חדשות    

קיצוץ של יותר ממיליארד שקל בתקציב המדינה – השרים יחליטו מאיפה לקצץ

מאייר: אורקה

מטרות הקיצוץ  של 1.2 מיליארד שקל מתקציב המדינה הן  פרויקט ביטחוני, סבסוד הצהרונים לשנת הלימודים תש"פ וטיפול בנפגעי השריפה במבוא מודיעים

הממשלה אישרה את הקיצוץ של  יותר ממיליארד שקל מתקציבי משרדי הממשלה. מטרות הקיצוץ הן פרויקט ביטחוני, סבסוד הצהרונים לשנת הלימודים תש"פ וטיפול בנפגעי השריפה במבוא מודיעים. ההפחתה תחול על כל משרדי הממשלה

במהלך דיון הממשלה בקיצוץ התקציבי בחלק ממשרדי הממשלה הוחלטכי  תינתן לשרים אפשרות לקבוע מאיפה יקוצץ התקציב במשרדם. מדובר בצעד משמעותי מכיוון שלפני כן משרד האוצר קבע מהיכן יקצצו.  ההחלטה היא בעקבות התנגדות השרים לקיצוץ במשרדם על ידי משרד האוצר. עם זאת,  שר הרווחה, חיים כץ, עדיין יתנגד לקיצוץ.

נתניהו: " ביטחון, הבתים שעלו באש, צהרונים בראש בדר העדיפויות"

על הקיצוץ אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו: "בישיבה היום אנחנו מעבירים שורה של החלטות תקציביות. ההחלטה התקציבית החשובה ביותר היא קודם כל כ-800 מיליון שקל להמשך פרויקט ביטחוני חשוב מאין כמוהו שאסור לנו לעצור אותו. בנוסף, אנחנו מעבירים 350 מיליון שקל כדי שפרויקט הצהרונים לא ייעצר. זה משרת הורים רבים בישראל ומאפשר לנו את תחילת שנת הלימודים. בנוסף לכך, אנחנו מעבירים גם סכום של כמה עשרות מיליוני שקלים לטובת אותם אנשים שהבתים שלהם עלו באש. זו חובתה של הממשלה לעשות זאת.

"כשאנחנו מביאים את הדברים הללו, בלמעלה ממיליארד שקל, אנחנו יכולים לעשות אחד משני דברים: אנחנו יכולים פשוט להקצות את זה ועל ידי כך להגדיל את הגירעון ולהגיד ‘נתנו’. הבעיה עם זה, שזה חוסר אחריות ראשון במעלה, משום שאנחנו צריכים לשים סייג בסופו של דבר להוצאות הללו, ואנחנו שמים כאן סייג. כדי לתת שם אנחנו צריכים לקחת ממקום אחר. לדבר הזה קוראים בעברית מכובסת 'הסטות' – אני קורא לזה קיצוצים.

"קיצוצים זה דבר קשה. לקחת ממשרדי הממשלה זה דבר קשה. אף אחד לא רוצה לעשות את זה, גם אני לא רוצה לעשות את זה. אני מבין גם את השרים שבמשרדיהם נעשים הקיצוצים. אבל עם זאת, זה מה שנדרש. אין לנו ברירה, אנחנו חייבים לדאוג לסדר עדיפויות – ביטחון, הבתים שעלו באש, הצהרונים – אלה צרכים שאנחנו שמים כרגע לפני צרכים אחרים.

"כדי לעמוד בזה אנחנו צריכים לקבל את ההחלטות הקשות, ואני רוצה להגיד לכם: זאת מנהיגות. בזה נמדדת מנהיגות. בכל שנותיי כאן, ואנחנו התמודדנו עם גירעונות קצת יותר גדולים ממה שאנחנו מתמודדים איתם היום, תמיד עולה אותה שאלה: מהו סדר העדיפויות", סיכם נתניהו.

כחלון: "ההאטה בשוק הגלובלי הביאה לירדה בהכנסות"

שר האוצר משה כחלון המשיך: "בשנים האחרונות, תקציבי משרדי הממשלה גדלו משמעותית. תקציב הביטחון גדל וגם התקציבים האזרחים: בריאות, חינוך ורווחה. כלכלת ישראל היא כלכלה חזקה. הצמיחה גבוהה, התעסוקה מלאה ויחס החוב תוצר נמוך. הכלכלה חזקה בזכות מדיניות אחראית שניהלנו בשנים האחרונות, תוך שמירה מלאה על הכללים הפיסקליים. מדינת ישראל היא חלק משוק גלובלי, וישנה האטה בשוק הגלובלי, שהביאה לירידה בהכנסות המדינה ומחייבת אותנו לבצע התאמות. הבאנו צעדים שהחוק מאפשר לנו, היות שאנחנו בתקופת בחירות. בחירות מיותרות שעולות הון עתק לציבור ומגבילות את היכולות שלנו לבצע צעדים.אני מבקש מהשרים לגלות אחריות ציבורית ולתמוך בצעדים הנדרשים."

גלעד ארדן: "הקיצוץ בביטחון פנים לא פרופורציונלי"

עם זאת, היו גם התנגדויות, למשל השר לביטחון פנים גלעד ארדן אמר כי "הקיצוץ נועד עקרונית לממן איזשהו פרוייקט ביטחוני, אבל באותה נשימה הקיצוץ הזה מושת על המשרד באופן יותר גדול מהפרופורציה של תקציב המשרד ועומד לפגוע פגיעה גדולה בביטחון הפנים של אזרחי ישראל. משמעות הקיצוץ היא שכל הפרויקטים המרכזיים ייפסקו".

 

גם שר הרווחה כץ התנגד, "מאחר שאני לא מאפשר למשרד האוצר לפגוע בעצמאות הביטוח הלאומי, ראש אגף התקציבים מוביל פגיעה קשה במשרד הרווחה. כנראה שאגף התקציבים חושב שהוא יכול להזיק לכל האוכלוסיות המוחלשות כי הם לא מסוגלים להקים קול צעקה. הקיצוץ במשרד הרווחה הוא בלי שום פרופורציה לכל משרד אחר, הם רוצים להחזיר את המשרד ארבע שנים אחורה. מקצצים לנו הרבה מעבר למה שעושים במשרדים אחרים".

עודד פורר מישראל ביתנו "האוצר מתנהג כמו גנון"

הח"כ עודד פורר מישראל ביתנו פנה למבקר המדינה ולנציב שירות המדינה בבקשה שיפתחו בבדיקה וחקירת עומק דחופה בעניין הסתרת נתוני הגירעון והמשבר על ידי האוצר. "אני קורא למבקר המדינה ולנציב שירות המדינה לעצור את הגנון במשרד האוצר ולפזר את החגיגה שמתקיימת שם על חשבונו". חוסר האחריות שאנו נחשפים אליו לאור הנתונים הכלכליים הדולפים מהאוצר, בה בעת שהאכילו את הציבור בנתונים שונים לחלוטין רק לפני חודשים ספורים, הופך לחמור יותר כשאנו שומעים איך מתנהלת החצר הביזנטית במשרד האוצר ועל מערכות היחסים המקולקלות בין הדרגים הבכירים ביותר של ההנהגה הכלכלית בישראל".

לפיד: "ביבי בישל דייסה"

ח"כ יאיר לפיד מישראל ביתנו  אמר כי "הגירעון הזה הוא כי ביבי בישל דייסה. נתן לליצמן, נתן לסמוטריץ', נתן לדרעי, נתן לכל חבר כנסת שעשה רעש, נתן לכל מפלגה. נתן ונתן ונתן, למי לא נשאר? לציבור הישראלי."

"במקום 'איפה הכסף?' – 'איך הצלחתם לבזבז כל כך הרבה כסף?' איך הצלחתם לייצר גירעון כזה? איך הצלחתם לייצר בור של יותר מ-50 מיליארד שקל? הכל היה בעדכם, והצלחתם לפשל".

ח"כ שלי יחימוביץ (העבודה) אמרה על הקיצוץ: "זהו קיצוץ נפשע, שגוי כלכלית ופחדני, הפוגע עמוקות בבריאות, ברווחה, בחינוך, בבטחון הפנים, ובכל רכיב בחיינו. הוא לא יפגע כלל בעשירים, יהיה עונש כבד על מעמד הביניים שיאלץ לשלם מכיסו מה שמגיע לו בדין, ויעשה את העניים חולים ועניים יותר. דמעות התנין של ראה"מ היום, כאילו "כואב לו" לקצץ הן העמדת פנים שקרית. כל-כך כואב, עד שהוא מקצץ בשיטתיות שוב ושוב. זה לא כי אין ברירה, אלא כי הוא אינו מאמין באחריות המדינה, ורוצה אותה מפורקת וחלשה. למרבה הצער הוא מצליח".

נלחמים בגירעון התקציבי; האם זה יעזור?

המלחמה בגירעון: ביטול ההטבה על היברידיות ואגרת גודש

הגירעון התקציבי: כמעט 4% – עם הבחירות ובלי תקציב הוא רק יתפח