משפט    

פסיקה: גם נכס לא ראוי למגורים יחויב בארנונה, הבעלים חויבה ב-300 אלף שקל

מעודכן ל-06/2019

נכס שונה ייעוד מעסק למגורים. בית המשפט קבע שעצם השינוי אינו פוטר את הבעלים מארנונה, המשמעות היא שעל הבעלים להפוך את הנכס לראוי למגורים

בית המשפט החליט שנכס ששינה את ייעודו מתעשייה למגורים ישלם ארנונה, אפילו אם אינו ראוי למגורים. הנכס הוא בשטחה של עיריית רמלה, והיא שניהלה נגד בעליו את התביעה.

לאחר שהוצא לנכס בעיר צו סגירה מנהלי, והפעילות בו הופסקה,  העירייה התחילה לחייב את הבעלים לפי סיווג חדש — מגורים. בעלת הנכס התנגדה להחלטה והגישה עתירות נגד העירייה. הבעלים טענה כי הנכס אינו ראוי לשימוש עקב מצבו, אינו מתאים למגורים, וכי לא נעשה בו מעולם שימוש למגורים.

ועדת הערר קבעה כי יש להמשיך לשלם ארנונה בגין הנכס לפי סיווג תעשייה. בעלת הנכס ערערה על ההחלטה לבית המשפט לעניינים מנהליים, וביקשה  לפטור אותה לחלוטין מתשלום ארנונה בטענה כי הנכס בייעוד מגורים ולא תעשייה, אך אינו ראוי לשימוש. בית המשפט הסכים לבקשתה לסווג את הנכס לפי סיווג מגורים, אך דחה את דרישתה לא לשלם ארנונה.

עוד ערעור הוגש בבית המשפט העליון, בטענה כי בעקבות שינוי ייעוד הנכס מתעשייה למגורים יש לראותו כנכס שלא ראוי לשימוש. העירייה כמובן לא קיבלה את טענה זו, והשיבה כי המבחן הוא בשאלה אם הבניין ניזוק כך שאי אפשר לשבת בו. עוד טענה העירייה, כי בקשת רשות הערעור מהווה ניסיון אחרון של בעלת הנכס להימנע מתשלומי ארנונה בגין הנכס שלה, העירייה הוסיפה שגם התשלומים שאינם במחלוקת לא שולמו. כאשר עד כה לא טרחה לשלם בגינו גם את התשלומים שאינם שנויים במחלוקת. העליון קיבל את טענות העירייה ולא שינה את ההחלטה. לכן  בעלת הנכס תחויב בתשלומי ארנונה על כל השנים שעברו מאז חדלה לשלם, בסך של כ־300 אלף שקל.

 ההחלטה זו עשויה להשפיע על אלפי בעלי נכסים באזורים העוברים שינוי יעוד מתעשייה למגורים במסגרת תוכניות המתאר החדשות ומחויבים לשלם ארנונה לפי היעוד החדש, גם אם הנכס לא ראוי לשימוש. נקבע שגם אם הייעוד של הנכס השתנה, אבל מצבו הפיזי לא השתנה, הוא חייב בארנונה ולא יוכר כלא ראוי לשימוש.

נכס לא ראוי לשימוש: העירייה חייבה בארנונה, בית המשפט ביטל את החיוב

ארנונה על נכס ריק – כל מה שצריך לדעת