פרישה    

פורשים ממקום העבודה? זה הטופס החדש שעליכם למלא

FREEPIK
מעודכן ל-04/2023

פורשים ממקום העבודה – יוצאים לפנסיה או עוברים לעבוד במקום אחר? מגיעים לכם פיצויים ואולי עוד כספים, אבל לפני כן אתם, והמעסיק שלכם, צריכים לדווח על העזיבה לרשות המסים.

כעת משיקה הרשות מהלך נרחב, שמטרתו לסייע לציבור למלא את חובתו ולמצות את זכויותיו בכל הנוגע למהלך החשוב הזה.

בעת פרישה מהעבודה, אם בשל יציאה לפנסיה או בשל התפטרות או פיטורים, יתכן שהעובד זכאי למענק פרישה, המורכב מפיצויי פיטורים וכל תשלום אחר או זכות הנובעים מהפרישה. נכון להיום, המעסיק נדרש לדווח לרשות המסים על כל פרישה של עובד ולכלול בדיווח את כל הסכומים והזכויות שהועמדו לרשות העובד באמצעות טופס 161. לצד דיווח המעסיק, העובד שפרש נדרש להודיע על בחירותיו בנוגע לכספי המענק כדוגמת משיכת הכספים בפטור, או ייעודם לקצבת פנסיה באמצעות טופס 161א.

החל מתאריך ה-1 ביולי 2023 והלאה, חובה להודיע על פרישה מעבודה באמצעות טופס 161 החדש, המחליף את טופס 161 הישן ואת טופס 161א. יש להודיע גם על אירועי פרישה שהתרחשו לפני מועד התחולה, אך דווחו לראשונה על ידי המעסיקים מתאריך זה והלאה. הדיווח יתבצע בזמן פרישתם המוחלטת והסופית של העובדים, ובתנאי שנצברו עבורם סכומים וזכויות על תקופת עבודתם אצל המעסיקים מהם פרשו. זאת, בין אם הכספים משולמים על ידי המעסיקים ישירות ובין אם באמצעות קופות גמל.

בנוסף, הורחבו הסמכויות שניתנו לעסקים, כך שהמעסיקים יוכלו לאשר את בקשות העובד ובהתאם לכך להנחות את קופות הגמל על מתן הפטור ממס, ניכוי המס ורצפים. זאת, מבלי שהעובד יצטרך להגיע למשרדי רשות המסים על מנת לאשר את בקשתו.

כמו כן, במקביל לפרסום הטופס החדש ולהסברים בו, רשות המסים פרסמה באתר שלה מדריך מיוחד שיסייע לעובד שפרש במילוי הטופס ובו דגשים והסברים לחלופות העומדות בפני העובד ביחס למענקי הפרישה. הגישה למדריך תתאפשר גם באמצעות סריקת ברקוד בטופס.

במקביל מקדמת רשות המסים – בשיתוף עם ישראל דיגיטלית ורשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון – את פרויקט "דיווח מקוון על עזיבת מקום העבודה", במסגרתו דיווחי המעסיקים על פרישה ובחירות העובדים ביחס למענקי פרישה ייעשו באופן מקוון.