קריירה    

איזון בין חיי בית לעבודה – האם קיים בישראל?

מעודכן ל-10/2019

בישראל עובדים הרבה יותר מבמערב, כך לפי סקרים אחרונים של OECD, שעליהם אפשר לקרוא כאן. בהולנד עובדים הכי פחות. הסיבות הן פריון נמוך, חוסר השתתפות בכוח העבדה, בעיות במערכת החינוך וההשכלה ועוד. שבוע העבודה הממוצע בישראל כולל 40.6 שעות, לעומת 38.6 שעות בארה"ב ו-29.3 שעות בלבד בהולנד שדורגה במקום הראשון, בעיקר כי 60% מהנשים בהולנד עובדות במשרה חלקית. מצבנו טוב במעט ממדינות כמו קולומביה, מקסיקו וטורקיה.

הדירוג של ה-OECD בוחן גם פרמטרים כמו אחוז האנשים במדינה שעובדים באופן מאומץ במיוחד – 50 שעות שבועיות ומעלה. בעוד הממוצע בקרב כלל המדינות הוא כ-11% מהאוכלוסייה, בישראל שיעור העובדים שעות רבות מגיע ל-15% מהאוכלוסייה. עם זאת, נתון זה נמצא במגמת שיפור קלה בישראל מאז 2005.שעות עבודה מאומצות בולטות אצל גברים: 15% מהגברים ב-OECD עובדים מעל 50 שעות שבועיות, לעומת 6% מהנשים.

איזון חיי בית עבודה – יעילות

לפי מחקרי הארגון, איזון נכון בין חיי בית ועבודה לא רק עוזר לשקט הנפשי אלא משפר את התפוקה של העובד, יעילותה ואיכותה. אם העובדים  הם יותר שבעי רצון, הפריון שלהם בעבודה גבוה יותר, לפי הנחה זו. רוב המחקרים מראים כי ריבוי שעות עבודה הופך בשלב מסוים ללא יעיל בגלל שחיקת העובד.
 ישראל מתאפיינת בפריון לשעת עבודה הנמוך ב-24% מממוצע הפריון במדינות ה-OECD. שעות העבודה המרובות בארץ פוגעות בפריון המשק,  יש מחלוקת  לגבי הביצה והתנרגולת, האם העובדים הישראלים שחוקים יותר ולכן קצב העבודה שלהם נמוך יותר או שמא הפריון הנמוך מחייב יותר שעות עבודה.

ועדת הפריון

ב-2015 ביקש שר האוצר משה כחלון לטפל בסוגיית הפריון, ואף הקים ועדה בנושא בראשות מנכ"ל משרד האוצר שי באב"ד. עד היום לא פורסמו המלצותיה.

בארגון ה-OECD מציינים כי גם למדינה יש אחריות לספק תנאים שיאפשרו את האיזון בין חיי עבודה לבית. הממשלה יכולה לעשות זאת באמצעות עידוד מקומות עבודה להיות גמישים בשעות ובמיקום הפיזי של העבודה.

איזון בית-עבודה בעולם

בעולם כמה מדינות מחייבות להיענות לבקשה של גמישות בעבודה. כך ניו זילינד מחייבת לענות לבקשה בתוך חודש. בבריטניה כדי להגיש בקשה כזו צריך להיות הורים לקטין מתחת לגיל 16 או לבגיר עם מוגבלות, ועם ותק של חצי שנה בעבודה. בסינגפור המדינה נותנת תמריצים כלכליים למעסיקים המטמיעים הסדרים לעבודה גמישה.

איזון בית-עבודה בישראל

לפי מחקר של הכנסת  גמישות, שתאפשר איזון בין עבודה למשפחה עשויה להעלות גם את שיעור התעסוקה של נשים.ייתכן גם שעוד מגזרים שפחות משתתפים בשוק הבעובדה ייכנסו לכאן.

מתן אפשרות למשרה חלקית עשוי לשפר את שיעור התעסוקה אצל מבוגרים שמתקשים לעבוד במשרה מלאה או להרחיב את אפשרויות התעסוקה של סטודנטים.

בישראל קיים הבדל בין המדינה למעסיקים מסוימים. בעוד יש מקומות עבודה בעלי מודעות לנושא הגמישות, אפילו  בהייטק,  שמציעים תנאים גמישים ויסכימו ליום בשבוע של עבודה מהבית, מתן אפשרות לצאת מוקדם מהעבודה ואיסור על קביעת ישיבות חשובות בשעות אחה"צ, המדינה לא מפעילה חקיקה בנושא ולא תמריצים.

שעות הפנאי לעומת עבודה

ה-OECD בדק גם את מספר השעות המוקדשות לפעילות אישית שיש לעובד בממוצע במדינות השונות. פנאי מתייחס גם לזמן המוקדש לשינה, אוכל וגם לפעילות פנאי.

גם כאן ישראל מהגרועות באשמת  שעות העבודה הרבות שמבזבז הישראלי  בכבישים בהגעה לעבודה ובחזרה. בעוד בממוצע מדינות ה-OECD יש לעובד 15 שעות ביום לפעילות אישית, בישראל יש רק 13.7 שעות יומיות, מקום 37 מ-40 מדינות.

החברות עם השעות הכי גמישות בישראל

בסקרים שנעשו בעבר החברות המובילות עם המוכנות לשעות גמישות, להורדת שעות וכן לעבודה מהבית הן דווקא מובילות טכנולוגיות כמו אינטל במקום הראשון, גוגל במקום השני. במקום השלישי טבע וברביעי איביי. למקום החמישי הגיעה פרוקטר אנד גמבל.

איך עובדים מהבית בכיף – ההמלצות של גוגל

מה הופך עובדים למרוצים