חדשות    

קבינט הדיור יאפשר לפתח שוק מוסדי להשכרה ארוכת טווח באמצעות חברת "דירה להשכיר"

יאיר לפיד

קבינט הדיור בראשות שר האוצר, יאיר לפיד, יקיים ביום שני הקרוב ישיבה ובמסגרתה תוצג בפניו סקירה בנוגע למצב הדיור במגזר המיעוטים ולצרכיו המיוחדים. את הסקירה יעבירו נציגים מהמגזר ונציגי הממשלה האמונים על הנושא .

בנוסף ידון קבינט הדיור במספר הצעות החלטה:

1. הקבינט ידון בהגשתם של מתחמים נוספים לטיפולה של הותמ"ל (ועדה לתכנית מועדפת לדיור), המתחמים הם:

שוהם – שכונה כ"א – המתחם יתוכנן ויוגש ע"י "דירה להשכיר", גודל המתחם 510 דונם, מספר יח"ד המתוכנן הוא 1,800 יח"ד.

טורעאן – מתחם 2 – המתחם יתוכנן ויוגש ע"י רמ"י, גודל המתחם 335 דונם, מספר יח"ד המתוכנן הוא 1,005 יח"ד.

צור הדסה – סנסן ב 2 – המתחם יתוכנן ויוגש ע"י משרד השיכון, גודל המתחם 538 דונם, מספר יח"ד המתוכנן הוא 1,000 יח"ד.

אור יהודה – פרדס בחסכון – המתחם יתוכנן ויוגש ע"י רמ"י, גודל המתחם 340 דונם, מספר יח"ד המתוכנן הוא 2,600 יח"ד.

2. הקבינט ידון בהסכם עם חברת חלמיש לפיו "מתחם" הגדנ"ע" בת"א ישווק על ידי החברה הממשלתית "דירה להשכיר" לדיור בר השגה בהשכרת ארוכת טווח. בהצעת ההחלטה נקבע כי התקבולים ממכירת המתחם יועברו במלואם למשרד הבינוי והשיכון לטובת רכישת דירות לזכאי הדיור הציבורי.

3. הקבינט ידון בהצעת החלטה המנחה את יושב ראש מועצת מקרקעי ישראל, שר הבינוי והשיכון, להביא בפני המועצה החלטה לתיקון החלטות המועצה בדבר הקצאת קרקע המיועדת לצרכי ציבור לרשות מקומית בהתאם לעקרונות הבאים:

– מקרקעין המיועדים לדיור בהישג יד להשכרה ואשר יועדו לצרכי ציבור נוספים יוקצו לרשויות מקומיות בדמי חכירה סמליים מהוונים בסך 18 ₪, לתקופה של 49 שנים.

– מקרקעין המיועדים לדיור בהישג יד להשכרה אשר לא יועדו כבר לצרכי ציבור נוספים יוקצו לרשויות מקומיות בדמי חכירה סמליים מהוונים בסך 18 ₪, לתקופה של 49 שנים, וזאת בהתקיים התנאים הבאים: המקרקעין המיועדים לדיור בהישג יד להשכרה מיועדים גם לצורכי ציבור נוספים; שיעור זכויות הבנייה לדיור בהישג יד להשכרה, מסך זכויות הבנייה למגורים בתכנית שבה יועדו המקרקעין לדיור בהישג יד להשכרה, לא עולה על 15%; שיעור ההפרשות לצרכי ציבור שנקבע בתכנית שבה יועדו המקרקעין לדיור בהישג יד להשכרה עומד בעקרונות הקבועים ב"תדריך תכנון להקצאת קרקע לצרכי ציבור".

ההצעה קובעת כי במידה ושונה ייעוד המקרקעין לייעוד שאינו צורך ציבורי נוסף, או הופסק השימוש ביחידות הדיור כיחידות דיור לדיור בהישג יד להשכרה, הקרקע תושב לרשות מקרקעי ישראל או יושלמו דמי החכירה לשיעור הנוהג בשימושים מסוג זה. כמו כן, ככל שמתקיימים תנאים אלו להקצאה בדמי חכירה סמליים מהוונים בסך 18 ₪, לתקופה של 49 שנים, ניתן יהיה להקצות עד 10% מהיקף ההקצאה לדיור בהישג יד להשכרה, לשימוש מסחרי באותם תנאים.

4. הקבינט ידון גם בהחלטה בנוגע לפיתוח שוק מוסדי להשכרה ארוכת טווח באמצעות חברת "דירה להשכיר". ההצעה קובעת כי המדינה תתקשר עם החברה לצורך הקמה של 2000 יחידות דיור בשנים 2015-2016 במתחמים להשכרה ארוכת טווח, בדרך של קניית יחידות דיור מיזמים, בניית דירות, איכלוסן בשוכרים ומכירתן לשוק המוסדי כנכס מניב להשכרה. לצורך ביצוע החלטה זו תעמיד המדינה לחברה הלוואה בסך 200 מיליון ₪ בשנת 2014. ככל שביצוע התוכנית יתקדם בהתאם לתחזיות, תינתן לחברה הלוואה נוספת בסך של 200 מיליון ₪ בשנת 2015.