מדריכי כרטיסי אשראי    מובייל וגאדג'טים    

קולו (Colu) – מטבע דיגיטלי לתל אביביים וגם לחיפאים, איך זה עובד?

אפליקציית קולו היא אפליקציה המעודדת את המשתמשים בה לשלם בעסקים מקומיים דרך מכשיר הסלולר, תוך מתן תמריץ לשני הצדדים – הלקוחות ובעלי העסקים. לאפליקציית קולו כ-200 אלף משתמשים, מתוכם 75 אלף בתל אביב וכ-1,500 בעלי עסקים שמקבלים בעסקים שלהם תשלום דרכה.

כדי לעודד את המשתמשים לעבוד עם קולו, החברה מתמרצת את הלקוחות ובעלי העסקים. למשתמשים היא מעניקה תוספת כסף על כל הפקדה, ואילו העסק, נהנה מעמלת סליקה נמוכה יותר. לאחרונה החברה המירה פעילות מארנק למטבעות דיגיטליים.

תחילה נתנה בונסים למשתמשים, אם בתחילה הבונוס היה15%, הטבה, זו ירדה כבר ל-5%. מודל זה הביא אומנם רבים ממשתמשיה אך התברר כלא רווחי

בזמן שארנקים וירטואלים כמו Apple Pay או Samsung Pay אינם זמינים בישראל, בקולו העניקו לצרכן הישראלי טעימה לעתיד התשלומים הנוח, הפשוט והמאובטח, שבו הסמארטאפון משמש לתשלום. היא משמשת גם אלטרנטיבה לאפליקציות דיגיטליות של הבנקים שאינן מאושרות בבתי עסק.

בעקבות ירידת ערך המטבע שלה העניקה קולו לבתי העסק שבחרה כמות מסויימת של המטבע שלה. אם אתם רשומים לקולו ותבצעו עסקה דרכה באחד מבתי העסק הללו תקבלו בתמורה 65 מטבעות. את המטבעות הללו ניתן יהיה לפדות תמורת פריט מסויים בחינם באחד מבתי העסק הללו. כלומר, אם תגיעו לצורך העניין ל-325 מטבעות תוכלו להמיר אותם בכוס קפה או פריט אחר שיגדיר העסק תמורתם.

איך משתמשים בקולו

מורידים את האפליקציה מאפל סטור או גוגל פליי, נרשמים, מקבלים סכום  לבזבוזים בחינם ולאחר מכן מחפשים עסקים קרובים  שמקבלים את מטבע קולו.
במסעדות שמקבלות קולו – תופיע עליהן מדבקה "כאן מקבלים קולו". בכניסה ראשונה יש להזין את המטבע המקומי וזה מומר למטבעות קולו.

כדי לשלם יש להזין את המטבע בשקלים בוחרים בתשלום TLV או HAIFA COINS וממשיכים בתשלום רגיל.

עסקים שעובדים עם קולו

דוגמה לעסקים שעובדים עם קולו בתל אביב: מסעדת TYO, מסעדת קלארו, בית קפה אנסטסיה, באני צ'ו הכרמל חומוס כספי, השופטים, סלאם בומביי ועוד.

דוגמה לעסקים שעובדים עם קולו בחיפה: קפה מנחם חיפה, ריף קפה, מנהטן דיינר, קפאין ועוד

איפה עוד אפשר לשלם בקולו

בארץ בינתיים אפשר לשלם בקולו רק בחיפה ובתל אביב, בחו"ל החברה פעילה גם בליברפול ובלונדון.

מה ההטבות שמקבלים בקולו

  1. Cashback – משלמים עם מטבע  קולו בעסקים מקומיים, ומקבלים 5% חזרה ב קולו Coins לשימוש.
  2. מזמינים חברים לקולו ומקבלים 20  מטבעות על כל חבר שמטעין כסף לאפליקציה.
  3. בנוסף, בקרוב אפשר יהיה לצבור  מטבעותקולו  בשלל צורות כתגמול על קניות מקומיות דרך קולו.

ההטבות במטבע מקומי מחליפות את הבונוס בטעינה של שקלים לארנק ואת הטבת הזמנת חברים הניתנים בשקלים.

הפעולות שמזכות במטבע משתנות באופן דינמי

מה שווי המטבע של קולו

השווי המינימלי הוא שקל אחד כמו בעת ההשקה. הביקוש למטבע המקומי משקף את הפעילות הכלכלית של הקהילה המקומית בעיר, ושינויים בערכו מושפעים מהתרחבות (או התכווצות) של הפעילות הכלכלית.

שווי קולו Coin נקבע על פי אלגוריתם שמנתח את הפעילות הכלכלית המתבצעת על ידי משתמשי קולו. האלגוריתם ״מחקה״ את הכלל הבסיסי בכלכלה שבו עלייה בביקוש למטבע (כלומר עלייה בפעילות שמזכה ב- קולו Coins) גורמת לעלייה קלה בערך שלו, ועלייה בהיצע של המטבע (כלומר ״מכירה״ שלו לצורך רכישת מוצר, לדוגמא תשלום על קפה) מובילה לירידה קלה בערכו.

ל-קולו Coins המוענקים למשתמשים בגין פעילות כלכלית (או אחרת) שהם מבצעים בכלכלה המקומית מתייחסים כמטבעות ״שנכנסים״ לכלכלה המקומית. למטבעות שהמשתמשים משלמים בהם לשם רכישה של מוצר, לדוגמא כוס קפה,מתייחסים ״כיוצאים״.

אם ביום מסוים כמות המטבעות הנכנסים גדולה מכמות המטבעות היוצאים, שווי המטבע יעלה במעט ביחס לשוויו אתמול. מצב זה אפשרי בין היתר בקהילה צומחת שבה מצטרפים משתמשים חדשים או משתמשים קיימים מגדילים את פעילותם כך שכמות המטבעות המחולקים למשתמשים ביום מסוים (מטבעות ״נכנסים״) גדולה מזו שחולקה בעבר ומשמשת לרכישות היום (מטבעות ״יוצאים״). ולהיפך, ביום שבו כמות המטבעות היוצאים גדולה מכמות המטבעות הנכנסים שווי המטבע ירד במעט חזרה לכיוון שקל.

בהתאמה, גם אם משתמש מסוים לא עשה באופן ישיר פעולה שהגדילה או הקטינה את מספר מטבעות קולו שברשותו, שווי המטבעות שהוא מחזיק יכול לעלות או לרדת ביחס לפעילות הכלכלית של אותו יום.

ערך מטבע קולו יכול לעלות או לרדת על פני זמן אולם התנודתיות שלו צפויה להיות קטנה, לפי החברה.

האם מטבעות קולו הן הם קריפטו

מטבעות  שחילקה החבר היו מבוססים על טכנולוגית בלוקצ׳יין. מאחר שנכון לעכשיו ישנם עדיין קשיים המונעים אימוץ נרחב של השימוש במטבעות קריפטוגרפיים בארנק, החליטו בחברה בשלב זה לפשט את המטבעות ולנתק את ערכם משוק הקריפטו.

האם אפשר לקנות או להטעין באפליקציית קולו

בניגוד לעבר שהאפליקציה שימישה ארנק, כיום אי אפשר לרכוש או להטעין את המטבע בתל אביב אלא לצבורו רק על ידי פעילויות שונות באפליקציה. בחיפה עוד נטען להטעין. בחיפה מי שיש לו יתרה צבורה מספקת יכול לבחור אם לשלם בשקלים או להמיר למטבע קולו

האם אפשר להמיר מטבעות קולו לשקלים

ההמרה למטבעות קולו היא חד-כיוונית, אפשר להמיר רק מטבע מקומי לקולו, אך לא להפך.

ביטול עסקה בקולו

מטבעות קולו שהוענקו בגין עסקה או פעולה שבוטלה, מכל סיבה שהיא, יימחקו ויוסרו מארנק המשתמש ולא ניתן יהיה עוד לעשות בהם כל שימוש.

ביטול רכישה או תשלום שנעשה במטבע קולו, שעבורו זכאי המשתמש להחזר בהתאם לתנאי השימוש של קולו, יבוצע במטבע קולו המקומי בלבד, באותו מספר של מטבעות קולו שחויבו בגין הרכישה או התשלום ללא קשר לערכו בשקלים של מטבע קולו המקומי בעת ההחזר.

מס על עסקה בקולו

אם יש עליית ערך במטבע קולו שהוענק למשתמש, אשר חייבת במס, אם תהיה כזאת, קולו רשאית לבצע ניכוי מס במקור.