עסקים קטנים    קריירה    

עסק מהבית – למי מתאים, איזה עסק לפתוח, איך פותחים, איך מגייסים לקוחות

מתחם עבודה Regus צילום עודד סמדר

פתיחת עסק ראשון היא משימה לא פשוטה, אבל לפחות לגבי השנה הראשונה המשימה מצריכה שליטה רבה וחיסכון בהוצאות. דרך לעשות זאת היא עבודה מהבית, כך לא חייבים להוציא כסף על הוצאות משרד. סיבה אחרת היא שליטה. כהשעסק מהבית אנחנו כל הזמן יודעים מה קורה.

למי מתאים

עסק מהבית מתאים למי שיש תשתיות מתאימות  לעסק שרוצה להקים, חדר פנוי לעבודה ותכונה לא רבה בבית. אם בכל רגע הילד קם לבקש מהו, אם המקרר או הכיור המלא מול העיניים, זה מקשה עלינו לנהל את העסק.

אומנם עסק קטן מהצד לא מחייב תקציב גבוה, אך הוא מחייב תקציב כלשהו, לפחות לגבי שיווק, כמובן שאם מתחילים בעסק קטן מהצד התקציבים יותר נמוכים בהתחלה. לתקציבים גבוהים יש להשקיע יותר זמן. אך זמן הכרחי לתפעול עסק מלא מהבית.

אילו עסקים יש מהבית

לא חסרים עסקים מהבית, היום בעידן המקוון, משיווק ותוכן וקידום ואתרים, עריכה ותרגום, דרך תכנות, עיצוב, קייטרינג ועד קליניקות מהבית ושיעורים פרטיים. חשבו מה מתאים לכם, הדבר שאתם הכי טובים בו רוב הסיכויים שישתלם לטווח הארוך. אתם גם יכולים להמציא את העסק שלכם, לברר איזה צורך חסר שאתם יכולים למלא וללכת על זה. תחום פופולרי הוא סחר אלקטרוני, המאפשר כמעט לכל אחד למכור מהבית. גם בכל משרד שמקבל לקוחות אפשר לעבוד מהבית, למשל רואה חשבון או עורך דין, כל עוד יש חדר מתאים למסמכים.

איך לפתוח עסק מהבית

העקרונות הראשוניים של עסק מהבית לא  שונים מהקמת עסק רגיל, אתם צריכים לדעת מה מבדל אתכם ובאילו קהל אתם מתמקדים. אין עסק שעוזר לכולם, פנייה לכולם תגרום לכם לפספס את הקהל הרלוונטי. אל תשכחו גם לגלות גמישות, כך למשל אם פתחתם עסק תרגום למאמרים משפטיים בכתבי עת, זה כמובן לא אומר שצריך לוותר על כל טקסט שאינו כזה.

אם אתם לא עוזבים את הדיי ג'וב שלכם, החליטו על שעות קבועות לעסק. גם כשהעסק מתגבש החליטו על שעות ברורות שבהן יש זמן עבודה ויש שעות פנאי. אם העסק אינו מחייב קליניקה או חדר מלאכה בבית, השתחררו לפעמים, עבדו מבתי קפה, מחללי עבודה משותפים. בערים מסוימות יש חללים חינמיים.

מציאת לקוחות

מהבית יותר קשה למצוא לקוחות מאשר בחנות ברחוב. אתם צריכים שיראו אתכם ויידעו שאתם קיימים, דרך אחת היא מודעות פרסומת ברשת חברתית או אתר  כל עוד מותאמים לקהל היעד, אבל במקצועות מסוימים לא היינו מוותרים גם על אמצעים מסורתיים יותר, למשל אם אתם מנהלי חוגי בית, או מלמדים שיעורים פרטיים, מודעה במתנ"ס או ליד בית  ספר תעשה את העבודה.

עסק חדש צריך להכיר לקוחות, תמיד השלב הראשון הוא חברים ומשפחה. לאחר מכן מגדילים את המעגל באמצעות נטוורקינג, אנשים שקשורים לתחום שלכם ויכולים להביא לכם לקוחות, למשל בוני אתרים  יכולים לשתף פעולה עם מעצבים, אנשי קייטרינג עם מפיקי חתונות ועוד. אפשר גם להתחיל כקבלן משנה של מישהו מצליח ולהכיר לקוחות מהתחום.

עובדים

לרוב עסקים מהבית הם ללונרים, למתבודדים. יש מעט צוות, העובדים, אם יש, הם פרילנסרים, אבל אם אתם צריכים עובדים במשרה מלאה, שקלו את זה וחשבו איך הם יעבדו, בבית שלכם, מביתם או משהו אחר.

עבודה מהבית – המלצות לעובדים

איזון בין חיי בית לעבודה – האם קיים בישראל?

הכנסות עבודה מח"ל – מה חובת המס, איך משלמים