חדשות    

פסימיות בכנס הקבלנים: ב-2040 יהיו 13.5 מיליון תושבים וחוסר של 1.3 מיליון דירות

קרדיט: shutterstock

אחד הגורמים העיקריים לעלייה המטאורית במחירי הדירות בשנים האחרונות הוא הכמות הנמוכה של התחלות בניה אשר איננה מדביקה את הביקוש לדירות. היום התבטא יהודה כתב, יו"ר ארגון הקבלנים והבונים בתל אביב יפו בת ים, בפסימיות ואמר כי "קצב הגידול הוא כזה שבשנת 2040 יהיה מחסור של למעלה מ-1.3 מיליון בתים".

את הדברים אמר בכינוס הנדל"ן ה-21 שעורך הארגון באילת.

כתב טען בדבריו שאת האשמה אין לתלות בקבלנים. לטענתו הבעיות העיקריות בשוק הנדל"ן בישראל הם עודף בירוקרטיה, וועדות התכנון המסורבלות, מחסור בידיים עובדות, המיסוי ועלויות הקרקע הגבוהות, רשות מקרקעי ישראל וכו' וכו'.

כמו כן הביע כתב ביקורת על כך שאין עידוד מספיק לבניה בפריפריה."הפריפריה נשארת מאחור בגלל תוכנית מחיר למשתכן. לא נמכרות דירות בפריפריה, לא חדשות ולא יד שניה". כתב קרא לשיתוף פעולה של הממשלה עם הקבלנים לפתרון הבעיות "חייב ליפול האסימון לממשלת ישראל, שאם לא תעבדו כתף אל כתף, יד ביד אתנו הקבלנים אתם ורק אתם תובילו לטרגדיה למשפחות הצעירות ולתושבי ישראל בכלל".

נשיא התאחדות בוני הארץ, רוני בריק, התייחס לחסמים נוספים ואמר כי "הבחירות לרשויות המקומיות הביאו עד כה להקפאת דיונים באישור בנייה של מעל ל-14 אלף יחידות דיור ברחבי הארץ. כבר מעל שלושה חודשים, כל נושא אישור התוכניות וההיתרים תקוע. ברור שלאחר הבחירות אנחנו צפויים לתקופת קיפאון נוספת, שקשה להאריך את אורכה. אני מניח שלא נראה בהרבה מאוד ישובים שם אישור תוכנית ומעט מאוד היתרים בתקופה כוללת של מעל לחצי שנה. אני מדבר על עשרות אלפי יחידות דיור שבנייתן תתאחר בחודשים רבים. המשמעות למצב שוק הדיור שלנו, שממילא איננו פשוט – היא לא פחות מקטסטרופה".

בריק קרא לקבוע סנקציות בחוק נגד וועדות ורשויות מקומיות המעקבות טיפול באישורי תכניות והיתרי בניה: "שנים ניסו להגיע לתוכנית כזאת ולא הצליחו – והשר כחלון עשה מהלך אמיץ, ונתן לכ-60 אלף זוגות צעירים דירה חדשה. הסטנדרט של דירות מחיר למשתכן לא שונה מהסטנדרט של דירות בשוק החופשי. בהתחלה היו בעיות, אבל היום הסטנדרט אחיד וההבדל הוא 400 אלף שקל. כאשר עליות המחירים היו מטורפות – אף זוג לא הצליח לקנות דירה, והיום רכבת עליות המחירים נעצרה".

דלית זילבר, ראש מינהל התכנון, אמרה בכנס: "עד 2040 יהיו פה 13.5 מיליון תושבים, וצורך בעוד מיליון וחצי דירות – מיליון מהן יהיו במרכז. בשנים הבאות נראה בערי המרכז צפיפות גבוהה, של 60-70 דירות על דונם. לא צריך להיבהל מזה, להפך – הערים שרוצים לבקר ולהתגורר בהן ברחבי העולם הן הערים הצפופות ביותר, שבהן יש קישוריות גבוהה."

אוהד דנוס: "הירידה בהתחלות הבנייה מבשרת על עליית מחירים בעתיד"

הצעה ברשות המיסים: קבלנים ישלמו מס על דירות שלא נמכרו; ככה אולי ירדו המחירים?