מדריכי השקעות    פרישה    

מכירה ב"כאילו": מה זה מכירה רעיונית, מתי כדאי להשתמש בה, ומי יכול לבצעה

FREEPIK

מעודכן ל-12/2021

נניח שהשקעתם בבורסה, תיק ההשקעות שלכם הניב תשואה יפה, ואז הגיע סוף השנה ואתם מתבקשים, כמו כל משקיע שמרוויח, לשלם מס רווחי הון בשיעור 25% על הרווחים. (מס רווחי הון – ראו הרחבה כאן)

האם יש דרך להפחית את גובה התשלום?

ובכן, מסתבר שיש. קוראים לזה מכירה רעיונית, מכירה וירטואלית, מכירה ב"כאילו".

זה אומר, שאתם מוכרים כביכול את ניירות הערך שלכם ומיד אחר כך קונים אותם בחזרה. מחיר ניירות הערך יהיה על פי שער הסגירה של יום המכירה. בעקבות הפעולה תירשם פעולת מכירה, והתוצאה תתקזז עם סך הרווחים שלכם בתיק.

שיטה שנהגתה בסוף 2011

שיטת המכירה הרעיונית נכנסה לשימוש בסוף שנת 2011, כאשר בעקבות רפורמת טרכטנברג הועלה מס רווחי ההון מ-20% עד אותו שלב ל-25%, והיה חשש שבעלי תיקי השקעות שהיה בהם רווח, ימהרו לממש את התיקים כדי לשלם את המס לפני העלייה. על מנת למנוע מצב של הצפת השווקים בסחורה, איפשר משרד האוצר לבצע מכירה רעיונית.

חשוב לציין שכל המהלך הוא חוקי לגמרי כמובן, שהרי המקור שלו הוא כאמור במשרד האוצר שביקש למנוע פגיעה בבורסה. עם זאת, לא בכל ניירות הערך מתאפשר ביצוע של מכירה רעיונית וגם לא כל אחד יכול לבצעה – סוחרים או משקיעים שעוסקים במסחר בניירות ערך או נותני שירותים שמקבלים ניירות ערך עבור עבודה אינם זכאים לבצע מכירה רעיונית.

כיום משתמשים בשיטת המכירה הרעיונית על מנת לקזז הפסדים בתיקי השקעות שכוללים כמה ניירות ערך וגם לצורך קבלת פטור ממס רווח הון בפוליסות חיסכון לפנסיונרים.

איך זה עובד בכל אחד מהמקרים?

על מנת לקזז הפסדים בתיקי השקעות – נניח משקיע שיש לו בתיק שתי מניות, אחת שהרוויחה ואחת שהפסידה. אם יקזז את ההפסד מהרווח, הוא יוכל להקטין את גובה המס שעליו לשלם. לשם כך עליו למכור את המניה המרוויחה ולבצע מכירה רעיונית של המניה המפסידה, כך שייווצר הפסד שאפשר יהיה לקזז מהרווח ובכל זאת להמשיך להחזיק במניה המפסידה.

על מנת לקבל פטור ממס בפוליסות חיסכון לפנסיונרים – כל אדם שהגיע לגיל פרישה ונולד לפני 1948 זכאי לפטור ממס רווחי הון. אם שני בני זוג הגיעו לגיל פרישה ונולדו לפני 1948 הם זכאים לפטור זוגי. גובה הפטור הוא 13.3 אלף שקל בשנה ליחיד, ו-16.3 אלף שקל בשנה לזוג. (להרחבה על ההטבה – ראו כאן)

פוליסות חיסכון הן מכשיר השקעה שבו משלמים מס על הרווח רק במכירה, כך שמי שרוצה לנצל את הטבת המס צריך לפנות לסוכן הביטוח או ליועץ הפנסיוני ולבקש שיבצע מכירה רעיונית של הפוליסה. לאחר המכירה ינוכה מס רווחי הון מהרווח שנצבר בפוליסה, והיתרה תחזור לפוליסה באופן אוטומטי להמשך ניהול מאותה נקודה. חברת הביטוח תשלח לבעל הפוליסה אישור על מכירה רעיונית שאותו יצטרך להציג למס הכנסה על מנת לקבל החזר מס.

חשוב לציין שהטבת המס הזאת לפנסיונרים היא שנתית ואינה ניתנת לצבירה, כך שיש לבצע את ההליך הזה כל שנה מחדש כדי לזכות בה.

 

פוליסות חיסכון – יתרונות וחסרונות

מס רווחי הון – כל מה שצריך לדעת