זכויות עובדים    מיסים    

עובדים בכמה מקומות במקביל? כך תעשו זאת נכון (ולא תפסידו כסף)

pixabay
מעודכן ל-11/2021

רוקדים על שתי חתונות: עובדים רבים נאלצים לחלק את זמנם בין שתי משרות (או יותר) ■ אם מתוך צורך בהשלמת הכנסה או מתוך רצון להגשמה עצמית. איך הם מחזיקים מעמד ומה הדרך הנכונה להתנהל מול הרשויות? מדריך

 

ישראלים רבים בוחרים להחזיק ביותר ממשרה אחת – הסיבות לכך מגוונות, והן נעות מצורך כלכלי ועד לשיקולי קריירה ורצון למימוש עצמי. לעתים נדמה שמדובר במשימה בלתי אפשרית שתסתיים במחסני אנרגיה מרוקנים ובקריסה מוחלטת, אך מסתבר שעם קצת תכנון נכון זה בהחלט יכול להצליח.

למה הם עושים את זה?

לפעמים באמת אין ברירה: החובות נערמים, ולצד צמצום בהוצאות יש צורך אמיתי בהגדלת הכנסה. אולם ישנם כמובן גם שיקולים אחרים לכפל משרות. עבודה נוספת יכולה להיות סוג של תחביב מתגמל, משהו בשביל ה"נשמה" שתמיד רציתם לעשות, הזדמנות לעסוק בתחום עניין נוסף שממגוון סיבות אינו המקצוע העיקרי שלכם.

משרה נוספת היא לעתים גם הצעד הראשון בתהליך של הסבה מקצועית. אם שוקלים שינוי קריירה, הדרך הבטוחה היא להתחיל במשרה שנייה בהיקף חלקי, שתאפשר טעימה מהקריירה החדשה והזדמנות לרכוש את הניסיון הדרוש כדי להתקבל לעבודה במשרה מלאה.

איך להימנע משחיקה?

שילוב בין שתי עבודות לאורך זמן הוא קשה ושוחק. כדי לשמור על עניין ו"כושר תעסוקתי", יש לבחור בקפידה את המשרה המשנית ולוודא שאינה תובענית מדי.

יש לתכנן את המהלכים בהתאם למטרה שלשמה אתם מעוניינים בעבודה נוספת:

אם למשל המטרה היא צורך כלכלי – הציבו מטרה ברורה ותאריך יעד להשלמת המשימה – משהו שימריץ אתכם לכיוון המאמץ הנוסף. כך לא תישברו הרבה לפני שהגעתם ליעדכם.

אם המטרה היא פנאי ועניין – מומלץ שלא לבחור במשרה תובענית וחסרת גמישות בשעות. זה לא יחזיק מעמד לאורך זמן וחבל. כדאי גם למצוא עבודה שלא לוקחים הביתה – בלי שיחות טלפון אחרי שעות העבודה ובלי מיילים מהבית.

ומה לגבי תשלומי המסים?

תיאום מס חודשי

על פי חוק כל מעסיק המשלם משכורת, קצבה או שכר עבודה עבור שירות כלשהו, חייב לנכות (להפחית) מהתשלום מס הכנסה. ניכוי זה נקרא: ניכוי במקור.

כאשר לעובד יש הכנסות מיותר ממעסיק אחד, רשאי העובד לפנות לפקיד השומה על מנת שיקבע כמה מס ינכה המעסיק במקור ובכך למנוע תשלום מס ביתר במהלך שנת המס.

קביעה זו של פקיד השומה נקראת "תיאום מס". אישור ניכוי מס במקור תקף לשנה אחת בלבד – מ-1 בינואר ועד 31 בדצמבר.

ניתן לערוך את תיאום המס גם רטרואקטיבית, עבור שנה שהסתיימה.

תיאום מס שנתי

במקרה שבו העובד לא ערך תיאום מס חודשי במקור ושילם מס מלא בשני מקומות העבודה, הוא רשאי לבקש ממעסיקו לערוך בעבורו תיאום מס שנתי.

מעסיק רשאי לערוך תיאום מס שנתי רק לעובד שעבד אצלו ברציפות במשך כל שנת המס ושקיבל שתיים עשרה משכורות, אשר מהן נוכה המס לפי לוח הניכויים.

תיאום דמי ביטוח לאומי ודמי ביטוח בריאות

על מנת שהמעסיק המשני לא ינכה דמי ביטוח לאומי, ביטוח ביתר ודמי ביטוח בריאות, על העובד לפנות למוסד לביטוח לאומי ולהפיק אישור לתיאום דמי ביטוח.

עובד זכאי לתיאום דמי ביטוח במידה והוא עונה על אחד משני התנאים הבאים (הסכומים מעודכנים לשנת 2021):

  • הכנסתו החודשית אצל המעסיק העיקרי או אצל משלם הפנסיה העיקרי נמוכה מ 6,331 ₪ (החל ב- 01.01.2020).
  • הכנסת העובד מכלל המעסיקים או משלמי הפנסיה גבוהה מ-44,020 ₪ (החל ב- 01.01.2020).

גם כאן, בדומה לתיאום מס ההכנסה, עובדים העונים על אחד מתנאים אלו, שלא מסרו למעסיק אישור על ניכוי במקור (של דמי ביטוח לאומי) בשיעור שונה, ומהמשכורת שלהם נוכו דמי ביטוח עודפים, זכאים להחזר דמי ביטוח ועליהם להגיש למוסד לביטוח לאומי בקשה להחזר ובקשה לתיאום דמי ביטוח.

עבודה בשני מקומות במקביל מחייבת תשומת לב יתרה. כדי שזכויותיכם לא ייפגעו, מומלץ להתייעץ עם מומחה בנושא – לדוגמה, רואה חשבון מוסמך.

תיאום מס – עובדים בשני מקומות? ככה תחסכו במס!

החזר מס הכנסה – ככה תדעו אם מגיע לכם כסף