חדשות    

פועלים: זינוק במספר המשרות הפנויות

בנק הפועלים
מעודכן ל-04/2021

מספרן הגיע בחודש מרץ לשיא של 112.5 אלף, נתון גבוה מזה של טרום הקורונה עלייה במדד אמון הצרכנים – מתקרב לרמתו לפני המשבר

כלכלני בנק הפועלים מציינים בסקירתם השבועית כי לאחר עלייה ברמת מדד אמון הצרכנים של הבנק היא מתקרבת לרמות שנרשמו טרם המשבר. ניכר שיפור חד בתפיסת מצב התעסוקה כיום, אם כי הנשאלים לא העריכו שהשיפור הזה ימשך לאורך זמן.  העלייה בחיסכון הפרטי בשנה שעברה מתורגמת עתה לצריכה מוגברת, תהליך שצפוי להימשך להערכת כלכלני הבנק מספר חודשים.

מנתוני הלמ"ס עולה כי שיעור האבטלה הרחב ירד במחצית השנייה של חודש מרץ לרמה של 11.6% לעומת 12.0% במחצית הראשונה. סקר המשרות הפנויות שמבצעת הלמ"ס מצביע על זינוק חד במספר המשרות הפנויות בחודש מרץ לשיא של 112.5 אלף איש, רמה שגבוהה מזו של טרם הקורונה. התקופה הממושכת שבה עובדים רבים נמצאים כבר מחוץ למעגל העבודה מגדילה את הסיכוי שחלק גדול מהם יעדיף לא לשוב לעבוד.

כלכלני פועלים מותירים את תחזית האינפלציה ל-12 חודשים קדימה על רמה של 1.1%, ומעריכים עתה שהסיכוי לאינפלציה גבוהה יותר עלה.

על פי תחזיתם, בנק ישראל יצטרף כנראה לבנק המרכזי של קנדה ויאט את קצב רכישות האג"ח. הבנק המרכזי של קנדה הודיע על צמצום הרכישות, בעוד שלבנק ישראל נותרה עדיין מכסה גדולה של רכישות אג"ח שהתחייב לרכוש השנה – 26 מיליארד שקל (לא כולל רכישות של חודש אפריל). האטה בקצב הרכישות תאפשר להאריך את מועד סיום התוכנית, ועד אז תתבהר התמונה.

יחד עם זאת, כלכלני בנק הפועלים מדווחים כי ניכרת עלייה מהירה במחירי הדירות. לדבריהם: המכירות של דירות חדשות גבוהות וגם הביקוש למשכנתאות בשיא. עלייה מתמשכת במחירי הנכסים יכולה להשפיע גם על עליית מחירי שכר-הדירה. העלייה במחירי הנכסים הפיננסיים יוצרת "אפקט עושר" בקרב משקי הבית שעשויה גם כן להגדיל ביקושים ולהעלות את האינפלציה.

האינפלציה בקנדה עומדת על רמה של 2.2%, שהיא לא גבוהה במיוחד, אבל בדומה לישראל גם שם מחירי הנדל"ן עולים בקצב מהיר. עם זאת, עליית האינפלציה הן בישראל והן בקנדה בחודשים האחרונים היא בעיקר תיקון לירידות מחירים של השנה שעברה ולעליית מחירי האנרגיה.

השקל נחלש מתחילת החודש ב-1.2% מול סל המטבעות. ההתאוששות המהירה של המשק צפויה להביא גם להאטה בקצב רכישות המט"ח של בנק ישראל.

כלכלני הפועלים מציינים כי הגאות בשוקי המניות בעולם פועלת לייסוף בשער השקל, ובנק ישראל מתקשה להתמודד מול מכירות המט"ח של הגופים המוסדיים. הפד האמריקני ממשיך לרכוש אג"ח בקצב קבוע של 120 מיליארד דולר בחודש, בעוד שבנקים מרכזיים אחרים מתחילים לגמול את השווקים מרכישות האג"ח והדפסות הכסף. בד בבד, האינפלציה בארה"ב גבוהה מזו שברוב המדינות המפותחות, והדבר גורם להחלשת הדולר בעולם. בחודש האחרון שער הדולר אינדקס (דולר מול סל מטבעות) ירד בכ-2.5% ובשנה האחרונה בכ-9.0%.

הלמס: מספר מבקשי העבודה גבוה פי 10 מהמשרות הפנויות

השפעת פתיחת המשק: שיעור האבטלה באילת ירד ב-26% בחודש מרץ