מדריכי השקעות    

הריבית תעלה: זה מה שאתם צריכים לעשות עם הכסף שלכם

מעודכן ל-08/2022

אחרי שנים של ריבית אפסית, העולם נמצא בעיצומו של תהליך העלאות ריבית. מה יקרה למשכנתא, מה יקרה להלוואות אחרות, איך זה ישפיע על שוק המניות, ומה לעשות עם הכסף

אחרי שנים רבות שהריבית בישראל ובעולם נמצאת ברמה אפסית, למעט העלאות זניחות פה ושם, בעיצומה של 2022 הגלגל התהפך. העולם מצוי בעיצומו של מהלך משמעותי להעלאת ריבית מצד בנקים מרכזיים. שיבושים בשרשרות אספקה של מוצרים וחומרי גלם, שנגרמו כתוצאה מתחלואה וסגרים בעקבות משבר הקורונה המתמשך, הובילו למחסור במוצרים אלה, שהביא בתורו לעליית מחיריהם, ולהיווצרותה של אינפלציה (מהי אינפלציה?). הפלישה של רוסיה לאוקראינה בפברואר שהתפתחה לכדי מלחמה מתמשכת, הוסיפו להאצת התהליך מאחר ששתי המדינות הן ספקיות מרכזיות של חומרי גלם חשובים כגון נפט (רוסיה) וחיטה (אוקראינה).

בתחילת התהליך בנקים מרכזיים בעולם, בהובלת יו"ר הפדרל ריזרב האמריקאי, עדיין סברו כי מדובר באינפלציה זמנית, שתיפתר ככל שה"פקק" בשרשרות האספקה ישתחרר, אבל כעת נראה כי הם משנים בהדרגה את הטון, מכירים בשובה של האינפלציה לחיינו בתור דיירת קבע, ונערכים בהתאם. מה שאומר מבחינתם – העלאת ריבית לצורך ריסון האינפלציה, ולא באופן חד פעמי.

וכשהריבית עולה, זה משפיע על הכיס של כל אחד ואחד מאיתנו בכל מיני מישורים.

המשכנתא תתייקר

המישור הראשון והעיקרי הוא המשכנתא, אותה הלוואה שרוב הציבור נוטל בשלב מסוים בחייו לצורך רכישת דירה (למדריך ומחשבון משכנתא – ראו כאן). ההשפעה העיקרית של העלאת הריבית תורגש אצל מי שנטל משכנתא במסלול פריים (הריבית במשק + 1.5%), כלומר הלוואה לא צמודה בריבית משתנה. ברגע שהריבית תעלה, גם ריבית הפריים תתייקר, כך שהתשלום החודשי יגדל.

אבל גם מי שנטל משכנתא במסלול שונה צפוי להיות מושפע, שכן כאשר הריבית עולה במסלול הפריים, הבנקים נוטים להעלות ריבית גם במסלולים האחרים.

פירוש הדבר הוא שייתכן כי בטווח הקרוב נהיה עדים לעלייה בנטילת משכנתאות. מנגד, בטווח הרחוק עצם העובדה שהמשכנתאות יתייקרו עשויה להביא לירידה בביקושים אליהן, ומכאן לירידה בביקושים לדירות לרכישה, ומנגד לעלייה בביקושים לדירות להשכרה.

מה לעשות: למי שנמצא בתהליך של רכישת דירה – כדאי למהר לסגור את תנאי המשכנתא לפני העלאת הריבית. למי שעדיין לא שם – כדאי להמתין ולבחון את ההתפתחויות בשוק הדיור, אולי במשך הזמן הנס יקרה ונראה את המחירים יורדים. ומי ששוכר דירה – שיחתור לחתימה על חוזה שינעל את המחיר הנוכחי לכמה שנים.

ההלוואות יתייקרו

השפעה נוספת של העלאת הריבית תהיה על ההלוואות שלקחנו באופן כללי, ובראש ובראשונה על הריבית שאנחנו משלמים על המינוס בבנק. גם הריבית הזאת צפויה להתייקר, לצד כל הלוואה אחרת שאנחנו אמורים להחזיר (למדריך ומחשבון הלוואות – ראו כאן).

מה לעשות: קודם כל, וזה נכון תמיד – לא להיות במינוס! אם אתם מתכננים לקחת הלוואה – עשו זאת בהקדם. אם כבר יש לכם הלוואה עומדת – תבדקו את תנאי ההלוואה, תבדקו אם אפשר לשנותם או אם אפשר להקדים ולפרוע את ההלוואה בריבית הנוכחית, כל עוד אין תשלום כלשהו על פירעון מוקדם.

המניות יירדו?

השפעה נוספת של ריבית עולה היא על שוקי המניות. כל עוד הריבית היתה אפסית, כל אלטרנטיבות ההשקעה האחרות, למעט נדל"ן, כמעט התבטלו, ושוקי המניות בארץ ובמיוחד בעולם נהנו מגאות מתמשכת ושיאים חדשים. ריבית עולה נחשבת כפקטור שלילי לשוקי המניות מכמה סיבות: ראשית, החברות הציבוריות עלולות להרוויח פחות בגלל עלויות מימון גבוהות יותר. שנית, הריבית העולה תציב למשל את הפיקדונות הבנקאיים כאלטרנטיבת השקעה מעניינת, כאשר הבנקים ישלמו למפקידים ריבית בטוחה לעומת הסיכון שגלום בהשקעה במניות.

מה לעשות: ראשית, לבחון את תיק המניות שלכם ולרענן את התמהיל בהתאם לחברות שירוויחו (חברות פיננסים?) או יפסידו (חברות נדל"ן?) מהעלאת ריבית (כך תנהלו את תיק ההשקעות שלכם בעצמכם). שנית, להמתין להעלאת הריבית בפועל ולבחון את הפיקדונות הבנקאיים שיתעוררו לחיים.

מה יקרה לאג"ח?

באופן כללי, גובה הריבית במשק משליך גם על מצב איגרות החוב. ריבית נמוכה או הפחתת ריבית גורמת לעלייה במחירי האג"ח, ואילו ריבית גבוהה או העלאה שלה (ואפילו רק ציפייה להעלאה) גורמת לירידה בערכן וכדאיות ההשקעה בהן יורדת. ככל שהאינפלציה מסתמנת ככזו שעומדת להישאר בטווח הארוך, הבנקים המרכזיים יפעלו בכיוון של העלאות ריבית על מנת לרסנה, כך שמחירי האג"ח צפויים לרדת, בעיקר ככל שטווח האיגרות ארוך יותר.

מה לעשות: יש לבחון ולרענן את החזקות האג"ח שלכם. אם יש לכם בתיק ההשקעות אג"ח ממשלתיות לטווח ארוך, כדאי לשקול להמירן באג"ח קצרות יותר (בהנחה שתהליך העלאת הריבית יהיה הדרגתי ושקול). בנוסף, אפשר לשקול כאלטרנטיבה השקעה באג"ח קונצרניות, אג"ח של חברות, שמחיריהן מושפעים בעיקר מביצועי החברה הספציפית, ופחות מגובה הריבית במשק.