חדשות קרנות נאמנות    

פסגות מעלים דמי ניהול בעשרות קרנות, רגע לפני שהחגיגה נגמרת

מנהלי הקרנות התחילו להפנים את הנחיית הרשות להעלאת דמי ניהול פעם אחת בשנה (במהלך חודש ינואר), אבל הם עושים צחוק מהנחייה – רגע לפני שהם משגרים הודעה על אימוץ הנוהל של העלאה או שינויי בכלל בדמי הניהול רק בחודש ינואר, הם מעלים את דמי הניהול. בחודשים האחרונים העלו יותר מ-120 קרנות נאמנות את דמי הניהול בהן, דבר שעשוי לתרום לקרנות האלו הכנסות של מעל 40 מיליון שקל.

בין הבולטות בהעלאת דמי הניהול היא פסגות שעשתה זאת בכ-20 קרנות נאמנות שמנהלות מעל 5 מיליארד שקל, וכך תרמה להכנסותיה מעל 8 מיליון שקל. פסגות, כמה אירוני הוציאה בימים האחרונים את ההודעה הבאה –

"מנהל הקרן מודיע בזאת, כי החל מיום 1.3.16 יפעל בהתאם למתווה אשר גובש ע"י סגל הרשות לעניין העלאת דמי ניהול בקרנות. לפיכך, מתחייב מנהל הקרן שלא להעלות את שכרו או את שיעור ההוספה (להלן: "שכר") בקרנות שבניהולו במהלכה של שנה קלנדרית. במידה ויחליט על העלאת שכר או על חזרתו מהתחייבותו לאימוץ המתווה כאמור, יוכל לעשות כן רק ביום 1 בינואר בכל שנה קלנדרית ובהודעה מראש. ביחס לקרן חדשה, מנהל הקרן יוכל להעלות את שכרו לראשונה רק כעבור חצי שנה מיום הצעת יחידותיה לציבור לראשונה, ובכל מקרה לא מוקדם מיום 1 בינואר, בשנה העוקבת. על אף האמור, לא יראו בכל אחד מאלה העלאת שכר:

"מיזוג קרנות – במקרה בו השכר בקרן הקולטת (לאחר המיזוג) לא יעלה על ממוצע השכר המשוקלל בשתי הקרנות המתמזגות, בהתאם לגודלן. חישוב ממוצע כאמור יהיה ביחס לשווי הנכסים בקרנות ביום המסחר האחרון בחודש שקדם למועד המיזוג.

"מבצעים (הורדת שכר בקרן לתקופה מוגבלת) – במקרה בו מנהל הקרן דווח על מבצע עד ליום 1.3.16 גם אם סיומו של המבצע חל לאחר מועד זה".

כן, ככה זה עובד – מעלים דמי ניהול ואז משגרים הודעה בסגנון תראו איזה בסדר אנחנו – נעלה את דמי הניהול רק בטווח זמן ברור.

ההנחיה של הרשות, וליתר דיוק הכוונה שלה להציף באתרה את הקרנות שמעלות דמי ניהול לא בחלון של חודש ינואר,  הגיעה על רקע השנה האחרונה שבה חלק ממנהלי הקרנות העלה דמי ניהול בצורה מוגזמת ומפורזת, על חשבון הלקוחות. המצב מגיע לכך שבקרנות רבות דמי הניהול עולים על ציפיות התשואה של הקרן. כלומר המשקיע מפסיד בגלל דמי הניהול – כאן, תוכלו לראות את האנומליה הזו בקרנות האג"ח.

למדריכים נוספים:

קרנות מחקות – האם כדאי?

תעודות סל – כל מה שצריך לדעת?

מדריך קרנות נאמנות

קרנות סמארט בטא – לא כאלה חכמות