קרנות נאמנות    

קרנות הנאמנות שוות 336 מיליארד דולר, מי המצטיינת

מאייר: אורקה

בתחילת ספטמבר הגיעו קרנות הנאמנות לשווי -355.8 מיליארד שקל. הקרנות המצטיינות הן המסורתיות, הכספיות והמחקות. הראל בראש

קרנות הנאמנות הישראליות הסתכמו בסוף אוגוסט בסך מצטבר של כ-334.8 מיליארד שקל, והמגמה  נמשכה גם בתחילת ספטמבר: כבר בתום ארבעת ימי המסחר הראשונים של החודש גדל היקף נכסי הקרנות לכ-335.8 מיליארד שקל. מודבר בשילוב של תשואות חיוביות בשווקים מתחילת שנה ורצף בן שבעה חודשים של גיוסים ברמה המצרפית, ורק בחודש אחד בלבד, ינואר, נרשמו, פדיונות מצרפיים.

 באוגוסט בלבד קרנות הנאמנות גייסו בהיקף מצרפי של כמעט חצי מיליארד שקל, מתחילת השנה זה יוצא גיוסים מצרפיים מצטברים של כ-8.5 מיליארד שקל. למרות התנודתיות הרבה בשוקי חו"ל ומלחמת המסחר, נראה שהשוק הישראלי אדיש להן.

כך ששנת 2019 היא אחת השנים הטובות למשקיעי קרנות הנאמנות בישראל, במגוון רחב של אפיקים וקרנות.  נראה שמודבר לתיקון של 2018 שבו הייתה מגמה הפוכה.

עדיין  שוק קרנות הנאמנות הוא שוק המורכב מכמה יחידות וקטגוריות. הוא כולל מניות בארץ ומניות בחו"ל,  קרנות שמתמחות בחוב ממשלתי או תאגידי, קרנות גמישות ולא חסר. נוסיף לכך קרנות אקטיביות שמחפשות מניות שיפילו את השוק וקרנות פסיביות שעוקבות אחר השוק. וגם בתוך הקרנות האקטיביות יש את הקרנות המסורתיות ויש את הכספיות, ובקרנות הפסיביות יש את קרנות הסל ואת הקרנות המחקות.

הקרנות המצליחות מתחילת השנה הן הקרנות המסורתיות והקרנות הכספיות כמו גם הקרנות המחקות.  עם זאת, קרנות הסל, שעד 2018 היו תעודות סל, מציגות פדיונות מצרפיים של כ-3.3 מיליארד שקל מתחילת השנה.

הראל  בראש

בראש מנהלות קרנות הנאמנות הראל פיננסים, שמובילה את הגיוסים הן בחודש החולף והן מתחילת השנה. , בחודש אוגוסט הראל גייסה לקרנות שלה סך של כ-555 מיליון שקל, כשרוב הסכום מגיע מהקרנות המנוהלות.

אחרי הראל עוד ארבעה גופים נמנים עם המצטיינים בשוק ניהול ההשקעות – אלטשולר שחם, שגייס כ-278 מיליון שקל בחודש החולף, ילין לפידות, מור וקסם שבשליטת אקסלנס (שבתורה בבעלות קבוצת הפניקס).

הגופים החלשים שפדו סכום תלת-ספרתי של מיליוני שקלים בחודש החולף: מיטב דש, אי.בי.אי ופסגות.

ובשמונת החודשים הראשונים של השנה, המגייסת הגדולה היא כאמור הראל קרנות נאמנות, שגייסה בתקופה זו כ-5.1 מיליארד שקל. אחריה ניצבים עוד חמישה גופים שגייסו מעל מיליארד שקל כל אחד, וגוף נוסף שכבר נושק למיליארד שקל גיוסים עד כה השנה (בסדר יורד): פסגות, מור, ילין לפידות, מגדל שוקי הון, קסם ופורסט.

רשות ני";ע: מספר תיקי קרנות הנאמנות ושיעור ההחזקה בקרנות נאמנות עלה באופן משמעותי .