חדשות    

צעד נוסף למען הסביבה: 200 מיליון שקל יוקצו לחיבור צרכנים לרשת החלוקה של הגז הטבעי

מעודכן ל-05/2021

המהלך שמקודם במסגרת תוכנית ההאצה של משרד האנרגיה, יחסוך לצרכנים כ-80 מיליון שקל לשנה, באמצעות החלפת דלקים מזהמים בהיקף של מעל 100 אלף טונות בגז טבעי

רשות הגז הטבעי שבמשרד האנרגיה, בשיתוף משרד האוצר, ממשיכה לפעול לחיבור צרכני תעשייה לרשת החלוקה של הגז הטבעי ומודיעה כי תקצה 200 מיליון שקל נוספים לחברות החלוקה, במסגרת הפעימה השלישית של תוכנית ההאצה, במטרה להביא לחיבורם של צרכנים נוספים לרשת החלוקה.

מהלך זה הוא צעד נוסף בדרך לגמילת ישראל מייבוא וזיקוק של דלקים מזהמים, כמו המזוט, הסולר ובעיקר הגפ"מ. לפי משרד האנרגיה, צריכת הגפ"מ במגזר התעשייה בארץ עומדת על 170 אלף טון בשנה. עוד עולה מנתוני המשרד, כי תוכנית ההאצה לחיבור צרכנים לרשת החלוקה של הגז הטבעי, יכולה להביא לחיסכון בצריכת האנרגיה הנאמד בכ-80 מלש"ח לשנה לצרכנים השונים במשק, כתוצאה משימוש בגז טבעי שיחליף דלקים מזהמים, בהיקף של מעל 100 אלף טון.

הסיוע במימון בפעימה זו כולל שני חלקים:

מסלול א': סיוע במימון בגובה של 150 מיליון שקל, לטובת צרכנים המופיעים ברישיון חברות החלוקה וצרכנים אשר חתומים מול חברות החלוקה על הסכם חלוקה.

מסלול ב': סיוע במימון בגובה של 40 מיליון שקל, לטובת צרכנים בעלי פוטנציאל צריכה גבוה וצרכני קוגנרציה, המאופיינים בצריכה גבוהה של גז טבעי.

בנוסף, יוקצו 10 מיליון שקל לסיוע במימון, כבונוס לטובת חיבור 60 הצרכנים הראשונים למקטע החלוקה.

פעימה זאת היא במסגרת התוכנית להאצת חיבור צרכנים לגז הטבעי, במסגרתה כבר הקצו משרד האנרגיה ומשרד האוצר כ-285 מיליון שקל להאצת חיבור צרכנים לגז הטבעי, ובהמשך למתן סיוע במימון בגובה של 40 מיליון שקל לחיבור 5 בתי חולים גדולים ברחבי הארץ לרשת החלוקה של הגז הטבעי. תכנית זו משפרת משמעותית את יתירות המערכת, מאיצה את פריסת רשת החלוקה ומאפשרת חיבור של מאות צרכנים לגז הטבעי, על שלל יתרונותיו הכלכליים והסביבתיים. רק בשנה האחרונה, חוברו 26 מפעלים וצרכנים תעשייתיים חדשים לרשת החלוקה.

התכנית הנוכחית מבוססת על מודל חדש לסיוע בפריסת הרשת. במסגרת התוכנית, יקודם חיבור הצרכנים החתומים מול חברות החלוקה וצרכנים בעלי פוטנציאל צריכה גבוהה, לרבות כאלה שזכו באסדרה שבוצעה על ידי רשות החשמל להקמת מתקני קוגנרציה אשר קידם משרד האנרגיה.

על פי הערכת רשות הגז הטבעי במשרד האנרגיה, הפעימה הנוכחית תאפשר לחברות החלוקה להכפיל את מספר הצרכנים ביחס לקיים כיום, כלומר, לחבר מעל ל-100 צרכנים נוספים, ולהגדיל את צריכת הגז הטבעי בכ-250 מיליון מ"ק גז טבעי בשנה. התכנית מורכבת מקידום חקיקה שיאפשר את חיזוק מקטע החלוקה ותהליכי אכיפה ובקרה על חברות החלוקה במטרה לוודא את השלמת מחויבותם לחיבור צרכנים ובקיום חובות הרישיון.

עד כה, חוברו בסה"כ 154 צרכנים: 110 לרשת החלוקה, 36 לרשת ההולכה ו-8 לגט"ד (גז טבעי דחוס) ונפרשו כ-460 ק"מ של צנרת מוגזת לחלוקת גז טבעי.

שר האנרגיה, ד"ר יובל שטייניץ: "אנו פועלים כל העת לחיבור התעשייה הישראלית לגז טבעי, שמעניק יתרונות רבים למשק, בהם הוזלת עלויות ייצור החשמל והפחתת זיהום האוויר. משרד האנרגיה בראשותי שם כמטרה מרכזית את הגמילה מדלקים מזהמים ואת סיום עידן הפחם עד לשנת 2025 וחיבורם של צרכנים נוספים לרשת החלוקה הינו צעד מבורך נוסף בדרך להשגת היעד".

סקירת הנפט השבועית: עליית מחיר הגז הטבעי יכולה לתמוך בעלייה בביקוש לנפט