תוכן ממומן    

קופת גמל להשקעה: כשרוצים תשואה שווה

FREEPIK

המכשיר הפיננסי שהושק בשנת 2016 והפך לפופולרי – קופות גמל להשקעה – מסקרן משקיעים רבים עם כסף פנוי. יתרונותיו הרבים, כמו גם התשואות שהשיגו הקרונות בשנים האחרונות, מושכות השקעות רבות לאפיק זה.

כדי לעודד את הציבור לחסוך כספים פנויים ולעבות את הקצבאות לגיל הפרישה – לפני קרוב לחמש שנים הושקה קופת הגמל להשקעה. מדובר במכשיר פיננסי ממשפחת הגמל, בו ניתן להפקיד עד לתקרת 72 אלף שקלים בשנה עבור כל חוסך.

קופות גמל להשקעה הפכו כבר מרגע השקתן לאפיק חיסכון אולטימטיבי, בשל מספר סיבות: ראשית הכספים בקופת הגמל להשקעה נזילים בכל העת (ניתן לפדות את הקופה עם תשלום מס על רווחי ההון בגובה 25%). בנוסף הניוד בין המסלולים ובין המוסדות הפיננסים לא גורר עלויות.

גולת הכותרת של אפיק השקעה זה היא הטבת המס ביום הפרישה – אם החוסך לא פדה את קופת הגמל להשקעה עד לגיל הפרישה, הוא יהיה זכאי לתשלום מלא של כל הכספים שהצטברו בקרן ללא תשלום מיסים.

על כן, יתרונותיה הרבים של קופת הגמל להשקעה הפכו אותה לאטרקטיבית ביותר. לפי אתר כלכליסט, נכון לספטמבר 2020 מנוהלים בקופות הגמל להשקעה 16 מיליארד שקלים במוסדות הפיננסים השונים בישראל.

שאלת מיליון הדולר – גובה דמי הניהול והתשואות

שני מרכיבים נוספים וחשובים הם דמי הניהול עבור קופות הגמל להשקעה, וגם אחוז התשואה שמניבה הקופה. למעשה מדובר פה בעוד יתרון, מאחר שהתחרות הגדולה באופן יחסי בשוק על קופות הגמל להשקעה, הפכה את דמי הניהול שגובים המוסדות השונים לאטרקטיביים ביותר.

אם אתם מתעניינים בפתיחה של קופת גמל להשקעה – הפעולה הראשונה שכדאי לבצע היא סקר שוק כדי לקבל מספר הצעות. גובה דמי הניהול יכול להשפיע בסופו של יום על התשואה המצטברת בקופה, וכשחוסכים מספר רב של שנים – מדובר בסכומים שהולכים וגדלים.

בנוסף, בקופות הגמל להשקעה אפשר לבחור בין מסלולים שונים של השקעה שכוללים מסלולים כלכליים המורכבים מאג"ח ממשלתיים, מניות ועוד, לצד מסלולים מחקי מדד – המורכבים מסל מניות עוקב מדד מסוים (למשל עוקב S&P 500 שהפך לאטרקטיבי מאוד בקרב משקיעים).

כשאתם עומדים בפני החלטה באיזה מסלול השקעה לבחור בקופת הגמל – למדו את הרכב המסלול, מה אחוז החשיפה הקיימת למניות והכי חשוב – מה טוב ביותר עבורכם; שכן כל אדם חוסך לטווחי זמן שונים ולמטרות אחרות.

בשנים האחרונות ניכרת מגמה ברורה בשוק של חשיפה גבוהה למסלול מנייתי בעקבות העליות של השווקים. חשיפה כזו עלולה גם להוות סיכון בשנים של תנודתיות יתר בשווקים. כמו בכל דבר בחיים – מדובר בהחלטה פרסונלית שקשורה לניהול הפיננסי של כל אחד ואחת בחיים.

אם אתם רגע לפני החלטה היכן לפתוח קופת גמל להשקעה – חשוב שתיקחו בחשבון את האלמנטים הבאים: מה מטרת החיסכון שלי והאם מדובר בטווח קצר, בינוני או ארוך. התשובה על כך תשפיע על בחירת מסלול ההשקעה, כמו גם על גובה דמי הניהול שתשלמו.