיליון ש"ח ברבעון הרביעי של שנת 2016. ירידה זו נובעת בעיקר מירידה בהוצאות שכר ועמלות למשווקים בשל היוון חלק מהעלויות להשגת חוזים עם לקוחות כתוצאה מאימוץ  IFRS15 (ההשפעה של אימוץ התקן על ההוצאות ברבעון הרביעי של 2017 הינה בסך של כ-21 מיליון ש"ח (6 מיליון דולר)) וכן, מקיטון בהוצאות הפרסום. ירידה זו קוזזה בחלקה על ידי גידול בהוצאות בגין חובות מסופקים.

הרווח התפעולי לרבעון הרביעי של שנת 2017 עלה ב-40.6% ל-45 מיליון ש"ח (13 מיליון דולר) מ-32 מיליון ש"ח ברבעון הרביעי של שנת 2016.

ה-EBITDA לרבעון הרביעי של שנת 2017 עלה ב-9.2% והסתכם ב-189 מיליון ש"ח (55 מיליון דולר) בהשוואה ל-173 מיליון ש"ח ברבעון הרביעי של שנת 2016. שיעור ה-EBITDA מסך ההכנסות לרבעון הרביעי של שנת 2017 הסתכם ב-19.4%, עליה מ-17.6% ברבעון הרביעי של שנת 2016.

ה-EBITDA של המגזר הנייד לרבעון הרביעי של שנת 2017 עלה ב-0.9% והסתכם ב-118 מיליון ש"ח (34 מיליון דולר), בהשוואה ל-117 מיליון ש"ח ברבעון המקביל אשתקד. גידול זה נבע בעיקר מקיטון בעלות המכירות והשירות ובהוצאות המכירה, השיווק, ההנהלה והכלליות במגזר זה, שנבע בעיקר מהיוון חלק מהעלויות להשגת חוזים עם לקוחות כתוצאה מאימוץ IFRS15. גידול זה קוזז בחלקו על ידי קיטון בהכנסות משירותים במגזר הנייד, שנבע בעיקר מהשחיקה המתמשכת במחירי שירותים אלה, ומהפער בין הכנסות בגין נדידה פנים ארצית ברבעון הרביעי של 2016 ובין הכנסות בגין זכויות שימוש ברשתות סלולר בהתאם להסכם שיתוף רשתות עם גולן ברבעון הרביעי של 2017.

ה-EBITDA של המגזר הנייח לרבעון הרביעי של שנת 2017 הסתכם ב-71 מיליון ש"ח (20 מיליון דולר) בהשוואה ל-56 מיליון ש"ח ברבעון המקביל אשתקד, עליה של 26.8%, בעיקר כתוצאה מגידול בהכנסות משירותי תקשורת נייחים המסופקים בהתאם להסכם שיתוף הרשתות עם גולן ומגידול בפעילות בתחומי האינטרנט והטלוויזיה. גידול זה קוזז בחלקו מהפסקת איחוד אינטרנט רימון בעקבות מכירת אינטרנט רימון.

הוצאות מימון, נטו ברבעון הרביעי של שנת 2017 ירדו ב-25.0% והסתכמו ב-30 מיליון ש"ח (9 מיליון דולר), בהשוואה ל-40 מיליון ש"ח ברבעון הרביעי של שנת 2016. הקיטון נובע בעיקר מרווחים בגין תיק ההשקעות של החברה ברבעון הרביעי של שנת 2017 בהשוואה להפסדים ברבעון המקביל של שנת 2016.

מיסים על ההכנסה לרבעון הרביעי של שנת 2017 הסתכמו בהוצאות מיסים בסך של 5 מיליון ש"ח (1 מיליון דולר) בהשוואה להכנסות מיסים בסך של 22 מיליון ש"ח ברבעון הרביעי של שנת 2016. הגידול נבע בעיקר מרישום של הכנסות מיסים נדחים ברבעון הרביעי של שנת 2016, כתוצאה מירידה בשיעור מס החברות לשנים 2017 ואילך.

הרווח הנקי לרבעון הרביעי של שנת 2017 הסתכם ב-10 מיליון ש"ח (3 מיליון דולר) בהשוואה ל-14 מיליון ש"ח ברבעון הרביעי של שנת 2016, ירידה של 28.6%.

הרווח הבסיסי למניה לרבעון הרביעי של שנת 2017 הסתכם ב-0.08 ש"ח למניה (0.02 דולר) בהשוואה ל-0.12 ש"ח למניה ברבעון הרביעי אשתקד.

סקירה תפעולית:

מדדים תפעוליים מרכזיים – מגזר נייד:

  2017 2016 % שינוי
מס' מנויי סלולר לסוף תקופה (באלפים)   2,817   2,801 0.6%
שיעור נטישה של מנויי סלולר

(ב-%)

45.8% 42.4% 8.0%
הכנסה חודשית ממוצעת למנוי סלולר (ARPU) (בש"ח)   57.1   63.3 %(9.8)
  Q4/2017 Q4/2016 % שינוי
שיעור נטישה של מנויי סלולר

(ב-%)

11.5%     10.4%     10.6%
הכנסה חודשית ממוצעת למנוי סלולר (ARPU) (בש"ח)   53.6       59.3    %(9.6)

 

מצבת מנויי הסלולר – מצבת מנויי הסלולר של החברה לסוף שנת 2017 עמדה על כ-2.817 מיליון מנויים, גידול של כ- 16,000 מנויים נטו, או כ-0.6%, לעומת מצבת המנויים בסוף שנת 2016. ברבעון הרביעי של 2017, מצבת מנויי הסלולר של החברה גדלה בכ-12,000 מנויים נטו.

שיעור נטישה – שיעור הנטישה בקרב מנויי הסלולר בשנת 2017 הסתכם ב-45.8%, בהשוואה ל-42.4% בשנת 2016. שיעור הנטישה בקרב מנויי הסלולר ברבעון הרביעי של שנת 2017 הסתכם ב-11.5%, בהשוואה ל-10.4% ברבעון המקביל אשתקד.

הכנסה למנויההכנסה החודשית הממוצעת למנוי סלולר ("ARPU") הסתכמה בשנת 2017 ב-57.1 ש"ח (16.5 דולר), בהשוואה ל-63.3 ש"ח בשנת 2016. ה-ARPU ברבעון הרביעי של 2017 הסתכם ב-53.6 ש"ח (15.5 דולר), בהשוואה ל- 59.3 ש"ח ברבעון המקביל אשתקד. הירידה ב-ARPU, הן השנתי והן הרבעוני, נבעה, בין היתר, מהשחיקה המתמשכת בתעריפי שירותי הסלולר, כתוצאה מהתחרות המוגברת בשוק הסלולר, ומהפער בין הכנסות בגין נדידה פנים ארצית בשנת 2016 ובין הכנסות בגין זכויות שימוש ברשתות סלולר בהתאם להסכם שיתוף הרשתות עם גולן בשנת 2017.

מדדים תפעוליים מרכזיים – מגזר נייח:

  2017 2016 % שינוי
תחום תשתית האינטרנט –  מס' מנויים (בתי אב) לסוף תקופה (באלפים) 222 156 42.3%
תחום הטלוויזיה- מס' מנויים (בתי אב) לסוף תקופה (באלפים) 170 111 53.2%

ברבעון הרביעי של 2017, מצבת המנויים של החברה בתחום תשתית האינטרנט גדלה בכ-16,000 בתי אב נטו, מצבת המנויים של החברה בתחום הטלוויזיה גדלה בכ-16,000 בתי אב נטו.

 

סקירת מימון והשקעות

תזרים מזומנים

תזרים המזומנים הפנוי לשנת 2017 הסתכם ב-325 מיליון ש"ח (94 מיליון דולר), בהשוואה ל-416 מיליון ש"ח בשנת 2016, ירידה של 21.9%. הקיטון בתזרים המזומנים הפנוי השנתי נבע בעיקר מהשקעות תזרימיות גבוהות יותר ברכוש קבוע ובנכסים בלתי מוחשיים ואחרים בשנת 2017 בהשוואה לשנת 2016 וכן, מהפער בין התקבולים בגין זכויות שימוש ברשתות סלולר בהתאם להסכם שיתוף הרשתות עם גולן בשנת 2017 לבין התקבולים משירותי נדידה פנים ארצית בשנת 2016. קיטון זה קוזז בחלקו על ידי ירידה בתשלומי מס, נטו בשנת 2017 בהשוואה לשנת 2016 שנבע, בין היתר, מהחזר שהתקבל מרשויות המס בשנת 2017.

תזרים המזומנים הפנוי לרבעון הרביעי של 2017 הסתכם ב-77 מיליון ש"ח (22 מיליון דולר), בהשוואה ל-83 מיליון ש"ח ברבעון הרביעי של שנת 2016, ירידה של 7.2%. הקיטון בתזרים המזומנים הפנוי הרבעוני, נבע בעיקר מעליה בתשלומים לזכאים בגין שכר ואחרים כתוצאה מפערי עיתוי בין הרבעונים. קיטון זה קוזז בחלקו על ידי עליה בתקבולים ממפעילי סלולר בקשר עם פעילות הרומינג של החברה וירידה בתשלומי מס, נטו.

סך ההון

סך ההון שנצבר ליום 31 בדצמבר 2017 הסתכם ב-1,441 מיליון ש"ח (415 מיליון דולר) ומורכב בעיקר מרווחים צבורים בלתי מחולקים של החברה.

השקעות תזרימיות ברכוש קבוע ובנכסים בלתי מוחשיים ואחרים

במהלך שנת 2017 וברבעון הרביעי של שנת 2017 השקיעה החברה 583 מיליון ש"ח (168 מיליון דולר) ו-138 מיליון ש"ח (40 מיליון דולר), בהתאמה, ברכוש קבוע ובנכסים בלתי מוחשיים ואחרים (הכוללים בין היתר, השקעות ברשתות התקשורת של החברה, מערכות מידע, תוכנות וממירי טלוויזיה והיוון חלק מהעלויות להשגת חוזים עם לקוחות כתוצאה מאימוץ IFRS15), בהשוואה ל-368 מיליון ש"ח ו-96 מיליון ש"ח בשנת 2016 וברבעון הרביעי של שנת 2016, בהתאמה.

דיבידנד

ב-25 במרס 2018, החליט דירקטוריון החברה לא להכריז על דיבידנד במזומן לרבעון הרביעי של שנת 2017. בהחלטה זו, בחן דירקטוריון החברה את מדיניות הדיבידנד של החברה ואת מצב עסקיה, והחליט לא לחלק דיבידנד במזומן בשלב זה, לאור התחרות הגבוהה והמשך ההשפעה השלילית שלה על תוצאות פעילות החברה, ובמטרה לחזק את מאזן החברה. דירקטוריון החברה יחזור וישקול את החלטתו ברבעונים הבאים. הכרזת דיבידנדים אינה מובטחת