שוק ההון    

פיץ': דירוג האשראי של ישראל יציב למרות הגירעון

קרדיט: shutterstock

חברת דירוג האשראי פיץ' אישרה מחדש את דירוג האשראי של ישראל ברמה של A+ עם תחזית יציבה. למרות הגירעון לא צפויה בעתיד הקרוב העלאה או הורדה של הדירוג.

בתחילת החודש, אישרה מחדש  גם חברת דירוג האשראי הבינלאומית S&P את דירוג האשראי של ישראל והוא נשאר, ברמה של AA-  (אין צפי לשינוי בשנתיים הקרובות).

דירוג זה הוא הגבוה אי פעם – ובפברואר האחרון היא אישררה אותו, ובמאי קבעה כי הוא לא צפוי להיפגע בשל ההליכה לבחירות.

הפעם האחרונה שפיץ' העלתה את דירוג האשראי של ישראל על החוב במטבע חוץ לרמה של A+ עם תחזית יציבה, הייתה ב-2016. מאז ישראל מדורגת באותו דירוג אשראי בשלוש חברות דירוג האשראי הבינלאומיות הגדולות – S&P, מודי'ס ופיץ'.

ההסבר של פיץ' הוא כי הצמיחה של ישראל קרובה לפוטנציאל. ממוצע הצמיחה בחמש השנים האחרונות בתוצר הריאלי הוא חזק יותר מזה של מדינות דומות והתנודתיות בצמיחה נמוכה יותר. החברה צופה שהצמיחה תישאר חזקה ב-2020-2021, קרוב ל-3% בשנה, ותולה את התקווה במאגר הגז לווייתן. כמו כן ציינו כי  חלקו של החוב החיצוני נמוך, ולמדינה שוק מקומי עמוק ונזיל וגישה טובה לשווקים בעולם.

נקודת החולשה של ישראל היא מצבה הפיסקאלי. הגירעון בעת החישוב היה 2.9% מהתוצר  זאת לאחר שב-2017 עמד על 1.9% לאור הכנסות חד פעמיות מעסקאות כמו מכירת מובילאיי. החברה חוזה כי הגירעון השנה ימשיך לגדול ויעמוד על 3.6% מהתוצר   עדיין בהשוואה למדינות המדורגות בדירוג דומה של ישראל מדובר בשיעור גבוה בהשוואה לנתון החציוני שעמד על 49%. בפיץ' הזכירו גם את הסכנות הביטחוניות.

דירוג האשראי של ישראל – הגבוה בכל הזמנים; S&P העלתה את הדירוג ל -AA