רגע לפני החופש הגדול: סכסוך עבודה בשלטון המקומי בשל הרעת תנאים לסייעות
חדשות    

רגע לפני החופש הגדול: סכסוך עבודה בשלטון המקומי בשל הרעת תנאים לסייעות

צילום: Feliphe Schiarolli
מעודכן ל-06/2021

ההסתדרות הכריזה על הסכסוך – שחל על 45 אלף סייעות בגנים ובבתי הספר – על רקע מבוי סתום במו"מ עם משרד החינוך, בטענה:  "נטל הארכת שנת הלימודים נופל על כתפיהן, ללא תמורה הולמת"

שבועיים לפני תחילתו של פרויקט "גנים ובתי ספר מלמדים בחופש הגדול" הכריזה ההסתדרות היום (א') על סכסוך עבודה בשלטון המקומי – על רקע מבוי סתום במו"מ עם משרד החינוך ומרכז השלטון המקומי, בנוגע להעסקתן של הסייעות בפרויקט.

הסכסוך, שחל על כ-45 אלף סייעות בכל הארץ, נובע מהרעה בתנאי ההעסקה שלהן בפרויקט הלמידה הארצי בחופש שמתוכנן ליולי, שתנאיו נקבעו ללא קיום מו"מ עם ההסתדרות, לטענתה.

במכתב ששלח יו"ר הסתדרות המעו"ף גיל בר-טל לממונה על יחסי העבודה במשרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים ולראש מינהל הסכמי עבודה ושכר במרכז השלטון המקומי, הוא מציין כי ניתנו "הנחיות חד-צדדיות של המעסיקים להעסקת סייעות ועובדי מערך החינוך ביולי, ללא היוועצות ומו"מ עם ההסתדרות, ותוך שינוי חד-צדדי בתנאי העסקה הנהוגים שנים רבות".

לדברי בר-טל, "בהיעדר צוות ההוראה הקבוע של המוסד החינוכי, המעסיקים מטילים על הסייעות מטלות פדגוגיות בנוסף לתפקידן, ובמקרים רבים דורשים מהן לשאת באחריות לילדים בסיוע צוות לא מיומן, לעתים חסר השכלה חינוכית".

עוד ציין יו"ר הסתדרות המעו"ף כי "בעוד שהשנה הורחב הפרויקט לכל שכבות בית הספר היסודי, המעסיקים מסרבים לתת תגמול נוסף לעובדים ופועלים בחוסר תום לב ובניגוד להסכמים הקיבוציים בענף.

לדבריו, "שוב נטל הארכת שנת הלימודים נופל על כתפיהן של הסייעות בגני הילדים ובבתי הספר. סכסוך העבודה הוא תוצאה ישירה של החלטה חד-צדדית לכפות על הסייעות בגני הילדים לעבוד בחופשת הקיץ ולהאריך את שנת הלימודים כשהן נושאות בכל הנטל והופכות לגננות, מטפלות ואחראיות על הגן, ללא תמורה הולמת, תוך פגיעה בחופשתן ובזכויותיהן כעובדות. משרד החינוך ומרכז השלטון המקומי פעלו באופן חד-צדדי וללא קיום מו"מ.

"ההסתדרות לא תאפשר פגיעה בסייעות, עבודה בכוח אדם חסר ולא מיומן, ודורשת שמתכונת ההעסקה תהיה וולונטרית כמו שהיא מופעלת לגבי הגננות", הבהיר בר-טל והוסיף: "ללא פתרון שיוסכם עלינו, לא נאפשר את העסקת הסייעות ועובדי מערך החינוך במהלך חודש יולי".

ההסתדרות הכריזה סכסוך עבודה כללי במשק על רקע המחלוקת בנושא תשלום ימי הבידוד לעובדים