מדריכי השקעות    

מה ההבדל בין ברוקר ליועץ השקעות

pixabay

מעודכן ל-12/2021

מי שמשקיע בשוק ההון או רוצה להיכנס לעולם של שוק ההון צריך להכיר את הכלים-מכשירים הפיננסיים, כמו מניות, אג"ח, אופציות, קרנות נאמנות ועוד וגם צריך להבין ולהכיר את בעלי המקצוע, בהם ברוקרים, מנהלי תיקי השקעות, יועצי השקעות ובנקאים. אנשי המקצוע האלו מלווים ואחראים על הכסף שלכם, וחשוב להבין מה כל אחד מהם עושה. זה יכול להיות מבלבל. אז ניסינו לעשות לכם סדר.

נתחיל בכך שהצורך לדעת מיהו בעל המקצוע הוא חשוב, משום שכך אפשר לדעת למי לפנות לצורך ביצוע פעולה מסוימת. לכל אחד מבעלי המקצוע הרשאות משלו. הן ברוקרים והן יועצי השקעות נמצאים גם בבנקים וגם במגזר הפרטי.

מיהו ברוקר

ברוקר הוא מי שהוסמך על ידי רשות ני"ע לבצע מספר פעולות בבורסה, בהן מכירה וקנייה של מניות, אג"ח, קרנות סל, מט"ח ועוד. הברוקרים הגדולים ביותר הם הבנקים, ורוב המשקיעים מבצעים פעולות בבורסה דרכם. הברוקרים הפרטיים הם למעשה בתי ההשקעות. ההבדל המרכזי בין בתי ההשקעות לבנקים הוא הפעולות הנוספות שמציעים הבנקים, ובהן ניהול חשבון עו"ש, כרטיסי אשראי, הוראות קבע ועוד.

החשש המרכזי של הציבור הוא שברוקרים פרטיים בטוחים פחות מהבנקים. אלא שאם מדובר בחברה גדולה, הסיכון נמוך יחסית, התשואות גבוהות יותר לרוב ודמי הניהול נמוכים יותר, כך שהרווח גדול יותר.

בעבר ברוקרים היו נגישים בעיקר לעשירים וגבו עמלות גבוהות. אלא שעם כניסתו של המסחר אונליין והאפשרות לתת פקודות מכירה וקנייה גם ללא ברוקרים ובלי העמלות הגבוהות, שינו הברוקרים את פניהם והפכו למנהלי השקעות אישיים כדי להצדיק את העמלות. הרבה ברוקרים משמשים גם כיועצי השקעות הלכה למעשה וכן כמעין סוכנים של חברות, כך שאם משכנעים לקוח לקנות החזקה בחברה מסוימת, אותה חברה תשלם לברוקר עמלה יפה, במזומן, במניות או באופציות.

ההבדל בין ברוקר ליועץ ההשקעות

ההבדל העיקרי בין ברוקר ליועץ ההשקעות הוא שיועץ השקעות אינו מוסמך לבצע את הפעולות של הברוקר. הוא מקבל תעודת יועץ אחרי קורס ואחרי לימודים אקדמיים בתחום הפיננסים. יועץ השקעות יכול לתת עצות על מסלול ההשקעה – סולידי או יותר מסוכן, וכן לייעץ כיצד לבנות את התיק, אך אינו מוסמך לבצע את הפעולות בבורסה עבור הלקוח. לאחר הייעוץ הלקוח יכול לקבל או לא לקבל את העצה. את הוראות הביצוע נותן הלקוח לברוקרים בבנק או לברוקרים הפרטיים הלכה למעשה. יועצי השקעות אמורים לעבוד בסביבה שהיא נקייה מגמול כלכלי והלקוח הוא המתייעץ, ולכן יש עליהם גם יותר פיקוח. יועץ השקעות אמור לקבל אישור לעסוק במקצוע מרשות ני"ע, אם כי יש בשנים האחרונות הקלות המאפשרות ייעוץ מקוון.

למה אני צריך ברוקר?

בימינו כשהריביות בבנקים שואפות לאפס (נכון ל-2021), ההשקעה המשתלמת ביותר אולי היא בשוק ההון ובמניות. מחקרים מראים כי שוק ההון עושה בממוצע לטווח רחוק כ-7% תשואה בשנה, אך מה שהיה בעבר, לא בהכרח יהיה גם בעתיד, ושוק ההון יכול להיות גם מקום מסוכן ומאוד תנודתי. בשנים האחרונות החלה מגמה של אנשים בעלי ידע מועט שסוחרים לבד בשוק המניות, זה הולך ומתגבר כשתוך כדי תנועה האנשים צוברים ידע. זה מסוכן, אם כי זה תלוי מאוד בכמה חשיפה יש להם לשוק המניות ואיך הם מפזרים את התיק כולו. יש גם יתרונות להשקעה באופן עצמאי – ככה תנהלו את הכסף שלכם…לבד.

הדבר הזה עלול להיות מסוכן כי יש צורך בהרבה ניסיון ולימוד כדי להעריך מה הכיוון של מניה מסוימת. יש צורך בקריאת הדוחות הפיננסיים של החברה והבנת הנתונים הכלכליים שלה, בנוסף לניתוח הטכני והנראות של הגרפים לאורך זמן. לכן אפשרות מסוכנת פחות למתחילים היא לפתוח תיק השקעות במניות על ידי ברוקר מקצועי-מנהל תיקים עם ניסיון שמודע לכל התהליכים הכלכליים שקורים גם בחברה שבמניה שלה הוא סוחר וגם בקיא באופן כללי בכלכלה ובמצב השווקים.

זה ממש לא חובה. לרוב גם הברוקר-מנהל התיקים ירכוש לכם לתיק ההשקעות קרנות נאמנות – את זה גם יכולתם לעשות עם יועץ ההשקעות, אבל זו עוד דרך להיחשף לשווקים.

בשורה התחתונה יש כמה אפשרויות להיכנס לשוק ההון – לבד, דרך יועץ ההשקעות בסניף הבנק ודרך ברוקר פרטי-מנהל תיקים. כל אחד יבחר את הדרך המתאימה לו. אנחנו מקווים שתמצאו באתר אפשרויות השקעה ולימוד על איך להשקיע באופן עצמי, ובעיקר תוכלו להכיר את כל הסיכונים וגם הסיכויים שיש בשוק ההון.

קורס השקעות בבורסה: שיעור 1 – השחקנים וכללי המשחק בשוק ההון

השקעה בסכום נמוך עדיפה על היעדר השקעה

רשות ני"ע מתירה לברוקרים לפתוח חשבון מרחוק למסחר

יועץ השקעות בבנק – מה העבודה? כמה מרוויחים? והאם כדאי?