חדשות    

ספר הבז' – הכלכלה האמריקאית חזקה; הריבית בכיוון מעלה

ספר הבז' הוא נתוני מקרו חודשיים של הבנק המרכזי בארה"ב. על פי הנתונים עולה כי בשלושה מתוך 12 מחוזות של הבנק הפדרלי היתה צמיחה חלשה לעומת חודש אוגוסט. מדובר באזורים – סנט לואיס, פילדפיה וקנזס סיטי.

כלכלת ארה"ב התרחבה בקצב מתון ביחס לחודשים קודמים, אבל היא צמחה. החששות מפני מלחמת הסחר ומחסור בעובדים היו הגורמים המכבידים על הצמיחה, כאשר יש גם סימני חולשה מסוימים במחירי המוצרים והשירותים.

ספר הבז', הסוקר את מצב הכלכלה האמריקנית באיזורים השונים ומתבסס על מידע שנאסף מ-12 בנקים מרכזיים אזוריים, מצביע על מחסור בעובדים. אך המחסור הזה לא משפיע על השכר. העלייה בשכר מתונה.

על פי הספר – החששות מפני מלחמת הסחר גורמים לעסקים  לקצץ או לדחות השקעות הון.

בשורה התחתונה, על פי הספר – הכלכלה האמריקאית אינה נמצאת בסחרור, אינה בסכנה ואינה מתחממת יתר על המידה. נגידי הבנק ,ובראשם נגיד הבנק הפדרלי ג'רום פאואל, מחוייבים להעלות את הריבית שוב בפגישה הבאה ב-25-26 בספטמבר. ובכלל – השנה הקרובה תהיה בסימן עליית הריבית –  שיעור האבטלה הנמוך והאינפלציה שמתקרבת  ליעד של 2%, מדרבנים את עליית הריבית. הערכות כעת שהבנק הפדרלי יעלה את הריבית בהדרגה עד אמצע 2019. מה שיכול להפריע לעלייה היא האטה בצמיחה, כי אז העלייה בריבית תחזק את ההאטה וזה כמובן בניגוד למוטו של הבנק המרכזי.

עליית ריבית בארה"ב משמעה – עליית ריבית גם במקומות נוספים בעולם, לרבות בארץ.