תוכן ממומן    

על שמאים וערכים: איך מחשבים ירידת ערך למכונית?

קרדיט shutterstock

הכסף שלנו חשוב לנו, גם כשהוא בארנק, בבנק או במקומות אחרים שאנו מחשיבים כסחירים, לדוגמה מכוניות. מי ששומר על שווין הוא קודם כל אנחנו ותרבות הנהיגה שלנו. אבל אם אנחנו לא שומרים – מי שקובע את שווין הוא שמאי הרכב – והנה איך

רכב הוא סוג של נכס. אמנם לא להשקעה או לטווח ארוך, אך מדובר במוצר בעל עלות גבוהה, עם הוצאות נלוות כמו תחזוקה, ביטוחים ורשיונות. השאיפה היא לקנות רכב טוב ובטיחותי ולשמור עליו משך כל תקופתו אצלנו, וזאת על מנת שבבואנו להחליף או למכור אותו, נוכל לקבל עליו את הערך המירבי. מלכתחילה לא מדובר בעניין פשוט. שוק הרכב בישראלי דינמי ומוצף מאד, תנאי התשלום וההלוואות שחברות מכירת הרכב מעמידים ללקוחות פוטנציאליים אטרקטיביים מאד ונגישים כמעט לכל אחד, גם כשמדובר ברכבים חדשים לחלוטין. כפועל יוצא מכך ירידת הערך של הרכב בשנים הראשונות היא עצומה ויכולה בקלות להגיע ל-30 ואף 40 אחוז משוויו. זה לפני הכנסה של פרמטרים דוגמת הקילומטרז' שהרכב צבר, מספר הידיים שהוא עבר וכד'.

אם לא די בכך, אחד הגורמים המכריעים בנוגע לירידת הערך – הוא מצבו המכני והחיצוני. אלו נגזרים לא פעם מתאונות ומפגעים, שגורמים נזקים ברמות כאלו ואחרות לרכב, ומפה שווי הרכב יכול לצנוח, עד שספק אם מישהו ירצה למכור במחירים האלו, או אפילו לקנות. איך זה נקבע ולמה? הכירו את השמאים.

כמה שווה ולמי?

ראשית, אם יש לכם רכב, צריך להיות לכם גם ביטוח רכב ורצוי מחברה טובה ואמינה. בנוסף לביטוח החובה לרכב אשר כשמו כן הוא – חובה – לרוב בעלי הרכבים יש גם ביטוח מקיף, הכולל כיסוי על נזקים שנגרמים לרכב שבעלותם, ביניהם גם כיסוי על אבדן מלא (טוטאל לוס) וגניבה. במקרה של תאונה או נזק כבד שנגרם לרכב כתוצאה מחבלה – בעל הביטוח יכול להפעיל אותו ולמעשה לקבל מחברת הביטוח את הכיסוי עבור הנזק. בדרך כלל מדובר בהעברה ישירה של התשלום למוסך המתקן, אך במקרים ובתנאים מסויימים ניתן לתקן גם במוסך פרטי שאינו עובד בהסדר ישיר מול חברת הביטוח ולקבל החזרי כספי על פי הערכת הנזק ותנאי הפוליסה. בכל מקרה שבו נדרש אמדן לנזק, לעלותו ולפגיעה בשווי הרכב – מכניסים לתמונה שמאי רכב. 

באופן כללי, כל חברת ביטוח מחזיקה בקשרים עם מספר שמאים לפי איזורים שונים בארץ, ובמקרה של תאונה או הגעה למוסך עם נזק – החברה תרצה לשלוח שמאי רכב מטעמה. בתוקף תפקידו וסמכותו השמאי יבחן בעיניו את הנזק – במיוחד אם מדובר בנזק קוסמטי דוגמת פחחות ושברים חיצוניים – יקבל מאנשי המוסך הצעת מחיר לתיקון הנזקים כולל עבודה וחלפים ויוציא חוות דעת. 

למחיר שיופיע בחוות הדעת יצטרף גם תמחור של ירידת הערך המשוערת של הרכב כתוצאה מהנזקים, משום שרוב פוליסות הביטוח המקיף מכסות גם את הנזק הכלכלי הזה. במידה ועלות התיקונים המצטברת כולל ירידת הערך יגיע ל-60% או יותר משווי הרכב – השמאי יכריז על הרכב כעל אבדן כללי, כלומר חסר טעם לתקנו, וימליץ על השבתתו והורדתו מהכביש. 

קרדיט: shutterstock

פרטי או חברתי

כפי שציינו, ישנם שמאי רכב פרטיים וישנם גם אלו המגיעים מטעם חברות הביטוח. ההבדל העיקרי בין השניים הוא ששמאי רכב מטעם הביטוח גם מקבל את שכרו מהחברה, כך שלא חלה עלות על בעלי הרכב. מצד שני ברגע שהשמאי מגיע מטעם גוף חיצוני – התחושה העולה בדרך כלל היא שהוא יפעל לטובת החברה מטעמה הגיע, ולא לטובתכם (ראוי לציין כי הרבה שמאים עובדים מול מספרת חברות ביטוח במקביל). לשם כך עומדת לכולנו האופציה לשכור את שירותיו של שמאי פרטי וחיצוני, שלכאורה אמור להיות יותר "אובייקטיבי". בכל מקרה השמאי חייב להיות איש מקצוע מוסמך ומורשה, ולהיות חבר באיגוד השמאים הארצי. בעוד שהוא חף מאינטרסים חשוב לזכור כי התשלום עבור שירותיו יצא מכיסיו של בעל הרכב, ולמרות שחלק נכבד מחברות הביטוח מכסות את התשלום הזה או לפחות את חלקו – אין מדובר בתשלום מיידי כך שההוצאה הראשונית תגיע מכיס בעל הרכב.

בסך הכל כסף

בניגוד לרכבים, לגוף האדם אין שמאים. ישנם רופאים וטיפולים שיכולים לטפל בו ולשקם אותו, אך לא תמיד, ולא ב-100%. הנזק כאן גדול בהרבה מהכסף שהוא שווה, ולמעשה הוא לא שווה, אף פעם. במקרה של אבדן מוחלט, הכאב קשה מנשוא, ושום דבר ושום פיצוי או שיפוי לא יכול לשנות זאת.

סעו בזהירות, תמיד.