חדשות    

עולם התשלומים – הקרב על כיסו של הלקוח עולה שלב

אנליסט הבנקים של בית ההשקעות IBI ליאור שילה כותב כי עולם התשלומים בישראל זוכה לעלות בכותרות חדשות לבקרים מאז עלו שתי ידיעות מהותיות – ביט שמעוניינת להרחיב את אפליקציית התשלום על ידי הקמת מועדון וכרטיס חוץ בנקאי בשיתוף עם חברת כאל; והדיווח של שופרסל ודיסקונט על הקמת מיזם משותף על בסיס אפליקציית התשלום של PAYBOX. הסיבה ששתי ידיעות אלה התפרסמו דווקא בתקופה זו, היא כיוון שטכנולוגיית ה-EMV המדוברת (זו שמאפשרת לשלם בחנויות בצורה של TAP & GO עם כרטיס האשראי או בצורה של contactless עם הטלפון הנייד) היא זו שמהווה בסיס לשינויים שצפויים להתרחש באופן התשלום של הצרכן המקומי. על פי הערכות, טכנולוגיה זו והמסופונים שתומכים בה הוטמעו ב- 54% מבתי העסק, כאשר עד סוף יולי 2022 כל בתי העסק שמשתמשים בשירותי סליקה יאלצו לאמץ אותה.

כמו כן, בכתבה שהתפרסמה בעיתון דה-מרקר עם ראש רשות התחרות, מיכל הלפרין, נראה כי הגישה שלה היא לאפשר את המהלכים שתוארו לעיל ולהתערב בדיעבד רק כאשר יעלו סימנים לפגיעה ממשית בתחרות.

בסקירה שפורסמה לפני שבועיים כתבנו על  התמורות שצפויות להתרחש בשוק התשלומים בישראל, כאשר התחרות בשוק זה הייתה ידועה מראש והיא צפויה להמשיך לייצר עוד שיתופי פעולה דוגמת השניים האחרונים בהמשך.

 

מספר נקודות חשובות בהקשר זה:

אפליקציות התשלום מתבססות על כרטיסי אשראי – נכון להיום, כרטיסי האשראי ובייחוד כרטיסי החיוב נדחה (אלו שמאפשרים לדחות את מועד התשלום לחודש הבא) הם צורת התשלום המועדפת בישראל ועל סמך הדיווחים האחרונים ככל הנראה מגמה זו אינה צפויה להשתנות בשנים הקרובות. נכון לרבעון השלישי היקף העסקאות בכרטיס חיוב נדחה עמדו על 82.4%.

 היקף המזומנים והשימוש בהם יצטמצם לאורך זמן – בסקירה שפרסמנו התייחסנו למגמה של צמצום השימוש במזומן בעולם בכלל ובישראל בפרט, כאשר נציין כי בנק ישראל תומך במגמה זו וככל הנראה ימשיך לפעול לקיומה. בנוסף, כפועל יוצא של הרצון לשמור על סביבה סטרילית, בייחוד לאור המשבר הבריאותי, והנוחות שקיימת בשימוש באמצעים דיגיטליים ידחפו את צמצום השימוש במזומן.

חברות הטכנולוגיה בדרך ליצור מהפך – דובר הרבה על כניסתה של אפל פיי לישראל, כאשר מתחזקות ההערכות ששירותיה של האפליקציה יחלו במהלך הרבעון הראשון ובתנאי שהממשלה תכריז על פתיחת המשק בהדרגה. ככל הנראה שבעקבותיה אפליקציות התשלום גוגל פיי וסמסונג פיי יבחנו את כניסתן לישראל גם כן. דבר אחד משותף לכל האפליקציות – כולן עובדות על בסיס כרטיס אשראי.

ההבדל בין האפליקציות של חברות הטכנולוגיה הגדולות לבין האפליקציות של ביט, פייבוקס ושל שאר אפליקציות התשלום הוא שאפליקציות התשלום של חברות הטכנולוגיה מעוניינות אך ורק במחזורי התשלום של הצרכנים וכמובן במידע שנובע ממנו. זאת בעוד שאפליקציות התשלום המקומיות, מעבר לכך שהן חולקות את אותן השאיפות עם אפליקציות התשלום של ענקיות הטכנולוגיה, מתכננות להציע שירותים פיננסיים נוספים על מנת שמודל הבנקאות הדיגיטלית (שרווחיותו תיבחן בטווח הארוך) יאפשר להציג רווחים בעתיד.

מי צפוי ליהנות מהמגמה?

נחלק את התשובה לשני חלקים:

1. היקף המזומן שצפוי להצטמצם כתוצאה מהמגמות שתיארנו לעיל, והמעבר לתשלום באמצעים דיגיטליים מגדיל את העוגה עלייה מתחרות החברות. משכך, אמנם מצד אחד מצטרפים עוד מתחרים, אך מצד שני מחזורי התשלום צפויים לצמוח בקצב נאה.

2. לחברות כרטיסי האשראי 2 כובעים – אפליקציות התשלום בבעלות הבנקים (ביט, פפר פיי ופייבוקס) ככל הנראה יפעילו קמפיינים על מנת למשוך את הצרכנים להשתמש בשירותים שלהן ובכך יהנו ממחזורי התשלום, אך אמצעי התשלום עליו הן מתבססות הוא של כרטיסי האשראי. בשלב הראשון, עד שיתקיים תהליך קונסולידציה בתחום האפליקציות, כל אפליקציה תאפשר תשלום עם כרטיסים ספציפיים ובהתאם לשיתופי הפעולה שנעשו. לדוגמא:

ביט – תאפשר תשלום עם כרטיס אשראי חוץ בנקאי שיונפק בשיתוף עם כאל וכרטיס בנקאי של פועלים וכאל.

פייבוקס – כנראה שיתאפשר תשלום עם כרטיסים של דיסקונט וכאל.

פפר פיי – כרגע לא ידוע על שיתוף פעולה, אך סביר שיאפשרו תשלום על בסיס כרטיסי פפר ולאומי.

אפליקציות של כרטיסי האשראי – כל אפליקציה מן הסתם מאפשרת לשלם עם כרטיסי האשראי שלה ובנוסף של כרטיסי אשראי בנקאיים מסויימים.

אפל פיי, גוגל פיי וסמסונג פיי – השירות מתבסס על כרטיסי אשראי. נציין כי כל חברות כרטיסי האשראי חתמו על שיתוף פעולה עם אפל, כאשר הדבר צפוי לקרות גם עם שאר האפליקציות.

 בשורה התחתונה

בשנה הקרובה אנו צפויים לשמוע על עוד שיתופי פעולה דוגמת אלו של ביט-כאל ודיסקונט-שופרסל. אנו מעריכים שמועדונים נוספים יעבדו על יצירת שיתופי פעולה עם אפליקציות התשלום הנוכחיות וכרטיסי האשראי, שלהם כידוע קיימות כבר אפליקציות תשלום. אין ספק שהקרב על כיסו של הלקוח עלה שלב.

חשוב להבין שעם התחרות הגבוהה בין האפליקציות על נתח השוק, העוגה שעליה הן נאבקות ממשיכה לגדול. זאת כיוון שהיקף המזומן צפוי להמשיך להצטמצם והמעבר לתשלום דיגיטלי ימשיך לצמוח.

ולבסוף, אפילו שהאפליקציות נאבקות על נתח שוק התשלומים, חשוב לזכור שאמצעי התשלום מתבסס על כרטיסי האשראי. כך שמצד אחד התשלום של חברות כרטיסי האשראי עבור הבנקים עשוי לגדול, אך איתו צפויים לגדול גם מחזורי התשלום.

כך, הבנקים וחברות כרטיסי האשראי יהנו מהכנסות בשל מחזורי התשלום שיעשו דרך האפליקציה שלהם. מנגד חברות כרטיסי האשראי גם כן יהנו מאותם מחזורים, אבל פחות מבעבר שכן יאלצו לחלוק את ההכנסות ממחזורי ההנפקה עם הבנקים.

שופרסל ודיסקונט יקימו ארנק דיגיטלי על בסיס אפליקציית התשלום פייבוקס

כרטיסי אשראי – כל מה שצריך לדעת!