מדריכי השקעות    

השקעה בסכום נמוך עדיפה על היעדר השקעה

מעודכן ל-07/2020

יש לכם 300 שקל או 1,000 שקל פנויים, מה תעשו איתם? לרוב כנראה תקנו משהו, אבל כדאי שתדעו שלמרות שזה לא נתפס כך, גם השקעה בסכומים נמוכים יכולה לגדול. עדיף להעביר מדי חודש את הכסף לחיסכון ולחכות שהסכום יגדל.

סכומים כאלה יכולים לעלות עם ריבית דריבית, בתנאי שהריבית לא אפסית. במכשירי חיסכון המניבים 7% תשואה, 5,000 שקל יכולים להפוך ל-20 אלף שקל בתוך עשרים שנה, למשל עד שהילדים יגדלו.

הריבית נצברת הן על הסכום שהפקדתם והן על הרווחים. תחשבו על אותם 300 שקל שהפקדתם מדי שנה. הם יהפכו בתוך 13 שנה ליותר מ-46 אלף שקל לפני הריבית. כך למעשה זו יכולה להיות מתנה לבר מצווה לילד שנולד עם החיסכון. עם  התשואה, הסכומים כמובן גדולים הרבה יותר ויכולים להגיע לעשרות אחוזים בתום שנת החיסכון.

הבעיה היא שלא כל כלי חיסכון או השקעה מאפשר להשקיע בסכומים קטנים. איפה כן אפשר?

סכומים נמוכים אפשר להשקיע בהשקעות המונים, אבל צריך להיות בטוחים שמדובר בחברה רווחית או עם פוטנציאל צמיחה.

אפשרות אחרת היא קופת גמל להשקעה. המכשיר הזה מאפשר הפקדה של סכומים נמוכים, בהוראת קבע או באופן חד-פעמי, עד לתקרה של 71 אלף שקל. אם נקלעתם לצרה תזרימית, אפשר למשוך את הכספים ללא קנס, אבל אם ממתינים עד גיל 60 הרווחים פטורים ממס.

אפשרות נוספת היא קרן נאמנות. השקעה בקרן נאמנות מתאימה למשקיעים שאינם יכולים להתעדכן באירועים בשוק ההון אשר עשויים להשפיע על נייר ערך זה או אחר. הקרן עושה זאת בשבילם.

עוד כלי השקעה בסכומים נמוכים הוא מדדי בורסה, כמו מדד הנדל"ן, הנאסד"ק s&p, 35 והקרנות המחקות. בסכומים קטנים הרווח ממניות ספציפיות לא יהיה מהותי והסיכון גבוה. בהשקעה במדדים הסיכון נמוך יותר ובטווח הארוך תוכלו לראות רווח.

עמלות על השקעות בסכום נמוך

אחת הבעיות בהשקעה בסכומים נמוכים היא עמלות הקנייה והמכירה שבאופן יחסי הן גבוהות. לכן לא כדאי לחלק את התיק למניות רבות אלא להישאר עם המדדים. בהיבט המיסויי המצב הפוך, ועל סכומים קטנים המס על הרווחים הוא עד 25%.

סיכונים גבוהים, סיכונים נמוכים

הסיכון בהשקעה נקבע הן לפי גיל המשקיע – כיוון שהשוק לאורך זמן מתקן את עצמו אך יכול להפסיד בתקופה קצרה, והן לפי המטרה. אם המטרה היא חיסכון לילדים או ללימודים והחשיבות של ההשקעה גדולה מאוד, מומלץ למתן את הסיכון. אפיקים מסוכנים הם מניות, הלוואות חברתיות, מטבעות קריפטוגרפיים. אפיקים סולידיים הם אג"ח – בעיקר ממשלתיות וגם של חברות מובילות, מק"מ ופיקדונות, כאשר פק"מ הוא הסולידי יותר.

סכומים קטנים במיוחד

בסכומים שמתחת ל-1,000 שקל לא כדאי לשלם את העמלות, והמיסוי על רווחים נמוך במיוחד. לכן ממליצים בענף ההשקעות לשמור את הכספים בפיקדון כדי לשמור על ערך הכסף. כדאי להתחיל להשקיע החל מ-5,000 שקל.

בנק ירושלים: משכנתא בריבית נמוכה, אבל בסכום נמוך

מכונית לכל סטודנט: כך תקנו רכב בתקציב נמוך