חדשות קרנות נאמנות    

קרנות נאמנות אג"חיות – למה התשואות שהיו לא יחזרו? ואיך לבחור קרן נאמנות?

תעשיית קרנות הנאמנות נמצאת באחת התקופות הטובות שלה, התעשייה הכפילה את היקף הנכסים המנוהלים דרכה בשלוש השנים האחרונות, וכעת היא מנהלת 264 מיליארד שקל!

רוב הסכום, קרוב ל-70% מנוהל בקרנות נאמנות אג"חיות – קרנות נאמנות בקטגוריה אג"ח בארץ כללי מנהלות כ-70 מיליארד שקל ומהוות כ-26.5% מהיקף תעשיית הקרנות; בקטגוריה אג"ח בארץ מדינה (אג"ח של המדינה) מנוהלים כ-48 מיליארד שקל (כ-18% מסך היקף הקרנות); בקטגוריה אג"ח בארץ חברות והמרה מנוהלים כ-30 מיליארד שקל (כ-11% מהיקף הקרנות) ובאג"ח השקליות מנוהלים כ-29 מיליארד שקל (11% מהיקף הקרנות). יש קטגוריות אג"ח נוספות (מט"ח ובחו"ל), אך הקטגוריות האלו הם הרוב המוחץ.

המשמעות של הנתונים האלו היא ברורה – הציבור רוכש אג"ח דרך הקרנות, וזו ההעדפה הבולטת שלו. אפשר להתווכח אם זה נכון או לא; אם זה טוב או לא – אחרי הכל, אולי בגלל שזו ההעדפה של המשקיעים ולשם מוזרמים כספים רבים בשנים האחרונות, נוצרו בחלק מהקטגוריות האלו סימנים של ניפוח, אבל העובדה הפשוטה שהציבור שם ובגדול.

קרנות האג"ח – מה שהיה הוא לא מה שיהיה

ועל רקע זה, מעניין לנתח את כדאיות ההשקעה בקרנות האלו, ואת פוטניאל הרווח, בהינתן דמי הניהול שגובות הקרנות. נתחיל בכך שהשנים האחרונות היו מצויינות לשוק האג"ח ובהתאמה גם לקרנות האג"ח. הסיבה היא שריבית בנק ישראל ירדה אחת לתקופה וכשהריבית יורדת ובהתאמה התשואה האפקטיבית/ התשואה לפדיון באגרות החוב יורדת, אז המחירים של אגרות החוב עולים.

עכשיו אנחנו בריבית בנק ישראל של 0.25% – עובדתית נמוך ביותר (הכי נמוך שהיה כאן), תיאורטית זה עוד יכול לרדת, הכלכלנים מצפים לתחילת עלייה בריבית במהלך השנה. אם זה יקרה, זה צפוי להשפיע גם על התשואות לפדיון באג"ח ומחירי האג"ח עשויים לרדת. במילים פשוטות, מה שהיה (תשואה גבוה), ממש לא מבטיח את מה שיהיה בעתיד.

ולכן, הבדיקה ההיסטורית של קרנות הנאמנות האלו לא בהכרח תספר על מה שהולך להיות, ולא רק זה אלא שדירוג הקרנות באג"ח על פיו יועצי ההשקעות מנווטים את כספי הלקוחות בבנקים, אולי פחות רלבנטית. כאשר בוחנים יכולות ניהול, אז כמובן שמתייחסים לתשואה, אבל כשמדובר בתשואות נמוכות (והצפי הוא לתשואות מאוד נמוכות), אז הפקטור העיקרי במבחן אמור להיות דמי הניהול כי הם "נוגסים" בתשואה בשיעור ניכר, ולהמחשה – אם אתם הרווחתם בקרן נאמנות אג"חית 10% בשנה (ברוטו) ושילמתם 1% דמי ניהול – ניחא, נשאר לכם 9% (שזה מה שאתם בפועל רואים); אבל אם הרווחתם 2% (ברוטו) ושילמתם דמי ניהול של 1%, אז נשאר לכם 1% ואז כבר מדובר בדמי ניהול חסרי פרופורציה, וזה התרחיש היותר סביר מבין השניים!

לבדוק את דמי הניהול!

ולכן, החלטנו לספק לכם מידע על ממוצע דמי הניהול בקרנות הנאמנות. מידע שנגזר מנתוני רשות ניירות ערך המפקחת על תעשיית קרנות הנאמנות. על פי הממוצעים האלו תדעו אם בקרן שלכם גובים דמי ניהול גבוהים יותר או לא. אין כאם כמובן קשר ישיר לתשואה העתידית, אבל בהנחה שאכן התשואות יהיו נמוכות, אז כאמור דמי הניהול הופכים לאחד הפרמטרים העיקריים ( אם לא העיקר שבהם.

 

בקטגוריה אג"ח בארץ כללי (כ-26.5% מהיקף הקרנות) יש 281 קרנות נאמנות שגובות דמי ניהול של בין 0.15% ל-2.76% – הממוצע הוא 0.93%- לא נמוך בהינתן הצפי לתשואה, תבדקו איפה הקרן שאתם משקיעים בה – הטווח העליון מופרז לחלוטין!

בקטגוריה אג"ח בארץ מדינה (אג"ח שהנפיקה המדינה; היקף של כ-18% מסך היקף הקרנות) יש 164 קרנות נאמנות ודמי הניהול גם כאן נעים בטווח רחב – בין 0.2% ל-2.47%, כשהממוצע הוא 0.76%. גם כאן כמובן, הממוצע גבוה ביחס לפוטנציאל התשואה. גם כאן, אתם צריכים לתת משקל גדול לדמי הניהול השוטפים.

בקטגוריה אג"ח בארץ חברות והמרה (כ-11% מהיקף הקרנות) יש 162 קרנות. כאן כבר נדרשת מומחיות גדולה יותר בניהול ההשקעות שכן כאן צריך לנתח לו רק את מצבה של כלכלת ישראל, מגמות בריבית בנק ישראל, מצב כלכלי בעולם, אלא להיכנס לניתוחי חוב של חברות ספציפיות. זאת הסיבה שדמי הניהול בקטגוריה זו גבוהים יותר ביחס לקטגוריות אחרות, וזה מוצדק. מנגד, גם הציפיות כאן הן לתשואה גבוה יותר (אג"ח חברות אמור לספק תשואה גבוה יותר מאג"ח מדינה, בהינתן שהפרמטרים האחרים, לרבות משך החיים של האגרות זהה). בקרנות האלו דמי הניהול מסתכמים בין 0% ל-2.4% והממוצע הוא 1.04%.

בקטגוריית הקרנות שמשקיעות באג"ח השקליות (11% מהיקף הקרנות) יש 151 קרנות, ודמי הניהול נעים בין 0.1% ל-1.57%; הממוצע – 0.68%. הממוצע הזה גבוה מאוד, ומבטא אבסורד – דמי הניהול הממוצעים עולים על התשואה השקלית הממוצעת. במילים אחרות, ייתכן שלא יהיו רווחים, שכל התשואה "תלך" לדמי הניהול.