קרנות ההשתלמות מתחילת השנה – מיטב דש מובילה בתשואות
חדשות    

קרנות ההשתלמות מתחילת השנה – מיטב דש מובילה בתשואות

אילן רביב, מנכ"ל מיטב דש
קרנות השתלמות הן מוצר ההשקעה הטוב ביותר – מקבלים הטבות עם ההפקדות (בדומה לחיסכון פנסיוני) כשמנגד מדובר בחיסכון שאפשר להנזיל אותו אחרי 6 שנים. כאן תוכלו להעמיק את הידע שלכם על קרנות השתלמות, וכאן על קרנות השתלמות לעצמאיים.
 קרן ההשתלמות של מיטב דש מובילה את דירוג התשואות של קרנות ההשתלמויות מתחילת השנה  עם תשואה של 0.63%, כשאחריה בדירוג – מנורה מבטחים עם תשואה של 0.49%. התשואות של קרנות ההשתלמות סבלו בפברואר מירידה של כ-1%, אחרי תשואות חיוביות בינואר.
הירידות מיוחסות כמובן לחולשה בשווקים – הן בשוקי המניות והן בשוקי האג"ח.  בחודש פברואר אלטשולר שחם הוביל את הדירוג (עם מינוס של 0.83%, ואחריו אי.בי.אי (עם מינוס של 0.91%).  המובילות בתשואות בחודשים ינואר פברואר (ראו טבלה) לא כיכבו בשנת 2017, כך שאולי התשואות אצלן (או אצל חלק מהן) מבטאות שינוי מגמה. המובילות של השנים האחרונות – אלטשולר וילין לפידות, בהסתכלות על החודשיים הראשונים הניבו תשואות מאכזבות, אבל חשוב להזכיר תשואות לחודשיים זה אולי משמעותי במיוחד עם מדוב על שינוי מגמה בקרנות (כתוצאה משינוי בתמהיל, או שינוי בשווקים שהקרן "תפסה" אותו).  אבל בקרנות השתלמות שהן מכשיר השקעה בינוני וארוך טווח, חשוב גם להסתכל על טווח ארוך יותר.
מקום  מנהל הקרן תשואה מתחילת השנה היקף נכסים (מיליארדי שקלים)
1 מיטב דש 0.63% 7.8
2 מנורה מבטחים 0.49% 4.1
3 כלל ביטוח 0.39% 6.7
4 מגדל 0.34% 11.1
5 פסגות 0.34% 9.8
קרנות ההשתלמות המניתיות הסבו הפסדים גדולים יותר בחודש פברואר – סביב 2%, בהמשך לירידות בשווקים. בפברואר ירד מדד ת"א 35 שמכיל את 35 המניות הגדולות בבורסה בת"א שמועדפות להשקעה בגופים המוסדיים (ובמכשירים השונים לרבות קרנות ההשתלמות), ב-3%. מדד ת"א 90 ירד ב-4.5% אחרי עליות מרשימות בשנה שעברה.
כך או אחרת, בחודש מארס (עד כה) נרשם תיקון בשוק המניות, ונראה שלפחות בינתיים התשואות של קרנות ההשתלמות צפויות להיות שוב חיוביות.
מעבר לקרנות ההשתלמות נרשמו גם הפסדים בקופות הגמל להשקעה, וקופות הגמל בכלל, וכן בפוליסות חיסכון, קרנות הפנסיה ועוד. בימים הקרובים נעדכן בדירוגים של מכשירים אלו.