שוק ההון    

פאומיקס – הניסוי הצליח אבל המשקיעים לא מרוויחים; איך זה קרה?

ביום שלישי אחרי סגרית המסחר בוול-סטריט הודיעה פואמיקס   (NASDAQ: FOMX),על הצלחה בניסוי שלב 3 של מוצר לטיפול באקנה בדרגה בינונית עד חמורה.  הניסוי כלל מעל 1,500 מטופלים והנהלת פואמיקס מסרה כי הניסוי עמד בשני היעדים העיקריים שלו: שינוי מוחלט במספר הנגעים הדלקתיים בשבוע ה-12 והצלחה טיפולית במדד ה-IGA ("הצלחה" מוגדרת כציון של "נקי" או "כמעט נקי" לעור הפנים ושיפור של לפחות שתי דרגות חומרה כעבור תקופה של 12 שבועות מתחילת הניסוי).

חדשות טובות לחברת הביוטק. לכאורה החדשות האלו אמורות להתבטא במחיר המניה. הצלחה בניסוי שלב 3 זה החלום הרטוב של כל משקיע ביוטק וזה אומר הצלחה גדולה, תלוי כמובן בגודל השוק, ובמקרה הזה יש שוק.  ואכן, בשלב שלאחר סגירת המסחר בניו  נסקה מנית החברה ב-57% וזאת לאחר שסיימה את יום המסחר הרגיל בשער של 5.92 דולר, המבטא שווי של 240 מיליון דולר.  השווי לאחר המסחר זינק לכיוון ה-400 מיליון דולר. גם לפני פתיחת המסחר אתמול, המחיר זינק (מעל 60%), אבל בפתיחה המחיר נרגע, ומעלייה של מעל 10%, המחיר בסוף היום נסגר בעלייה של 3.2% – שער של 6.11 דולר למניה. בשלב המסחר המאוחר, לאחר הנעילה, המשיך שער המניה לרדת ונסחר ב-5.91 דולר למניה, נמוך אף יותר משער הסגירה של יום שלישי.

אז מה קרה? חדשות גדולות והמניה יורדת?!

מסתבר שהנהלת החברה לא חיכתה הרבה וניצלה את ההצלחה בניסוי והודיעה על כוונתה לבצע גיוס הון משמעותי מאד בהיקף שך 70 מיליון דולר. החברה הודיע שהגיוס מותנה בתנאי השוק ושהיא איננה יכולה להבטילח מתי הוא יתבצע, אם בכלל ומתי יושלם.

פאומיקס נסחרת לפי שווי שוק באזור ה-250 מיליון דולר. זה הרבה כסף במונחים של בורסה מקומית,  אבל מעט יחסית לשוק האמריקאי. הנפקה של 70 מיליון דולר, יותר מרבע משווי החברה לפני הכסף, הוא לא דבר של מה בכך. הוא ידלל מאוד את בעלי המניות הקייימים, והוא עלול להכביד על מחיר המניה. ובכלל – הנפקה כזו, בטח לא תוכננה ביום אחד או כשליפה מהמותן. אולי (אפילו סביר) שהוא תוכנן תחת תנאי – אם הניסוי יצליח נגייס, אבל המשקיעים צריכים לדעת זאת. מה יגיד אותו משקיע שקנה בעלייה של 50%, וההנפקה גרמה לו להפסד ענק?  וגם המשקיעים הקיימים כאמור סובלים (לא אלו שקנו דווקא בעליות). אחרי הכל, גיוס כזה מדלל את בעלי המניות הנוכחיים, אלו שהאמינו בחברה ולקחו את הסיכון כשעדיין ההצלחה לא הייתה ודאית.

אז אולי צריך להפנים – הצלחות של החברה, עדיין לא מבטיחות הצלחה במניה – יש פרמטרים רבים שמשפיעים על מחיר המניה, וחדשות טובות יכולות להיות מנוצלות ל"חדשות רעות" – כמו גיוס גדול, ואז, ממש לא בטוח שתגובת השוק תהיה חיובית.